• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 31 شهریور 1398
کد مطلب : 79923
+
-

کمک صندوق توسعه ملی به منابع طبیعی کرمان

منابع طبیعی
کمک صندوق توسعه ملی به منابع طبیعی کرمان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: 150 میلیون یورو، معادل حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، طی سال جاری از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری به کشور اختصاص داده شده که سهم ۱۶ شهرستان شمالی کرمان ۵۰ میلیارد تومان است. 

به گزارش ایرنا «مهدی رجبی‌زاده» افزود: ۲۵ میلیارد تومان نیز سال گذشته از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به ۱۶ شهرستان شمالی این استان اختصاص یافت. وی درباره اجرای پروژه‌های آبخیزداری، آبخوان‌داری و بیابان‌زدایی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی افزود: این صندوق برای حمایت از بخش خصوصی است، اما در چند سال گذشته برای امور زیربنایی کشور نیز اعتباراتی از این صندوق براساس دستور مقام معظم رهبری اختصاص یافته است.

این مسئول میانگین بارندگی استان کرمان را ۱۲۵ میلی‌متر عنوان و تصریح کرد: این مقدار نصف میانگین بارندگی در کشور و تنها آب در دسترس این استان نزولات جوی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان گفت: حجم بارش‌های این استان 6/18 میلیارد مترمکعب است که بخشی از آن به خاک نفوذ می‌کند و ۷۰ درصد از این میزان تبخیر می‌شود.


حوضه آبخیزداری شمال استان 

وی مساحت حوضه آبخیز شمال استان کرمان را 5/10 میلیون هکتار عنوان کرد و افزود: تا پایان سال ۹۷ طرح‌های آبخیزداری در حدود ۱۱ درصد این سطح انجام شد. با اجرای این طرح‌ها موفق شدیم 5/406 میلیون مترمکعب رواناب را مدیریت و 5/121میلیون مترمکعب آب به سفره‌های زیرزمینی تزریق کنیم. 

رجبی‌زاده گفت: عملیات ساخت ۶۹۲ سازه‌ سنگی ملاتی، خاکی و پروژه‌های پخش سیلاب از ابتدای شهریورماه آغاز شده که تاکنون حدود ۲۰ درصد پیشرفت دارد و پیش‌بینی می‌شود تا آذرماه این پروژه‌ها تکمیل شود.

وی ادامه داد: تاکنون در ۸۸ درصد سطح حوضه آبخیزداری شمال استان اقدامی انجام نشده است و با اجرای پروژه‌های آبخیزداری در ۱۲ درصد سطح حوضه آبخیزداری شمال استان کرمان ۴۲۴ میلیون مترمکعب آب را مدیریت کرده‌ایم. بیلان آب سفره‌های زیرزمینی این استان منفی ۸۰۰ میلیون مترمکعب است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بیان کرد: با حدود ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار طی ۱۰ سال فقط می‌شود ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب به سفره‌های زیرزمینی تزریق کرد؛ با توجه به ۸۰۰ میلیون مترمکعب بیلان منفی سفره‌های زیرزمینی استان کرمان، با این تزریق هنوز ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب منفی داریم که باید این مقدار از طریق مدیریت مصرف و سطح زیرکشت تامین شود، اما تاکنون توانسته‌ایم فقط ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب به سفره‌های زیرزمینی تزریق کنیم.  وی تصریح کرد: 7 هزار و ۵۰۰ هکتار جنگل‌کاری و بذرکاری در سال‌ جاری انجام خواهد شد. 

در سال‌ جاری برای ۱۱ هزار و ۶۸۲ هکتار کارهای مختلف مبارزه با آفات و بیماری‌های جنگل در حال انجام است که ۷۰ درصد پیشرفت دارد.  این مسئول با بیان این‌که ۲۰ درصد بیابان‌های کشور در استان کرمان قرار دارد و حدود 4 میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار این مقدار تحت فرسایش بادی است، گفت: ۴۳۰ هزار هکتار در شمال استان کانون بحران فرسایش بادی وجود دارد که ۶۰ درصد آن در شرق استان کرمان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال کرمان به اعتباراتی که برای بیابان‌زدایی به شمال این استان تخصیص یافته اشاره و عنوان کرد:۱۵۰ میلیارد تومان برای بخش بیابان سهم منابع طبیعی شمال استان کرمان است که 5/35 میلیارد تومان آن از محل صندوق توسعه ملی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید