• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 1 مهر 1398
کد مطلب : 80306
+
-

نگران نباشید، پاییز ملایمی داریم

گفت‌وگو با مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی درباره وضعیت آب و هوا در‌ ماه مهر

مریم سمائی/روزنامه‌نگار

پاییز که می‌شود هوا رو به خنکی می‌رود. نور خورشید کم فروغ است و دیگر خبری از آن حرارت و هرم گرمای تابستان نیست. در کوچه‌ها و خیابان‌ها نسیم می‌وزد و شب‌ها کشدار می‌شوند. روزهای کوتاه پاییزی گاهی ابری می‌شود و گاهی همراه با باد است اما هر چه که باشد پاییز است و پاییز پادشاه فصل‌هاست.
در ایران شروع فصل پاییز با شروع مدارس همزمان است و همین امر موجب می‌شود که تغییرات آب و هوایی مورد توجه خانواده‌ها و دانش‌آموزان قرار بگیرد. کاهش ناگهانی دما، بارش باران‌ها، افزایش آلودگی هوا و... مواردی هستند که در این فصل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شوند.  با این حال احد وظیفه - مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی- می‌گوید:«دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان نگران نباشند امسال پاییز نرمالی برای کشور پیش‌بینی می‌شود».
او در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید:«معمولا پیش‌بینی‌های ما یک هفته تا 10 روز است اما با توجه به نرم سال‌های قبل و مدل اقلیمی کشور به‌نظر می‌رسد که امسال پاییز نرمالی پیش رو داشته باشیم».
وظیفه می‌گوید:«امسال در هفته اول مهرماه اغلب نقاط کشور آسمانی صاف و بدون پدیده جوی را خواهند داشت. شمال آذربایجان و سواحل شمالی کشور هم شاهد بارش‌های پراکنده‌ای هستند که چندان قابل توجه نیست.به‌طور کلی از نظر اقلیمی بارش باران در مهرماه بارش قابل توجهی نیست و انتظار نداریم که شاهد بارش به‌خصوص در تهران باشیم. بارش‌های پاییزی معمولا در‌ ماه آبان شروع می‌شوند و ادامه پیدا می‌کنند تا به برف زمستانی برسند».
او می‌گوید:«وقتی از فصل تابستان به فصل پاییز وارد می‌شویم هم شاهد افت دما هستیم و هم سرعت باد افزایش می‌یابد البته این مسئله تدریجی است و هر روز اتفاق می‌افتد تا به دمای زمستان نزدیک شود. در مهرماه هم قاعدتا با کاهش دما مواجه می‌شویم اما گاهی پیش می‌آید که شاهد نوسانات جوی هستیم، یعنی در روزهایی از پاییز افزایش دما داریم و مجددا کاهش دما را شاهد خواهیم بود».
وظیفه با اشاره به کمینه و بیشینه دما در هفته اول مهرماه می‌گوید: «برای هفته اول مهرماه پیش‌بینی می‌کنیم که دمای کمینه ما زیر 20درجه سانتی‌گراد و دمای بیشینه بین 25تا 30درجه سانتی‌گراد باشد».
او احتمال افزایش آلودگی هوا در مهرماه را هم رد می‌کند و به همشهری توضیح می‌دهد:« اینکه گفته می‌شود با شروع مدارس و در هفته اول مهرماه با افزایش آلودگی هوا مواجه هستیم صحت ندارد. در ماه‌های مهر و آبان سرعت باد به‌طور متوسط افزایش پیدا می‌کند و همین امر موجب می‌شود که از تجمع آلاینده‌ها جلوگیری شود. در واقع در نیمه اول پاییز معمولا هوای پاک را تجربه می‌کنیم اما در نیمه دوم به‌دلیل برودت هوا و کاهش سرعت باد، میزان آلاینده‌ها افزایش پیدا می‌کند و کیفیت هوا پایین می‌آید. در نیمه دوم آذر و نیمه اول دی‌ماه ما بیشترین میزان آلودگی هوا را داریم، چرا که در این مدت استفاده از سوخت‌های فسیلی هم به‌علت برودت هوا افزایش پیدا می‌کند و همه اینها دلیلی برای افزایش آلودگی هوا می‌شوند».
 

این خبر را به اشتراک بگذارید