• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب : 80662
+
-

ماجرای قربانی‌شدن بلوط‌های سی‌سخت

سازمان حفاظت محیط‌زیست و منابع طبیعی مخالف تعریض جاده و قتل‌عام بلوط‌ها بودند

ماجرای قربانی‌شدن بلوط‌های سی‌سخت

زهرا رفیعی_خبر‌نگار

بلوط‌های چندصدساله را قطع کردند، چون می‌خواهند مسیر کم‌تردد یاسوج به سی‌سخت را چهار‌بانده کنند. حالا وعده داده‌اند سه‌برابر درختان کهنسال قتل‌عام‌شده، نهال چند‌ماهه می‌کارند.
ارزش اکولوژیک بلوط‌های قطع‌شده زمانی مشخص می‌شود که بدانیم در بارندگی‌های بهار امسال، باران در زمین‌های بدون پوشش گیاهی چه اندازه ویرانگر‌تر از عرصه‌های جنگلی بود.
به‌گفته فعالان محیط‌زیست، 10هزار اصله درخت در پروژه تعریض جاده سی‌سخت قطع شده است، اما مسئولان محلی در بویراحمد تعداد آنها را 700 اصله در بالادست جاده و 300 تا 350 اصله در قسمت جنوبی اعلام کرده‌اند. پروژه تعریض جاده نیز همچنان ادامه دارد.
اختلاف‌نظرها بر سر تعداد درختان قطع‌شده به نحوه محاسبه آنها بازمی‌گردد. جواد رحیمیان، مدیرکل منابع طبیعی شهرستان بویراحمد مبنای علمی شمارش درختان بلوط را «جست‌گروه» می‌داند. او به همشهری می‌گوید: از هر جست‌گروه ممکن است 15 تا 20جست به ارتفاع 10 تا 15سانتی‌متر رشد کرده باشد. او می‌گوید: مردم عادی جست‌ها را یک اصله درخت به‌حساب می‌آورند؛ درحالی‌که از نظر ما این جست از یک ریشه منشعب‌شده است.
در گیرودار محاسبه تعداد درختان قطع‌شده، فعالان محیط‌زیست تشکل نهضت سبز زاگرس به همراه تشکل پاکسازان طبیعت فارس با تجمع در مسیر تعریض جاده سی‌سخت، به‌صورت نمادین حلقه انسانی دور درختان تشکیل می‌دهند تا همچنان توجه‌ها را به ارزشمند‌بودن درختان نسبت به پروژه‌های غیرضروری جلب کنند.

بالاخره چه‌کسی مجوز داده است؟
مجوز قطع درختان برای تعریض جاده در گفت‌وگو با مسئولان وقت و پیشین سازمان حفاظت محیط‌زیست و منابع طبیعی به مسئله‌ای درخور توجه تبدیل شده است. با رسانه‌‌ای‌شدن قطع تعداد زیادی از درختان در منطقه، کامران پورمقدم، رئیس شورای‌عالی جنگل به ایسنا گفت: این شورا برای قطع درختان صدساله بلوط در یاسوج مجوزی صادر نکرده است. شورای‌عالی جنگل در جریان این موضوع نبوده و مجوزی هم برای آن صادر نکرده است.
مسئولیت درختان در عرصه‌های ملی با سازمان منابع طبیعی است؛ با این حال، این قسمت از دنا در اختیار 2سازمان مختلف است. شمال جاده یاسوج به سی‌سخت در اختیار سازمان حفاظت محیط‌زیست است، چون بخشی از پارک ملی دنا در آن قرار دارد. بخش جنوبی نیز در اختیار منابع طبیعی است.
جواد رحیمیان، مدیرکل منابع طبیعی شهرستان بویر‌احمد درباره تعداد درختان قطع‌شده به همشهری گفت: برآورد اولیه از ‌درختان قطع‌شده زیرنظر سازمان حفاظت محیط‌زیست 700درخت است.
محسن جعفری‌نژاد، مدیرکل وقت سازمان محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویر‌احمد نیز که چند روز پس از انتشار اولیه خبر قطع درختان بلوط در سی‌سخت به‌عنوان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست همدان انتخاب شد، در گفت‌وگو با همشهری درباره قطع درختان بلوط در منطقه تحت مسئولیت خود، گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست، قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها در مناطق تحت مدیریتش است و هر اقدامی برای دادن سند، قطع درختان یا حتی احداث پاسگاه محیط‌بانی در منطقه حفاظت‌شده، منوط به اخذ مجوز از سازمان منابع طبیعی است. مجوز تعریض این جاده نیز در زمان آقای اسدالله هاشمی، مدیرکل وقت داده شد. ایشان به جای من دوباره به‌عنوان مدیر‌کل به این استان بازگشته‌اند. اما هرگونه قطع درخت صددرصد باید مجوز منابع طبیعی را داشته باشد. تا جایی که من می‌دانم، تمام درختانی که تا‌کنون قطع شده‌ و روی تعدادشان بحث وجود دارد، با نظر منابع طبیعی رخ داده است. صورتجلسه این درختان که شمارش و نشانه‌گذاری شده است، وجود دارد. کار محیط‌زیست ارزیابی این مسئله است که آیا تعریض جاده ضرورت داشته‌ یا خیر.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا تعریض جاده ضروری بود یا خیر، دست‌به‌عصا پاسخ داد: این استان از لحاظ توپوگرافی به‌گونه‌ای است که جاده‌هایش عموما ایمن نیستند، تردد محلی از سی‌سخت به یاسوج برای زندگی و کار در روز زیاد است. درست است که پیک ترافیک آن تعطیلات تابستان است، ولی نهایتا سؤالتان بجاست. به‌نظر من طرح تعریض جاده، جای آن‌را داشت که با نگاه دیگری بررسی شود. من در جلسات سال96 نبوده‌ام که بدانم برای چه چنین تصمیمی گرفته شده است، ولی اعتقاد دارم می‌شد فرایند را طوری اجرا کرد که خسارات کمتری به محیط‌زیست وارد شود.
پیگیری‌‌های روزنامه همشهری از سازمان منابع طبیعی حاکی از آن است که با قطع درختان برای تعریض جاده یاسوج به سی‌سخت بارها در جلسات کمیته نظارت بر طرح‌های عمرانی استان مخالفت شده است. در این کمیته نمایندگانی از سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان منابع طبیعی و شورای‌عالی جنگل‌ها حضور داشته‌اند، اما در نهایت این طرح پس از بازدید مسئولان سازمان جنگل‌ها و شورای‌عالی جنگل، به‌عنوان یک طرح ملی پذیرفته می‌شود و مجوز‌های لازم را نیز دریافت کرده است.
محمد‌علی وکیلی، نماینده تهران و عضو هیأت رئیسه مجلس که اصالتا اهل یاسوج است، همین دیروز در حساب توییتری خود به قطع بلوط‌های سی‌سخت واکنش نشان داد و از وزیر راه‌وشهرسازی خواست دستور توقف پروژه تعریض جاده سی‌سخت را صادر کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید