• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب : 80582
+
-

طرح عرضه مستقیم گوشت گوساله

طرح عرضه مستقیم گوشت گوساله

کاهش نسبی تقاضا و رشد تولید و عرضه دام زنده، زمینه ریزش قیمت گوشت قرمز در بازار را فراهم کرده است. با احمد مقدسی- رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران- گفت‌وگو کرده‌ایم.

علت ارائه طرح عرضه مستقیم گوشت گوساله چیست؟ 
قیمت تمام‌شده تولید هرکیلوگرم گوشت گوساله نر از حدود 2تا 3 ماه پیش برای تولید‌کنندگان حدود 10هزار تومان کاهش یافت که علت اصلی آن واردات بیش از حد گوشت، ممنوعیت صادرات و انباشت و رشد عرضه دام زنده بود. بر این اساس تولید‌کنندگان برای جلوگیری از زیان بیشتر طرح صدور مجوز دام زنده سنگین یا توقف واردات گوشت برای ساماندهی بازار را به وزارت صنعت ارائه کردند که هیچ اقدامی صورت نگرفت. این در حالی بود که کاهش هزینه تمام‌شده تولید گوشت تأثیری در افت قیمت مصرف‌کننده انواع گوشت گوساله و گاوی در بازار نداشت و قیمت‌ها همچنان در مرز هر کیلوگرم 120هزار تومان باقی‌مانده بود، به همین دلیل طرح عرضه مستقیم گوشت گوساله با نرخ 65 تا 75هزار تومان را برای کاهش قیمت خرده‌فروشی این محصولات ارائه کردیم.

شیوه اجرای این طرح چگونه خواهد بود؟
کاهش تقاضا و رشد نسبی عرضه گوشت گوساله و گاوی زمینه سیر نزولی قیمت خرده‌فروشی این اقلام در بازار مصرف را فراهم کرده است به‌نحوی که اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله نر تازه به 80هزار تومان رسیده است اما به‌دلیل انباشت دام زنده سنگین در کشور، پیشنهاد طرح عرضه مستقیم گوشت از طریق امکانات شرکت پشتیبانی امور دام یا فروشگاه‌های دولتی مانند تعاونی‌های روستایی و تعاونی مصرف ادارات با نرخ هر کیلوگرم 75هزارتومان و با هماهنگی شورای تامین استان برای کشتار دام و عرضه گوشت گوساله را ارائه کردیم. نیاز سالانه بازار به گوشت حدود 900هزار تن و میزان تولید داخل 850هزار تن است و تنها حدود 50هزار تن کسری داریم.

اجرای این طرح در چه مرحله‌ای است؟
مقرر شده تا معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت با تشکیل کارگروهی متشکل از نماینده این وزارتخانه و وزارت جهادکشاورزی و تشکل‌های صنفی بخش تولید و بسته‌بندی، ‌زمینه اجرای این طرح را فراهم کند اما بخشی از تأخیر در انجام این کار به‌دلیل تعطیلات ایام محرم بوده است و منتظر تشکیل این کارگروه و عملیاتی شدن اجرای این طرح هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید