• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 31 شهریور 1398
کد مطلب : 80046
+
-

تأثیر آفت شمشاد بر جنگل‌های شمال

یک عضو هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: آفت شب پره شمشاد علاوه بر نابودی گستره زیادی از رویشگاه‌های شمشاد، باعث آسیب رساندن به برخی از گونه‌های دیگر ازجمله گیاه خاس در جنگل‌های شمال شده ‌است.
گونه گیاهی خاس (Ilex spinigera)  در جنگل‌های شمال به‌وفور یافت می‌شود و همیشه سبز و دارای برگ ضخیم و چرمی به رنگ سبز تیره است که در حاشیه دارای دندانه درشت، نامنظم، نوک تیز، سخت، خار مانند و نیز میوه شفت و سرخ رنگ است. برگ‌های پایای این‌گونه گیاهی ارزشمند غنی و برخوردار از نیتروژن بوده و می‌تواند به‌عنوان یک منبع غذایی مناسب برای خوراک دام‌ها باشد.
نوروزعلی حسن عباسی به ایرنا گفت: خاس یک گونه گیاهی درختچه‌ای است که در پیرامون جاده چالوس تا ارتفاعات هزار متری این منطقه می‌روید و همچنین در منطقه پل‌سفید از ارتفاع ۷۰۰متری تا ۲هزار متری در کنار درختان راش نیز رشد می‌کند و همیشه سبز است که متأسفانه بر اثر کمبود مواد غذایی و خشک شدن برگ درختان شمشاد به تبع آن این‌گونه نیز در آستانه آسیب و نابودی است. شمشاد یکی از گونه‌های درختان پهن برگ و همیشه سبز جنگل‌های هیرکانی است که دامنه انتشار این‌گونه در استان‌های شمالی از آستارا در استان گیلان تا قرن‌آباد در استان گلستان و از نزدیک به سواحل دریا در پارک جنگلی سی‌سنگان تا ارتفاع 1800متری از سطح دریا در جنگل‌های «لساکوتی » شهرستان تنکابن و «افرچال» ساری است.
آفت شب پره شمشاد، میهمان ناخوانده‌ای است که در اوایل سال۱۳۹۵ تقریبا به‌طور همزمان در پارک بنفشه چالوس، منطقه نمک آبرود و منطقه لوندویل آستارا مشاهده شد و با فعالیت برگ خواری شدید خود خسارت‌های زیادی به بسیاری از رویشگاه‌های شمشاد در مناطق جلگه‌ای و پایین بند شمال کشور وارد کرد. 
بنا به گفته مسئولان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری طبق اسناد موجود از گستره حدود ۱.۹۴میلیون هکتار از جنگل‌های شمال بیش از ۴۲هزار هکتار آن دارای پوشش گیاهی شمشاد است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: نکته دیگر اینکه از آنجایی که آفت شب پره شمشاد برگ‌خوار است و متأسفانه لارو این افت در زمان تخم ریزی روی دیگر گونه‌ها ازجمله گیاه درختچه‌ای خاس نیز دیده شده است، بررسی‌ها نشان داده این‌گونه در پیشگیری از وقوع بلایای طبیعی نظیر سیل و سیلاب بسیار مؤثر بوده چرا که گیاهی بسیار مقاوم است.  وی سمپاشی رویشگاه‌های شمشاد، قاچاق چوب، بیماری و آفات و آتش‌سوزی را از عوامل تهدید‌کننده گونه‌های جنگلی شمال کشور معرفی کرد.
یزدان آهنگران، کارشناس دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز با بیان اینکه گونه‌های مختلف درختان جنگلی به هم وابسته هستند، گفت: اگر یکی از این‌گونه‌ها در جنگل به انحای مختلف حذف شود بر گونه‌های دیگر اثر خواهد گذاشت. او افزود: اینکه آفت شب پره با از بین رفتن شمشادها، گونه‌های دیگر درختان جنگلی را بخورند و آنان را لخت کنند، امکان‌پذیر نیست چرا که غذای اصلی این آفت برگ‌ها و پوست شمشاد است. وی به بازدید یک‌ماه گذشته‌اش از مناطق جنگلی آسیب دیده ناشی از آفت شب پره از گیلان تا گلستان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با اینکه این آفت به شمشادهای این منطقه آسیب رسانده ولی تاکنون به هیچ‌یک از گونه‌های دیگر در اطراف شمشادها خسارت وارد نکرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید