• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 1 مهر 1398
کد مطلب : 80304
+
-

مالکان بیزار از مدرسه

گپ و گفت با کارشناس مسکن درباره تأثیر مدرسه‌ها بر کاهش قیمت خانه‌های اطراف

نکته
مالکان بیزار از مدرسه

نیلوفر شادان/روزنامه‌نگار

ترافیک، سرو صدای گاه و بیگاه، تردد بچه‌های پر شر و شور، حضور دستفروش‌های موادغذایی و... بخشی از مسائلی است که ساکنان خانه‌های اطراف مدارس همیشه از آنها گلایه دارند. خانم رحیمی یکی از همین ساکنان است. او که خانه‌اش در کنار یکی از مدارس ابتدایی تهران قرار گرفته می‌گوید: سروصدای بچه‌ها همیشگی است، از سوی دیگر صدای بلندگوی مدرسه هم ما را عاصی کرده است. من کودک دو ساله‌ای دارم که باید ساعت 5/7 صبح خواب باشد اما صدای زنگ مدرسه و ناظمی که از داخل بلندگو بچه‌ها را به رفتن سر کلاس تشویق می‌کند همیشه او را بیدار می‌کند. سر ظهر هم که دیگر امکان تردد ما داخل کوچه غیرقابل ممکن می‌شود چون والدین بچه‌ها دنبال آنها می‌آیند و کل کوچه بسته می‌شود.
توجه به همین چند مورد، موضوع را کاملا روشن می‌کند که خانه‌هایی که در اطراف مدارس قرار گرفته‌اند چه مشکلاتی دارند و چرا اغلب افراد از اجاره یا خرید این منازل اجتناب می‌کنند.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که وجود مدرسه در کنار منازل مسکونی از قیمت اجاره‌بها یا خرید مسکن می‌کاهد. حسام عقبایی، نایب‌رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور، در این‌باره به همشهری می‌گوید: عوامل متعددی در تعیین قیمت مسکن یا اجاره‌بها نقش دارد. ممکن است در یک محله قیمت خانه از کوچه‌ای به کوچه دیگر فرق کند یا این طرف خیابان با آن طرف، میلیون‌ها تومان تفاوت قیمت داشته باشد اما آنچه مسلم است این است که وجود مدارس، دانشگاه‌ها، خوابگاه‌ها، ادارات، ساختمان‌های نهادی و سازمانی و... در تعیین قیمت مسکن تأثیرگذار است. معمولا وجود چنین مراکزی در کنار منازل مسکونی موجب افزایش رفت‌وآمد، ازدحام و ترافیک می‌شود و با توجه به اینکه در شهرهای بزرگ همیشه معضل پارکینگ هم وجود دارد بنابراین ساکنان این منازل همیشه با مشکل تردد مواجه هستند. از سوی دیگر خانه‌هایی که چسبیده به مدارس هستند همیشه سرو صدای بچه‌ها را می‌شنوند و این موضوع موجب سلب آسایش آنها می‌شود.
او می‌گوید: همه این موارد از شاخص‌هایی هستند که می‌توانند در کاهش قیمت اجاره‌بها یا خرید نقش جدی داشته باشند. البته استثنائاتی هم وجود دارد. به‌عنوان مثال هستند افرادی که به‌دنبال خرید خانه در کوچه‌ای هستند که مدرسه یا مهد داشته باشد. این افراد ممکن است یا خودشان مربی و معلم باشند و یا فرزندانشان دانش‌آموز و نوپا. ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که در شهرهای بزرگی مانند تهران بسیار پیش آمده است که ناگهان خانه کنار خانه شما تبدیل به آموزشگاه یا مهد و یا حتی شرکت می‌شود. این مسائل امروزه امری اجتناب‌ناپذیر است.
مسعود نجفی، یکی از کارشناسان مسکن هم درباره تأثیر مدارس بر قیمت خانه‌ها می‌گوید: در مدرسه‌های ما بچه‌ها در ساعاتی از روز به فضای باز می‌آیند و برحسب طبیعتشان سرو صدا و شیطنت دارند. این موضوع موجب سلب آرامش از خانه‌هایی می‌شود که در کنار مدارس قرار می‌گیرند. به‌طور حتم همین مورد اثر سوء بر قیمت مسکن و اجاره بها دارد؛ چرا که افراد به‌دنبال محلی برای سکونت هستند که آرامش‌شان تامین شود. ترافیک زیاد در محدوده مدارس هم دلیلی بر افت قیمت خانه‌ها در کنار مدارس است.
او به همشهری توضیح می‌دهد: البته این صحبت ما برای فضاهای پرتراکم شهری صدق می‌کند. به‌عنوان مثال اگر خانه‌ای در جایی بیرون شهر که ضریب امنیت به‌مراتب پایین‌تر است قرار بگیرد وجود مدرسه یا مرکزی که تردد را در آنجا زیاد می‌کند می‌تواند در افزایش قیمت خانه اثری مثبت داشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید