• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 31 شهریور 1398
کد مطلب : 80148
+
-

فرار از ترافیک تهران با اسکوتر‌های برقی

برای مقابله با معضل ترافیک و همچنین آلودگی‌های زیست‌‌محیطی می‌توان سراغ وسایل نقلیه ارزان‌تر و سالم‌تر رفت

حمل و نقل
فرار از ترافیک تهران با اسکوتر‌های برقی


شهردار تهران به تازگی در گفت‌وگویی از طرح استفاده از اسکوترهای برقی به‌صورت اشتراکی در تهران گفته است. با استقبالی که از دوچرخه‌های اشتراکی شده است، حالا خیلی‌ها عقیده دارند که به‌صورت موازی اسکوترهای شارژی می‌توانند نظر مردم را جلب کنند.

واقعیت این است که زندگی در شهرهایی که جمعیت‌شان به مرز انفجار رسیده، واقعا سخت و طاقت‌فرساست. علاوه بر مسائل مختلفی مانند آلودگی‌های زیست‌محیطی، حمل‌ونقل درون‌شهری هم برای خود معضلی حل‌نشدنی به‌نظر می‌رسد. تاکنون پیشنهادهای متفاوتی برای بهبود وضعیت ترافیک شهرهایی مانند تهران ارائه شده است که هر کدام درصورت اجرای درست می‌تواند بار بزرگی را از روی دوش ترافیک بردارد. اما یکی از این راه‌ها می‌تواند استفاده از اسکوترهای برقی باشد.

اسکوتر به‌صورت اجاره‌ای
اسکوتر برقی تقریبا ارزان و ساده است که می‌تواند به‌عنوان یک وسیله کمکی در حمل‌ونقل به‌حساب بیاید. مثلا می‌توان با استفاده از آن تا نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس یا مترو رفت و با آن داخل وسایل حمل‌ونقل عمومی هم شد. البته باتوجه به حجم بسیار بالای مسافران داخل اتوبوس و مترو، خصوصا در ساعت‌های اوج، این موضوع کمی سخت به‌نظر می‌رسد، اما باور کنید که نشدنی نیست. این وسیله به‌خودی خود هم می‌تواند شما را در مسافت‌های کوتاه به مقصد برساند. مثلا برای رفتن به نزدیک‌ترین استخر یا خرید از فروشگاه‌های محله‌تان، نیازی به استفاده از خودرو و یا موتورسیکلت نیست. از سوی دیگر، در برخی از شهرهای بزرگ دنیا حتی احتیاجی نیست که شما برای خودتان حتما یک دستگاه اسکوتر برقی بخرید، بلکه می‌توانید آن را اجاره کنید. بد نیست به این نکته اشاره کنیم که در آمریکا، اجاره روزانه اسکوتر تنها یک دلار هزینه دارد.

مبارزه با آلودگی هوا
به گزارش همشهری، علاوه بر معضل ترافیک، آلودگی‌های زیست‌محیطی ازجمله آلودگی هوا موضوعی است که شهرهای بزرگ را به‌شدت تهدید می‌کند. تاکنون تدابیر بسیار زیادی برای کاهش میزان آلودگی هوا اتخاذ شده است، اما این راه همچنان ادامه دارد. اسکوترهای برقی بی‌شک می‌توانند به کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی کمک کنند. اسکوتر از اواخر قرن نوزدهم به خیابان‌ها آمد و توانست در کنار دوچرخه به جابه‌جایی شهروندان مشغول باشد؛ اگرچه همچنان بهترین وسیله حمل‌ونقل برای مردم عادی، اسب بود.





زیرساخت
یکی از مهم‌ترین موانع در راه حرکت اسکوترها در شهر، به زیرساخت‌ها برمی‌گردد. به‌طور کلی، این زیرساخت‌ها را می‌توانیم به 2 نوع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم کنیم. باید بدانیم که اگر قراراست چنین وسیله حمل‌ونقل ظریف و سبکی در سطح یک کلانشهر به حرکت دربیاید، باید دارای قوانین مشخص و همچنین مسیرهای ویژه باشد. بدون داشتن قانون، اسکوتر نمی‌تواند به این سادگی‌ها در سطح گسترده به‌کار گرفته شود. اینکه آیا شخص می‌تواند به آسانی با اسکوتر خود وارد وسایل حمل‌ونقل عمومی شود، برمی‌گردد به‌همان موضوع قانون.

نگرانی‌های موجود
در شهری مانند تهران که بسیاری از موتورسواران با نقض متعدد قوانین به معضلی بزرگ برای ترافیک تبدیل شده‌اند، ورود وسایل نقلیه دیگر مشابه به آن، مانند دوچرخه و اسکوتر نیز می‌تواند گره‌ای باشد بر گره‌های دیگر. اما مهم‌ترین موضوع درخصوص موتورسواران، تلفات جانی بسیار بالایی است که در آمارها مشاهده می‌شود. در مقایسه با موتورسیکلت، اسکوترسواران می‌توانند آسیب‌پذیرتر باشند. بنابراین، همراه با اسکوترهای برقی، فرهنگ اسکوترسواری نیز باید به‌درستی ترویج شود.

قانونی شدن در آلمان
نمایندگان مجلس آلمان طرح مربوط به استفاده از اسکوتر برقی در جاده‌ها، خیابان‌ها و مسیرهای دوچرخه را به تصویب رساندند. طبق این قانون افراد بالاتر از 14سال می‌توانند از اسکوتر برقی با سرعت بالای 20کیلومتر برساعت استفاده کنند. با تصویب این قانون، رقابت بین سازندگان و استارتاپ‌ها به طو رحتم شدت خواهد گرفت.

40هزار اسکوتر در پاریس
در پایتخت فرانسه استفاده از اسکوتر روزبه‌روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند. پیش‌بینی شده است تا پایان سال‌جاری میلادی، تعداد اسکوترهای این شهر به بیش از 40هزار دستگاه برسد. اما اسکوترسواران در این شهر با حضور در پیاده‌روها، مشکلاتی ایجاد کرده‌اند. به‌همین منظور مقامات شهرداری پاریس قصد دارند برای کسانی که در پیاده‌روهای این شهر اسکوتر برقی می‌رانند، جریمه‌هایی را لحاظ کند. همچنین قرار است پارکینگ‌های مخصوصی برای اسکوترهای برقی ساخته شود.


شروع از قرن نوزدهم
 اسکوتر از اواخر قرن نوزدهم به خیابان‌ها آمد و توانست در کنار دوچرخه به جابه‌جایی شهروندان مشغول باشد؛ اگرچه همچنان بهترین وسیله حمل‌ونقل برای مردم عادی، اسب بود

این خبر را به اشتراک بگذارید