• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79893
+
-

خبرهای کوتاه/زیست بوم

  درخواست مشاور عالی یونسکو از ایران، برای جلوگیری از ساخت‌وساز مدرن در هورامان 
کمیسیون عالی ثبت جهانی هورامان به‌زودی راه‌اندازی می‌شود. یوکایو کیلتو، مشاور ارشد یونسکو نیز از ایران خواسته است برای ثبت جهانی هورامان از ساخت‌وسازهای مدرن در این منطقه جلوگیری شود. به‌گزارش وزارت میراث‌فرهنگی، یوکایو کیلتو، مشاور ارشد یونسکو نیز در جلسه ثبت جهانی هورامان گفت: ساخت‌وسازها با همکاری مردم منطقه هورامان باید ساماندهی شود. محمدحسن طالبیان، معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این جلسه گفت: مسئولیت کمیسیون عالی هورامان را شخصا به‌عهده می‌گیرم و امور مربوط به ثبت جهانی را تا حصول نتیجه پیش خواهیم‌برد.

  رئیس‌جمهوری، 3عضو شورای‌عالی میراث‌فرهنگی و گردشگری را منصوب کرد
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری با پیشنهاد علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، 3عضو شورای‌عالی میراث فرهنگی و گردشگری را منصوب کرد. رئیس‌جمهوری «سید محمدصادق خرازی»، «محمدحسین ایمانی خوشخو» و «غلامحسین شافعی» را با صدور حکمی به عضویت «شورای‌عالی میراث‌فرهنگی و گردشگری» منصوب کرد. به گزارش صدای میراث، سیدمحمدصادق خرازی، دیپلمات پیشین کشورمان در دولت اصلاحات، ریاست مرکز مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه را برعهده داشت. او سپس سفیر ایران در فرانسه شد و توانست کانون هماهنگی سفرای اروپایی را به سفارت ایران در پاریس منتقل کند. محمدصادق خرازی پس از بازگشت به ایران به کارهای فرهنگی ادامه داد و با تأسیس سایت دیپلماسی ایرانی در دولت مهرورزی به بازخوانی و تشریح سیاست خارجی کشورمان با همکاری دیپلمات‌های ارشد وزارت خارجه پرداخت. صادق خرازی یکی از مجموعه‌دارهای مطرح کشور است که گنجینه نسخ خطی در اختیار او بسیار ارزشمند است. براساس این گزارش، او توانسته است آثار خطی بسیاری را که بیشتر آنها متعلق به تاریخ و تمدن و علم در ایران بود از کشورهای دیگر به‌خصوص کشورهای آفریقایی خریداری و به مجموعه بزرگ خود در ایران منتقل کند. او همچنین مدتی نیز در سمت سفیر ایران در سازمان ملل متحد و معاون نمایندگی ایران در دفتر سازمان ملل فعالیت کرده است. صادق خرازی هم‌اکنون دبیرکل حزب ندای ایرانیان است. محمدحسین ایمانی خوشخو نیز دکترای گردشگری در گرایش اقتصاد گردشگری از دانشگاه منچستر انگلستان را دارد. او از نیروهای جهاد دانشگاهی از دهه۶۰ تا ۷۰ بوده و اکنون رئیس دانشگاه علم و فرهنگ است. ایمانی‌خوشخو همچنین ریاست انجمن علمی گردشگری ایران را نیز برعهده دارد. با این حال عمده فعالیت‌های ایمانی‌خوشخو جدای از حضور در بخش گردشگری کشور، در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خلاصه شده است. عضویت شورای راهبردی و سیاستگذاری تهیه و تدوین «برنامه جامع توسعه ملی گردشگری» نیز از دیگر سوابق محمدحسین ایمانی‌خوشخو است که اکنون با حکم رئیس‌جمهوری به عضویت شورای‌عالی میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز منصوب شده است. غلامحسین شافعی نیز تاجر و رئیس اتاق بازرگانی ایران است. ‌او همچنین عضویت در شورای پول و اعتبار، عضویت در شورای اقتصاد کشور، عضویت در هیأت واگذاری و ریاست اتاق بازرگانی و صنعت کشورهای عضو اکو را همراه با ریاست شورای ملی زعفران برعهده داشت.

  ۴۰۰ هکتار معدن غیرمجاز در توس تعطیل شد
ثبت جهانی آرامگاه فردوسی و شهر تاریخی توس در یونسکو یک گام دیگر به پیش رفت و فعالیت ۴۰۰هکتار معدن غیرمجاز در این منطقه متوقف شد. به گزارش ایرنا، مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی توس در نشست با اعضای انجمن‌های میراث فرهنگی توس و مدیر انجمن‌های میراث‌فرهنگی خراسان رضوی که در آرامگاه فردوسی برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: احیای برج و باروی شهر تاریخی توس از دیگر اقداماتی است که از سال گذشته آغاز شده و پس از عملیات پی‌کاوی برج و بارو، عملیات احیا و مرمت در حال اجراست. احسان زهره‌وندی با قدردانی از تلاش‌های پویش مردمی «تا ثبت‌جهانی توس» گفت: امید است اقدامات مثبت سازمان‌های مردم‌نهاد در راستای کمک به ثبت توس در فهرست میراث جهانی ازجمله پاکسازی محوطه تاریخی توس به سرانجام برسد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید