• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 31 شهریور 1398
کد مطلب : 80076
+
-

نرخ‌دستوری، عامل گرانی رب گوجه

نرخ‌دستوری، عامل گرانی رب گوجه

با وجود کاهش نرخ هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی به 800تومان و تثبیت و سیر نزولی نرخ ارز، قیمت انواع رب گوجه‌فرنگی در بازار بالا مانده است. با حسین شرقی مجرد، مدیرعامل تعاونی صنایع کنسرو ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

علت بالا ماندن قیمت رب گوجه‌فرنگی چیست؟
مشکلی که در صنعت کنسرو ایران و محصولاتی مانند رب گوجه‌فرنگی وجود دارد، ناشی از تعیین دستوری قیمت درج شده روی بسته‌بندی محصولات غذایی مانند رب گوجه‌فرنگی در سازمان حمایت برای مدت نامشخص است. در حالی که در همه دنیا قیمت اینگونه محصولات تابع فصل تولید و نظام عرضه و تقاضاست. باید واحدهای صنفی بنابر شرایط و هزینه تمام‌شده تولید قیمت را استخراج و به سازمان حمایت اعلام کنند، اما قیمت‌گذاری 20هزار تومانی سال گذشته برای هر قوطی رب گوجه‌فرنگی800گرمی موجب سود تولید‌کنندگان زیرپله‌ای شد که کنسرو رب گوجه‌فرنگی را با هزینه تمام‌شده 11هزار تومان تولید کردند و برای فروش با نرخ مصوب در اختیار برخی فروشگاه‌ها قرار دادند و زیان آن متوجه برندهای تولید‌کننده این محصول شده است.

 سهم گوجه‌فرنگی در هزینه تمام‌شده رب چقدر است؟ 
از هر 5کیلوگرم گوجه‌فرنگی مرغوب یک کیلوگرم رب گوجه‌فرنگی تولید می‌شود. اکنون با وجود کاهش نرخ گوجه‌فرنگی به 800تا هزار تومان سایر هزینه‌های سربار تولید مانند حمل و نقل گوجه به کارخانه، حقوق و دستمزد، سود مصوب هزینه قوطی و در قوطی و... افزایش یافته است. همچنین با نزدیک شدن به فصل سرما به‌زودی نرخ هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی به بیش از 1200تومان افزایش خواهد یافت بر این اساس باید متوسط قیمت گوجه‌فرنگی در هر فصل مبنای تعیین قیمت مصوب باشد.

قیمت قوطی و درب آن چه تغییری کرده است؟
قیمت تمام‌شده هر قوطی رب گوجه‌فرنگی 2هزار و 100تومان و نرخ درب آسان بازشوی آن نیز 880  تومان است که با این روند سهم هر قوطی و درب آن در تولید رب گوجه‌فرنگی800گرمی به 3هزار تومان می‌رسد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید