• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب : 80711
+
-

راه هموار زائران اربعین

مدیرکل راهداری کرمانشاه از مشخص شدن محورهای جایگزین برای تردد زوار اربعین در این استان خبر داد

گزارش
راه هموار زائران اربعین

فرحناز چراغی|   کرمانشاه- خبرنگار:


مهم‌ترین موضوع در برگزاری مراسم عظیم اربعین تعیین مسیرها‌ و امنیت آنهاست؛ مسیرهایی که زائران بخش قابل توجهی را پیاده طی می‌کنند. مسیر‌هایی که در روزهای نزدیک به اربعین بیشترین میزان تردد عابر را تجربه می‌کنند. همین امر نشان‌دهنده اهمیت جاده‌ها و راه‌ها برای میزبانی از زائران اربعین است. به گزارش همشهری، این روزها آماده بودن زیرساخت‌های پایانه‌ها و راه‌ها، مشخص بودن مسیرهای متعدد یکی از مهم‌ترین موارد برای میزبانی شایسته از زائران در مسیر‌های منتهی به مرز خسروی است. 


توسعه پایانه مرزی خسروی

بر همین اساس مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان کرمانشاه از تعیین مسیرهای جایگزین منتهی به مرز خسروی برای تردد زوار اربعین خبر داد و اظهار کرد: پایانه مرزی خسروی در پی توافق ایران و عراق برای اعزام زائران ایرانی به عتبات عالیات و نیز پیش‌بینی توسعه مبادلات تجاری بین 2 نقطه صفر مرزی 2 کشور احداث شده و در فاصله ۱۹۹ کیلومتری از شهر کرمانشاه قرار دارد.  «فریبرز کرمی» افزود: این پایانه در سال ۷۷ در زمینی به مساحت ۹ هکتار و زیربنای بیش از ۱۴ هزار متر‌مربع با اعتباری بالغ بر ۶۹ میلیارد ریال احداث شد و دارای 2 سالن جداگانه برای انجام مراحل اداری ورود و خروج مسافران است.

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان اظهار کرد: در حوزه راهداری اقداماتی نظیر خط‌کشی راه‌های حوزه استحفاظی استان، تهیه و نصب تابلو و علائم ایمنی و اطلاعاتی مورد نیاز، آشکارسازی نقاط پرحادثه و اصلاح تعدادی از نقاط پرتصادف و ساماندهی تقاطع‌های روستایی، نصب و راه‌اندازی چراغ‌های چشمک‌زن، نصب حفاظ بتنی نیوجرسی در نقاط مستعد تصادف انجام شده است.

این مسئول عنوان کرد: تهیه و نصب حفاظ فلزی برای پل‌های موجود در محورهای حوزه استحفاظی، اجرای سیستم روشنایی نقطه‌ای در سطح محورهای استان، روکش آسفالت در محور کرند- خسروآباد به طول ۹ کیلومتر، تعمیرات اساسی پل‌ بزرگ و ابنیه فنی، ایجاد خاکریز و ایمن‌سازی پل‌های موجود در مسیر، شانه‌سازی و اصلاح شیب شیروانی در نقاط دارای ارتفاع نیز انجام شده است.


رفع نقاط حادثه‌خیز 

به گفته مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان، تنقیه پل‌های موجود در محورهای مواصلاتی، رفع نقاط حادثه‌خیز عین‌الکش، تعریض تقاطع سیاخور خور با منظور تسهیل در تردد زوار، لکه‌گیری و روکش آسفالت محوطه پلیس‌راه سرپل ذهاب، احداث باند هلیکوپتر در خسروی به ابعاد ۵۰ در ۵۰ مترمربع، نصب نیوجرسی و لاین‌بندی خسروی به طول۱۰۰ متر، پیش‌بینی استقرار ماشین‌آلات راهدارخانه‌ها و پیش‌بینی تشکیل اکیپ‌های گشت راهداری و مدیریت بحران از دیگر اقدامات انجام شده است.  

وی افزود: آغاز عملیات روکش آسفالت محور ریخک به طول ۳ کیلومتر، لکه‌گیری در محور شریانی کرمانشاه-کنگاور به طول ۷ کیلومتر، اجرای شانه آسفالتی به طول ۱۰ کیلومتر و اجرای روکش آسفالت در ۱۱ کیلومتری محور کنگاور، ساماندهی پاسگاه‌های پلیس راه موجود در مسیر از جمله اقداماتی است که انجام شده. 

این مسئول ادامه داد: احداث ۲ مورد دوربرگردان در شهرستان قصر شیرین، خرید تجهیزات مورد نیاز راهداری زمستانی به منظور حفظ آمادگی در شرایط مختلف جوی، تسطیح و اصلاح افتادگی شانه در محورهای منتهی به خسروی، چاله‌پرکنی و لکه‌گیری آسفالت راه‌های شریانی به صورت امانی و بازدید از راه‌های مواصلاتی و ابنیه فنی کشور عراق در مجاورت پایانه مرزی خسروی نیز توسط اداره راهداری انجام شده است. 


محورهای جایگزین
 
مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کرمانشاه همچنین از هماهنگی با مقامات این استان در مورد مشخص کردن محورهای جایگزین مسیر تردد زوار اربعین، انجام روکش آسفالت به طول ۵ کیلومتر در قصر شیرین و سرپل ذهاب خبر داد. 
به گفته کرمی، همچنین در حوزه اداره فنی و نظارت اقداماتی نظیر احداث ۳۰۰ چشمه سرویس بهداشتی در پایانه مرزی خسروی شامل ۲۰۰ چشمه ثابت و ۱۰۰چشمه سیار، افزایش تعداد گیت‌های عبور و مرور پایانه مرزی خسروی از ۲۴ کاربر به ۵۸ کاربر و تجهیز آنها، خرید، حمل و نصب و راه‌اندازی برج روشنایی پایانه مرزی خسروی، خرید، حمل و نصب منبع آب پایانه مرزی خسروی، خرید، حمل و نصب داربست و بازدید از مجتمع‌های خدماتی- رفاهی بین‌راهی موجود انجام شده است.

این مسئول خرید، نصب و راه‌اندازی ۵ دستگاه دوربین نظارت تصویری جدید و افزایش دوربین‌های موجود به ۳۵ دستگاه جهت نظارت بر ترافیک عبوری جاده‌های استان، راه‌اندازی ۲۹ سامانه ثبت تخلف سرعت به منظور ارتقای ایمنی راه‌های استان، خرید و تحویل تجهیزات اداری و رایانه‌ای دستگاه‌های اجرایی مستقر در پایانه مرزی خسروی، نصب یک دستگاه آبسردکن بزرگ در نقطه صفر مرزی و 3 دستگاه دیگر در داخل سالن‌های پایانه، پاک‌سازی و لایروبی کانال آب‌های سطحی و روان‌سازی کانال در داخل خاک عراق را از دیگر اقدامات انجام شده اعلام کرد.

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان کرمانشاه تصریح کرد: همچنین اقداماتی در راستای جابه‌جایی و نصب تابلوهای برق جدید سالن‌های پایانه، نوسازی دوربین‌های مداربسته حفاظتی داخل سالن‌های ورودی و خروجی پایانه، آماده‌سازی جاده کنارگذر پایانه به طول یک کیلومتر برای تردد کامیون‌های حامل مواد سوختی و ترانزیتی، خرید ۲۹ دستگاه اسپلیت برای گیت‌های گذرنامه پایانه مرزی خسروی، تعمیر و مرمت سرویس‌های بهداشتی موجود در سالن‌های ورود و خروج پایانه مرزی خسروی، نصب سایبان به شکل داربست و چادر در محوطه پایانه مرزی خسروی به مسافت هزار مترمربع انجام شده است. 


اجرای عملیات فیبر نوری  

به گفته مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان کرمانشاه، عملیات فیبر نوری برای برقراری ارتباط دستگاه‌های مستقر در پایانه، رنگ‌آمیزی سالن‌ها و قسمت‌های اداری پایانه، خرید و نصب یک دستگاه Ups ۳۰ kw در پایانه و نصب دوربین‌های نظارت تصویری و ثبت تخلف سرعت جدید در محورهای منتهی به پایانه مرزی خسروی نیز انجام شده است.
 
کرمی درباره اقدامات مربوط به اربعین در حوزه اداره حمل‌و‌نقل نیز گفت: تشکیل گشت بازرسی با مشارکت دستگاه‌های ذی‌ربط به منظور بازدید از پایانه‌های مسافربری استان، آمادگی همه ارگان‌های خدمات‌رسانی جاده‌ای برای ارائه خدمات مطلوب به زائرین و تکریم آنها، شیفت‌بندی اعضا و همکاران ستادی و شهرستانی در طول اجرای طرح، هماهنگی به منظور ممنوعیت و محدودیت تردد ناوگان سنگین و حامل مواد خطرناک در طول اجرای طرح در سطح محورهای مواصلاتی استان و هماهنگی با سازمان متبوع در خصوص تامین ناوگان مورد نیاز طرح از جمله اقدامات انجام شده است. 

وی گفت: ممنوعیت همه سرویس‌های دربستی در طول اجرای طرح، هماهنگی برای برگزاری این نشست با اعضای کمیته حمل‌و‌نقل شامل پلیس راه، شهرداری و دیگر ارگان‌ها، همکاری مستمر با اعضای کمیته حمل‌و‌نقل و سایر کمیته‌ها از جمله کمیته بازرسی، بهداشت و اسکان به منظور اجرای هرچه بهتر اربعین حسینی، برگزاری نشست و جلسات مشترک با انجمن‌های صنفی و برنامه‌‌ریزی برای اعزام و بازگرداندن زائرین اربعین حسینی، برگزاری جلسات توجیهی با مدیران شرکت‌ها و موسسات از اقدامات انجام شده است.


ممانعت از افزایش غیرقانونی نرخ جابه‌جایی مسافر

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان کرمانشاه اظهار کرد: کشیک شبانه‌روزی و استقرار همکاران در پایانه‌های استان، بازدید مستمر از محورهای مواصلاتی و مراکز خدمات‌رسان، نظارت بر عملکرد شرکت‌ها و موسسه‌های مسافربری در زمینه رعایت قوانین حمل‌و‌نقلی و تاکید بر آماده به کار بودن دفاتر شرکت‌های مستقر در پایانه شهید کاویانی به صورت ۲۴ ساعته برای ارائه خدمات و در صورت لزوم اسکان مسافران و زائران از برنامه‌های در دست اجراست. 

این مسئول با تاکید بر رعایت نرخ مصوب و ممانعت از افزایش غیرقانونی نرخ جابه‌جایی مسافر، بازدید از مجتمع‌های خدماتی- رفاهی، سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه‌های طول مسیر و تجهیز و آماده به کار کردن آنها قبل از آغاز سفر‌های اربعین، پیگیری تامین سوخت مورد نیاز ناوگان حمل زائرین و پیش‌بینی اتخاذ تصمیمات تشویقی مانند توزیع لاستیک و روغن ناوگان فعال در امر جابه‌جایی زائران را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد.


برنامه ریزی برای کاهش حوادث جاده ای

رئیس پلیس راه استان کرمانشاه گفت: مسیر تردد زائران اربعین حسینی در این استان آماده‌سازی می‌شود. به گزارش پایگاه خبری پلیس، سرهنگ «محمد حیدری» اظهار کرد: آماده‌سازی راه‌های استان با اقداماتی ازجمله رفع نواقص جاده‌ها، آماده‌سازی دوربین‌های نظارتی و پایشی، خط‌کشی راه‌ها، افزایش تابلوها و علائم و تبلیغات میدانی در حال انجام است.  وی افزود: به منظور اطلاع‌رسانی وضعیت راه‌ها و محدودیت‌های ترافیکی، ساماندهی موکب‌ها و استفاده از ظرفیت‌های مردمی از جمله راهوران محله و نیروهای بسیجی در اجرای طرح اربعین حسینی نیز برنامه‌ریزی می‌شود.   رئیس پلیس راه استان کرمانشاه از برنامه‌‌ریزی پلیس راه برای کاهش حوادث جاده‌ای در ایام اربعین نیز خبر داد و گفت: این کار به ارائه آموزش‌های لازم و فرهنگ‌سازی نیاز دارد که خوشبختانه از طریق رسانه‌ها در حال انجام است. 


آغاز طرح ترافیکی اربعین از 13 مهر   

رئیس پلیس راه استان کرمانشاه از آغاز طرح ترافیکی اربعین از 13 مهرماه خبر داد و گفت: در این طرح 670 کیلومتر از مسیر تردد زوار در استان تحت پوشش قرار می‌گیرد. به گزارش ایسنا، سرهنگ «محمد حیدری» با اشاره به نزدیکی ایام اربعین و شروع حرکت زوار به سمت کشور عراق و زیارت عتبات عالیات گفت: کرمانشاه همانند سال‌های گذشته معین استان ایلام است، اما امسال تفاوت دیگری با سال‌های قبل دارد و با توجه به بازگشایی مرز خسروی، امسال به عنوان استان مجری طرح اربعین هم فعالیت داریم. وی افزود: این شرایط موجب شده تا حجم کار امسال مضاعف شود و بیشترین چالش هم در این زمینه با توجه به افزایش حجم تردد زوار، مربوط به موضوعات ترافیکی است. 

حیدری مسیر تردد زوار در استان را 670 کیلومتر اعلام و تصریح کرد: این میزان شامل جاده‌های اصلی دوطرفه و بزرگراهی به سمت استان ایلام و مرز مهران و محورهای منتهی به مرزخسروی است. رئیس پلیس راه استان کرمانشاه ایمن‌سازی مسیر را یکی از عوامل تاثیرگذار در موضوع ایمنی تردد زوار عنوان کرد و افزود: گشت‌های مشترک پلیس راه و راهداری ایجاد شده و در حال شناسایی نواقص راه‌ها و رفع آن هستند. 

حیدری با اشاره به شروع طرح ترافیکی اربعین از 13 مهرماه گفت: این طرح همزمان در تمام استان‌هایی که مسیر تردد زوار اربعین هستند اجرا می‌شود. البته این احتمال وجود دارد که زمان اجرای آن بسته به شرایط تردد زوار کمی پس و پیش شود. وی با اشاره به به‌کارگیری تمام گشت‌های پلیس راه در این طرح گفت: علاوه بر نیروها و گشت‌های خود استان، از سایر استان‌ها هم نیروی کمکی به کرمانشاه اعزام می‌شود. 

حیدری اظهار کرد: با نزدیک شدن به زمان اجرای طرح تعداد دقیق گشت‌های محسوس و نامحسوس در استان مشخص خواهد شد. رئیس پلیس راه استان کرمانشاه به هماهنگی‌های صورت گرفته با دستگاه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: نحوه چینش هر یک از دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسانی از جمله اورژانس، هلال احمر و... در طول مسیر تردد زوار مشخص شده است. 

وی افزود: همچنین محل برپایی موکب‌ها نیز در حال جانمایی است و باید در نقاطی مستقر شوند که گره ترافیکی ایجاد نشود و محل پارک خودرو هم موجود باشد. حیدری بر استفاده از سامانه‌های هوشمند در طول مسیر تردد زوار اشاره کرد و افزود: در این طرح 29 دوربین ثابت و 80 دستگاه دوربین سیار برای کنترل سرعت و تخلفات رانندگان به‌کارگرفته می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید