یکی از مهمترین مواد برنامه سوم توسعه را میتوان ماده چهل و هفتم دانست که به حضور اقشار خاص ازجمله افراد دارای معلولیت، توانیابان و سالمندان در شهر اختصاص دارد. در بند یک این ماده آمده: «تهیه برنامه جامع عملیاتی مناسبسازی اماکن، معابر، فضاهای عمومی و ایستگاههای حملونقل درونشهری به تفکیک مناطق 22گانه تا پایان سال اول برنامه (پایان سال 98)» باید صورت پذیرد؛ بنابراین با توجه به اینکه 6ماه دوم سال آغاز شده، باید نسبت به اجرای تمام و کامل چنین موردی اهتمام جدی ورزید. همچنین در تبصره ماده پنجاه و چهارم آمده که بهمنظور یکپارچهسازی خدمات حملونقل و اجرای سیاستهای تشویقی استفاده از حملونقل همگانی نسبت به صدور کارت هوشمند اشتراکی یا بهکارگیری سایر روشهای پرداخت الکترونیکی نوین اقدام شود؛ بهنحوی که شهروندان از این طریق بتوانند از همه خدمات حملونقل همگانی و اشتراکی (اتوبوس، مترو، تاکسی، ایستسنج هوشمند، دوچرخه و سایر خدمات حملونقلی) استفاده کنند و انجام این امور از طریق مناقصه عمومی صورت پذیرد. در بند 17ماده پنجاه و پنجم نیز آمده: «شهرداری موظف است درخصوص توسعه و تسهیل دوچرخهسواری در شهر با هدف جایگزینی آن با خودروی شخصی به شکلی اقدام کند که علاوه بر اتصال به سیستم حملونقل عمومی در مقیاس خرد به ازای هر محله بهمنظور دسترسی به سایر خدمات محلی برنامه اجرایی را تهیه کند.» در بودجه امسال هم آمده که برای ترغیب بخش خصوصی و تعاونی به سرمایهگذاری در تأسیس، تجهیز و توسعه سامانههای حملونقل دوچرخهمحور با عنوان «کمک فنی و اعتباری پرداخت مابهالتفاوت تسهیلات بازسازی و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی و دوچرخه» تا سقف 20میلیارد ریال و احداث و تجهیز معابر ویژه دوچرخه سطح شهر تهران تا سقف 100میلیارد ریال اقدام شود.
اجرای طرح دوچرخه اشتراکی را میتوان در همین راستا دانست. البته باید ایرادات این طرح با نظرسنجی رفع شود که میتوان امیدوار بود در سال آتی، شهروندان بیشتری به استفاده از دوچرخههای اشتراکی اقبال نشان دهند. بهطور نمونه برخی از شهروندان در تماس با همشهری اعلام کردهاند که هنگام گذر از یکمعبر روسطحی روی یکبزرگراه، جیپیاس دوچرخه به اشتباه مسیر آنها را داخل بزرگراه ثبت کرده و با مسدود شدن حساب کاربریشان دیگر قادر به استفاده مجدد از دوچرخههای بیدود نیستند. برخی نیز رکاب دوچرخهها را بسیار سفت عنوان کرده و برخی دیگر اندازه دوچرخهها را کوتاه دانستهاند؛ به حدی که باعث آسیب رسیدن به ستون فقرات افراد میشود. با این اوصاف باید خوشبین بود و در مسیری که آغاز شده است، همرکاب شویم تا از شهری زیستپذیر و پاکیزه با سلامت جسمانی حداکثری لذت ببریم.
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب :
80700
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/gvoZ
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved