• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 1 مهر 1398
کد مطلب : 80432
+
-

اجرای «بوم‌سازگان» در کردستان

​​​​​​​این طرح در راستای احیای جنگل‌های زاگرس در کردستان اجرا می‌شود

طرح بوم سازگان با هدف پایش، احیا و توسعه‌ جنگل‌های زاگرس در 5 زیرحوضه آبخیز در کردستان اجرا می‌شود. به گزارش ایرنا، رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری منابع طبیعی وآبخیزداری کردستان اظهار کرد: این طرح با اعتبار ۶۸ میلیارد ۲۹۹ میلیون ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی استان اجرا می‌شود.

«حمید غیاث‌الدین» افزود: این عملیات شامل اجرای عملیات بیولوژیک در مراتع، احیا و غنی‌سازی جنگل با بذر و نهال، توسعه جنگل با بذر و نهال گونه‌های جنگلی بومی و مقاوم به تغییر شرایط اقلیمی، نگهداری ذخیره‌گاه‌های جنگلی، عملیات‌های بهداشتی و پرورشی، تغییر الگوی مصرف سوخت، ممیزی اراضی و حدنگاری، پیشگیری، کنترل و اطفای حریق و همچنین اجرای سایر طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در سطح شهرستان‌های جنگلی استان است.

وی افزود: این اقدامات در راستای اجرایی کردن برنامه بوم‌سازگان ناحیه رویشی زاگرس و لزوم اعمال اقدامات مدیریتی و حفاظتی ویژه برای کنترل پدیده خشکیدگی و عملیات احیایی، بازسازی و حفاظت از جنگل‌های استان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و از طریق دبیرخانه استانی بوم‌سازگان انجام می‌شود.

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری منابع طبیعی وآبخیزداری استان کردستان با بیان دلایل تغییر شرایط اقلیمی، بروز خشکیدگی در جنگل‌های زاگرس گفت: بر اساس مطالعات انجام شده بیش از ۷۰ عامل در خشکیدگی جنگل‌های زاگرس موثر است که کاهش رطوبت خاک و افزایش دما مهم‌ترین آنهاست. همچنین این 2 عامل سبب طغیان آفات و امراض در جنگل‌ها می‌شود و با توجه به اهمیت این جنگل‌ها و نقش کلیدی آنها در اکوسیستم منطقه، اجرای برنامه‌ پنج‌ساله احیای جنگل‌های زاگرس طرح بوم‌سازگان جنگل‌های زاگرس، سال گذشته تدوین و از ابتدای امسال اجرا شده است.  غیاث‌الدین گفت: طرح بوم‌سازگان جنگل‌های زاگرس ‌اکنون با حفر چاله‌ و ایجاد بستر مناسب برای کاشت بذر و نهال، عقد قرارداد با پیمانکاران و جوامع و تشکل‌های محلی و مردمی در شهرستان‌های بانه سنندج، سقز، کامیاران و مریوان در حال پیگیری است.

این خبر را به اشتراک بگذارید