• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 31 شهریور 1398
کد مطلب : 80034
+
-

راه‌اندازی پایانه بار هوایی در فرودگاه اصفهان

در استان اصفهان
راه‌اندازی پایانه بار هوایی در فرودگاه اصفهان

پایانه‌های بار هوایی(کارگو ترمینال) فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان با حضور وزرای راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا، این پایانه در زمینی به مساحت بیش از ۲ هزار متر‌مربع و با اعتبار بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان توسط اتحادیه تولید و صادرکنندگان میوه استان اصفهان در فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی ساخته شده است.

ظرفیت صادرات کالا و بار از این پایانه به گفته مسئولان، در طول هفته ۷۰ تن تخمین زده شده است.
با توجه به این‌که اصفهان اکنون ظرفیت خوبی در زمینه تولید و صادرات محصولات گلخانه‌ای و فرش دارد، وجود این پایانه کمک بسیاری در تولیدات، صادرات و رونق اقتصادی استان دارد.

قرارداد ساخت و تجهیز پایانه بار هوایی این فرودگاه ۲۸ تیر سال ۹۵ بین اتاق بازرگانی اصفهان و پیمانکار منعقد شد. 
همچنین وزیر راه و شهرسازی از عملیات اجرایی پروژه‌های توسعه توقفگاه هواپیما با افزایش موقعیت ١٠ به ٢٣ موقعیت پارک، پروژه توسعه ترمینال خارجی به بیش از ٢ برابر ظرفیت موجود و پروژه احداث موتورخانه تاسیساتی شماره ٢ فرودگاه بازدید کرد.


سرمایه‌گذار طرح

«حسن امجدی» مدیرکل فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی در خصوص پروژه کارگو ترمینال اظهار کرد: سرمایه‌گذار این پروژه اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان است.
وی افزود: برای ساخت این پروژه 2 سال  زمان صرف مطالعه، طراحی، ساخت و تجهیز شده و با احتساب هزینه‌های راه‌اندازی، مبلغ نهایی سرمایه‌گذاری شده در این پروژه ۱۸ میلیارد ریال است.

امجدی علل تاخیر در بهره‌برداری از این پروژه را تورم و رکود در بازار، افزایش قیمت ارز در سال‌های اخیر، برقراری تحریم‌های بین‌المللی، محدود بودن پروازها و نبود تجربه و تخصص اولیه اعلام کرد.
همچنین مدیر عامل شرکت خدمات بار هوایی پرشین کارگو گفت: با راه‌اندازی کارگو ترمینال در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان امکان صادرات کالاها از همین محل فراهم شده و این اقدام توسعه صادرات محصولات غیرنفتی در اصفهان را به همراه خواهد داشت. 

«وحید اسدی» گفت: با توجه به این‌که نگهداری محمولات مختلف از قبیل ماهی زنده، میگو، میوه‌های تازه، سبزی‌ها، فراورده‌های لبنی، مواد غذایی تازه، داروها تا زمان پرواز باید در یخچال و دمای مناسب نگهداری شود، این کارگو ترمینال از لحاظ امکانات سردخانه‌ای و وسعت آن، در فرودگاه‌های کشور رتبه اول را در اختیار دارد. 


رشد 880درصدی صادرات غیرنفتی

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران در فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان گفت: امسال استان اصفهان ۱۸۰ درصد در صادرات غیرنفتی رشد داشته که در کشور بی‌نظیر است. 
در 4 ماه نخست سال جاری ۲ میلیون و ۴۵۲ هزار تن کالا از اصفهان به خارج کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۳۷ درصد و از لحاظ ارزش ۱۷۵ درصد رشد داشته است. «رضا رحمانی» افزود: صادرات این استان با افتتاح کارگو ترمینال (پایانه بار هوایی) فرودگاه بین‌المللی اصفهان، سرعت بیشتری می‌گیرد.

وی اظهار کرد: این امکانات ظرفیت خوبی برای توسعه صادرات کشور فراهم می‌کند.


تولید ریل ملی

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به این‌که در سفر خود به اصفهان در جلسه‌ای در ذوب‌آهن درباره تولید ریل ملی حضور می‌یابد، تصریح کرد: ما به تولید ریل در ذوب‌آهن اصفهان رسیده‌ایم و ظرفیت‌های خوبی در این بخش وجود دارد و امید است با همکاری و همت مسئولان و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از این ظرفیت استفاده شود.
رحمانی با بیان این‌که دیدارهایی با صنعتگران اصفهان نیز خواهیم داشت، اضافه کرد: در این دیدارها، مشکلات تولید و صنعت و معدن این استان بررسی خواهد شد.

وی اصفهان را یکی از قطب‌های مهم صنعتی کشور خواند و تاکید کرد: این خطه می‌تواند نقش خوبی در صنعت، معدن و تجارت کشور ایفا کند و مسئولان و مردم عزم کردند که در این شرایط جدید از فرصت‌ها بیشترین استفاده را داشته باشند.


خودکفای در تولید ریل

وزیر راه و شهرسازی نیز در جمع خبرنگاران در فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان گفت: تحویل نخستین محموله‌های ریل تولید داخل کشور توسط ذوب‌آهن اصفهان علاوه بر این‌که تاثیر بسزایی در اقتصاد این شرکت دارد، باعث تبدیل شدن کشورمان به یکی از مراکز تولید ریل در منطقه می‌شود.
«محمد اسلامی» افزود: حرکت به سمت خودکفایی در ریل مورد نیاز راه‌آهن کشور ضروری است و امروز یکی از دستاوردهای پر افتخار کشورمان که در سال رونق تولید اتفاق می‌افتد، تحویل نخستین محموله‌های ریل تولید داخل توسط ذوب‌آهن است.

وی با بیان این‌که نخستین سری تولیدات ریلی برای تعدادی از طرح‌ها ارسال شد، اظهار کرد: این کار باعث ایجاد این باور شد که می‌توان از تولیدات داخلی در طرح‌های توسعه استفاده کرد. 
اسلامی همچنین با بیان این‌که در سفر خود به اصفهان به مذاکره و تبادل نظر با مسئولان این استان درباره کنارگذر شرق اصفهان می‌پردازد، تصریح کرد: این طرح سال‌ها به طول انجامیده و بسیار سنواتی و دچار عوارضی شده و امید است بازدید و مذاکره، این طرح را از رکود خارج کند و هدف بهره‌برداری از آن تا پایان سال جاری محقق شود. 

وزیر راه و شهرسازی یکی از مهم‌ترین مباحث مربوط به اصفهان را توسعه فرودگاه بین‌المللی این استان خواند و اضافه کرد: در دولت یازدهم قراردادی با یک فرانسوی به منظور تامین اراضی به وسعت ۴۰۰ هکتار برای توسعه این فرودگاه منعقد شد که مانع اراضی برطرف و مجو لازم اخذ شده است. 
اسلامی با اشاره به این‌که در آینده نزدیک کار جایگزینی سیستم سرمایه‌گذاری برای طرح توسعه فرودگاه اصفهان انجام می‌شود، اظهار امیدواری کرد شاهد فرودگاهی باشیم که بتواند به صورت منطقه‌ای و بین‌المللی نقش ایفا کند و ظرفیت بزرگ‌تری از پروازهای بین‌المللی را به خود اختصاص دهد.

بازدید از آزادراه شرق اصفهان و قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران و ریل ذوب‌آهن، محور طالخونچه- شهرضا و افتتاح بانددوم نایین- انارک و بازدید مترو بهارستان و مسجد و مدرسه و افتتاح مسکن مهر و آغاز عملیات اجرایی هزار واحد مسکن در قالب طرح اقدام ملی از جمله برنامه سفر دو روزه وزیر راه و شهرسازی به استان اصفهان اعلام شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید