• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 1 مهر 1398
کد مطلب : 80405
+
-

بافت قدیمی انزلی، زیر سایه بلندمرتبه‌سازی

همشهری از ساخت‌وساز بی‌رویه آپارتمان‌ در مرکز این شهرستان گزارش می‌دهد

گیلان
بافت قدیمی انزلی، زیر سایه بلندمرتبه‌سازی

مریم ساحلی _ بندر‌انزلی- خبرنگار

    بافت مرکزی و قدیمی بندر انزلی در سایه ساختمان‌های بلند به مرور از اصل و هویتش دور می‌ماند. افزایش تراکم جمعیت در این منطقه با مساحت محدود، مواردی چون تاثیر بر بافت تاریخی شهر، افزایش تراکم جمعیت در منطقه، اختلال در منظر شهری و سنگین شدن بار ترافیک در قلب شهر را به همراه خواهد داشت. 

تجاوز به حریم بصری شهر
عضو انجمن طرفداران توسعه انزلی و دانش‌آموخته دکترای تخصصی شهرسازی در گفت‌و‌گو با همشهری می‌گوید: موضوع بلندمرتبه‌‌سازی و فروش تراکم‌‌های بی‌رویه به‌ویژه در بافت مرکزی و هویت‌مند شهر را از جنبه‌های متفاوت می‌توان مورد واکای قرار داد. ابتدا باید قبول کنیم بنا به دلایل متعدد، بلندمرتبه‌‌سازی در شهرها اجتناب‌ناپذیر است و هیچ متخصصی نمی‌تواند آن را رَد یا کتمان کند. اما پرسش اصلی این است که کجا می‌توانیم بلندمرتبه‌‌سازی کنیم؟ 
آرین مینایی با بیان این‌که بافت‌های مرکزی و شریان‌های قدیمی شهری و البته به طور خاص بندر انزلی از دیرباز دارای یک نظام کاربری زمین متنوع از فعالیت‌های تجاری، مسکونی، فرهنگی، تفرجی و اداری بوده‌اند‌، می‌افزاید: این نقش‌آفرینی جاذبی برای تجمع ترافیک سواره و پیاده است. حال تصور کنید در پی تراکم‌‌های ساختمانی در عرض چند سال جمعیت ساکن و ترافیک مقصدی در این محدوده چهار یا پنج‌برابر شود. آیا شبکه‌‌های عبوری یا تأسیساتی بافت مرکزی که خود زیر فشار عملکردی شهری و حتی منطقه‌ای است، پاسخ‌گوی نیازهای محلیِ خود خواهد بود؟ 
وی با تاکید بر این‌که به دلیل قدمت بافت مرکزی، عموم فضاها و عناصر طبیعی و مصنوع که بیانگر مؤلفه‌‌های هویتی است، در این محدوده‌ قرار دارند، اظهار می‌کند: رواج بلندمرتبه‌‌سازی با چراغ سبز مدیریت شهری، طمع سازندگان را برای تجاوز به حریم‌های فیزیکی، بصری و معنویِ پدیده‌های تاریخی و هویت‌مند شهری افزایش می‌دهد. تخریب خانه‌‌های ارزشمند لبه اصلی خیابان سی‌متری و جایگزینی آن با برج‌های بی‌قواره مصداقی از عملکرد دیروز و تجاوز به حریم بصری مناره انزلی مصداقی از عملکرد امروز است. متأسفانه در ارتباط با مطالعات عنصر ارزشمندی چون مناره انزلی فقط به کریدور بصری حاصل از پل و میدان انزلی توجه شده است در حالی که ما یک کریدور بصری از محدوده خیابان مظلوم و یک نظام منظر بصری از 2 دیدگاه بلوار و موج‌شکن‌ها داریم که باید مورد توجه قرار گیرند. 
عضو انجمن طرفداران توسعه انزلی اظهار امیدواری می‌کند با مطالبه‌‌گری صحیح جریان‌های اجتماعی از مدیران شهری و مبدل ساختن آن به یک مطالبه کلانِ حوزه شهری، کمتر شاهد این گونه شهرفروشی‌ها و ‌دست‌‌درازی‌ها به سرمایه‌‌های مادی و معنوی در بافت مرکزی، قدیمی و هویت‌مند شهری باشیم. اهمیت ممانعت از تخلفات و نظارت بر رعایت قوانین در ساخت‌وسازهای شهری از وظایف شهرداری‌ها به شمار می‌آید. 

تخلف در نتیجه ناهماهنگی
یک عضو شورای اسلامی شهر انزلی در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: صدور پروانه ساختمانی بر اساس ظوابط و همچنین ممانعت از تخلفات ساختمانی شهرداری وظیفه ذاتی شهرداری است، اما شهرداری‌ها در عرصه جلوگیری از تخلفات کمتر وارد می‌شوند. 
شعبان جعفری یادآور می‌شود: نماینده شهرداری در کمیسیون ماده 100 حق رأی ندارد، اما این کمیسیون به استناد گزارش شهرداری تصمیم‌گیری می‌کند.  
وی با بیان این‌که قوانین کمیسیون ماده 100 تجدید نظر و بدوی نیازمند بازنگری است و رئیس قوه قضاییه هم بر این موضوع تاکید کرده، می‌گوید: در واقع اعمال جریمه نباید سبب ادامه آن تخلف شود، اما در واقعیت این گونه نیست و به دلیل نبود هماهنگی‌های لازم بین متولیان امر تخلفات انجام می‌شود. 

درآمد شهرداری‌ها از تخلفات ساختمانی 
تا زمانی که بخشی از بودجه شهرداری‌ها با پیش‌بینی درآمد حاصل از تخلف‌های ساختمانی در نظر گرفته می‌شود، نمی‌توان به پایان این تخلف‌ها امید داشت. 
جعفری در این باره اظهار می‌کند: 20 میلیارد تومان از بودجه 114 میلیارد تومانی شهر انزلی بر اساس درآمد حاصل از جرایم ساختمانی تعریف شده. در واقع بسیاری از شهرداری‌ها درصدی از بودجه خویش را بر مبنای جرایم ساختمانی تعریف می‌کنند و این یکی از معضلاتی است که با آن مواجه هستیم.  
 

این خبر را به اشتراک بگذارید