• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب : 80614
+
-

تولید ۱۶۹ هزار تن شیر خام در استان

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی البرز میزان تولید شیر خام استان در 6 ماهه نخست سال جاری را حدود 169 هزار تن اعلام کرد.
«سیدمحسن ابوترابی» در گفت‌وگو با مهر با اشاره به روند نظارت بر تولید شیر خام در دامداری‌های استان، اظهار کرد: کنترل دام در برابر بیماری‌های سل و بروسلوز (تب مالت) با تست و خون‌گیری انجام شد و دام‌های رآکتور به کشتارگاه انتقال داده شدند.
وی با اشاره به این‌که واکسیناسیون دام در برابر بیماری بروسلوز نیز انجام می‌شود، گفت: از طرفی در سطح دامداری‌های صنعتی و سنتی پایش شیر خام از لحاظ بار میکروبی و کنترل بیماری بروسلوز نیز هر ۴۵ روز یک‌بار انجام و از شیر خام تولیدی نمونه‌برداری می‌شود.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان البرز با تاکید بر نقش مهم واکسیناسیون دام‌ها در برابر بیماری بروسلوز، افزود: با پایش شیر خام در واحدهای دامداری استان طی سال قبل و امسال موردی از ابتلا به بیماری بروسلوز مشاهده نشد.

ابوترابی با اشاره به این‌که هر سال نمونه‌گیری شیر خام از چند واحد دامداری صنعتی و سنتی مشخص انجام می‌شود، گفت: در این روش کنترل‌های لازم در خصوص جلوگیری از آلوده شدن شیر خام به بیماری‌های دامی صورت می‌گیرد و با این اقدامات در طول چند سال اخیر تمامی واحدهای دامداری البرز کنترل شده‌اند.
وی در بخش دیگری به فراوانی تعداد دام‌ها در استان اشاره کرد و گفت: بیشترین ظرفیت مربوط به یک واحد دامداری در شهرستان نظرآباد است که بالغ بر ۱۲ هزار راس دام کوچک و بزرگ دارد.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان البرز با اشاره به کسب رتبه نهم کشوری تولید شیر توسط استان البرز، گفت: تولید شیر خام استان طی سال گذشته برابر ۳۷۰ هزار تن بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید