• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب : 80598
+
-

شهرک فناوری البرز به کمک صنایع می‌آید

در اختیار قرار دادن فناوری‌های نو به واحدهای تولیدی غیرفعال از دستاوردهای راه‌اندازی شهرک فناوری در البرز است

اقتصادی
شهرک فناوری البرز به کمک صنایع می‌آید

فرسودگی تجهیزات، عدم دسترسی آسان به دانش و فناوری روز و مشکلات دیگر سبب شده تا امروز بخشی از صنعت کشور از جمله استان البرز نتواند مطابق با نیازهای روز فعالیت کند.
به گزارش ایرنا، این امر سبب شده تا در سال‌های گذشته شاهد زمین‌گیر شدن بخشی از صنعت کشور و البرز باشیم که به تبع آن، بیکاری و رکود صنعت از پیامدهای جدی آن بوده است.
بر همین اساس متولیان و برنامه‌ریزان در سال‌های اخیر بر آن شدند تا شهرک‌های فناوری برای یاری رساندن به نوسازی و شکوفایی صنعت در مناطقی از کشور فعال کنند و اکنون استان البرز نیز با برخورداری از 3500‌واحد تولیدی و صنعتی درصدد برآمده تا به جمع مناطق دارای شهرک فناوری بپیوندد.
طبق آمار موجود، اکنون ۱۵۹ واحد تولیدی راکد در استان البرز وجود دارد که بخشی از این واحدها به دلیل فرسودگی تجهیزات تعطیل یا نیمه‌فعال هستند.
به گفته استاندار البرز، ۹ هزار شغل در استان با بازگشت به تولید این ۱۵۹ واحد تولیدی راکد احیا می‌شود.

«عزیزالله شهبازی» گفت: عزم جدی در استان برای رفع موانع تولید در مسیر سرمایه‌گذاران و مولدان از سوی مسئولان بخش خصوصی و دولتمردان استان ایجاد شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی البرز نیز به موضوع راه‌اندازی شهرک فناوری در البرز اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات پیش روی بخش صنعت در البرز، قدیمی شدن نوع تکنولوژی و فناوری آنهاست که سبب شده تا بخشی از واحدهای این استان تعطیل و یا نیمه‌فعال شوند.
به گفته «محمدامین فرشی»، کمبود نقدینگی، نبود بازار فروش و تسهیلات، قدیمی شدن تکنولوژی، کمبود مواد اولیه و مسائل ارزی از مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی هستند.
شهرک فناوری حلقه مفقوده‌ای است که موجب رفع نیازهای واحدهای تولیدی و صنعتی به فناوری‌ها نو، ارتقای فناوری و توسعه کسب و کار الکترونیکی می‌شود.
فرشی ادامه داد: در اختیار قرار دادن فناوری‌های نو به واحدهای تولیدی غیرفعال و کمک به احیای این واحدها، از دستاوردهای مهم راه‌اندازی شهرک فناوری در البرز است.
شهرک فناوری این ظرفیت را دارد که تکنولوژی‌های نو را در اختیار واحدهای تولیدی که از نظر تکنولوژی دچار مشکل و یا فرسودگی هستند، قرار دهد.

با توجه به ظرفیت‌های بالای البرز در بخش صنعت و این‌که در کریدور ارتباطی چندین استان قرار دارد، شهرک فناوری می‌تواند علاوه بر البرز به واحدهای تولیدی استان‌هایی از جمله تهران، قزوین، کرمان، گیلان و مازندران خدمات‌رسانی کند.
فرشی ادامه داد: فاز مطالعات امکان‌سنجی ایجاد شهرک فناوری البرز با نتیجه مثبت به پایان رسیده و اکنون در مرحله مکان‌یابی قرار دارد.
البرز دارای 3500 واحد تولیدی و صنعتی است که به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان، از مجموع کل واحدهای تولیدی و صنعتی این استان حدود 3 هزار واحد تولیدی آنها کوچک و با اشتغال‌زایی کمتر از ۵۰ نفر راه‌اندازی شده‌اند.
بیش از ۵۵ درصد واحدهای صنعتی استان در شهرک‌های صنعتی دولتی و غیردولتی مستقر بوده که ظرفیت اشتغال‌زایی این واحدها ۶۷ هزار نفر است.
سال گذشته ۷۷ واحد تولیدی در البرز بازفعال شدند که با راه‌اندازی دوباره آنها، زمینه اشتغال بیش از ۸۵۰ نفر فراهم شد.
امسال نیز احیای ۹۹ واحد تولیدی و صنعتی نیمه‌راکد البرز با اشتغال‌زایی بیش از ۸۰۰ نفر تکلیف شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید