• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79880
+
-

فعلا منتظر هوای پاییزی نباشید

کاهش موقتی دما و باران در راه است

در شرایطی که دمای هوای اغلب مناطق کشور در هفته‌های پایانی تابستان افزایش یافته، سازمان هواشناسی از ورود توده‌های خنک به کشور و افزایش احتمال بارندگی خبر داده است. براساس اطلاعات این سازمان، توده‌های هوای خنک از سمت شمال وارد کشور می‌شود و دمای استان‌های شمالی، اردبیل و شمال خراسان را تا 12درجه پایین می‌آورد. ضمن اینکه در روزهای آینده بارش‌های قابل‌ملاحظه‌ای نیز در این استان‌ها تجربه خواهد شد.

به‌گزارش همشهری، در شرایطی که انتظار می‌رفت در روزهای پایانی فصل تابستان، حال و هوای پاییزی بر کشور حکمفرما شود و دمای هوای تا حدودی کاهشی باشد، افزایش دمای هوا همه را غافلگیر کرد؛ اما حالا، آنگونه که نقشه‌های آینده‌نگر هواشناسی نشان می‌دهد در هفته آینده با ورود توده‌های هوای خنک، دمای هوا در روند کاهشی قرار می‌گیرد و در مناطق مختلف بین 5 تا 15درجه افت می‌کند.
 
افت محسوس دما در شمال کشور
اطلاعات سازمان هواشناسی از نفوذ توده هوای خنک به شمال کشور از امروز عصر حکایت دارد و پیش‌بینی می‌شود این وضعیت تا روز دوشنبه ادامه داشته باشد. فریبا گودرزی، کارشناس پیش‌بینی سازمان هواشناسی دراین‌باره می‌گوید: از بعدازظهر امروز، شنبه و روزهای یکشنبه و دوشنبه به‌دلیل نفوذ توده هوای خنک در نوار شمالی به‌ویژه استان اردبیل و سواحل شمالی، کاهش محسوس دما پیش‌بینی می‌شود و همچنین بارش قابل‌توجه باران و وزش باد نیز پیش‌بینی می‌شود. به گفته او تا 3روز آینده کاهش دمای هوا در استان‌های اردبیل، خراسان شمالی همچنین نوار ساحلی شمال بین ۷ تا ۱۲درجه پیش‌بینی می‌شود. گودرزی پیش‌بینی می‌کند حداکثر دمای هوای تهران از 37درجه در روز شنبه به 34درجه در روز یکشنبه کاهش یابد و کمینه دما در این روز به 22درجه برسد.

دمای گرم‌ترین مرکز استان روی 32درجه
اطلاعات سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز و فردا هوای دیگر مناطق کشور آرام و با ثبات باشد اما در شرق کشور به‌ویژه در محدوده زابل، احتمال خیزش گردوخاک به‌دلیل وزش باد شدید دور از انتظار نیست. کارشناس پیش‌بینی سازمان هواشناسی می‌گوید: امروز کمترین دمای هوا در میان مراکز کشورها به شهرکرد تعلق دارد که دمای آن تا 7درجه بالای صفر در شبانگاه افت می‌کند و اهواز با دمای 34درجه بالای صفر، گرم‌ترین مرکز استان خواهد بود. گودرزی می‌افزاید: بانفوذ جریانات خنک شمالی در روزهای یکشنبه و دوشنبه پیش‌بینی می‌شود کاهش محسوس دما در شمال غرب بین 10 تا 15درجه، در غرب 7 تا 10درجه، در استان مازندران بین 8 تا 12درجه، در استان گیلان بین 10 تا 15درجه، در استان خراسان شمالی بین 10 تا 15درجه، در استان گلستان بین 7 تا 10درجه، در استان تهران و دامنه‌های البرز بین 7 تا 10درجه و در مرکز کشور بین 5 تا 7درجه تجربه شود. همچنین این کاهش دما در استان خراسان رضوی بین 10 تا 15 و در استان خراسان جنوبی بین 5 تا 7درجه ادامه خواهد داشت.

فعلا هوا پاییزی نمی‌شود؛ گرما بازمی‌گردد
توده هوای خنک در حالی وارد کشور می‌شود که فقط 2روز دیگر تا شروع فصل پاییز باقی‌مانده؛ اما مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی می‌گوید: ورود این توده هوای خنک ربطی به آغاز پاییز ندارد و دوباره پس از خروج آن از کشور، باید منتظر افزایش نسبی دما باشیم. احد وظیفه در گفت‌وگو با همشهری می‌افزاید: افزایش نسبی دما در روزهای گذشته، پیش‌درآمد ورود توده هوای خنکی بوده که از امروز بخش شمال غربی کشور را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و به تدریج نواحی شمالی، شمال شرقی، دامنه‌های البرز و زاگرس را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. به گفته وظیفه، پس از خروج این توده هوای خنک از کشور نیز دوباره دمای هوا مثل روزهای گذشته افزایش می‌یابد هرچند توده سرد فعلی می‌تواند در اردبیل و شمال کشور شهروندان را مجبور کند لباس گرم بپوشند و وسایل گرمایشی را به‌کار بیندازند. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی بر این نکته نیز تأکید می‌کند که با ورود توده هوای خنک در روزهای آینده، مناطق دارای رطوبت بالا، خصوصا استان‌های شمالی، با بارندگی‌های قابل‌توجه روبه‌رو خواهند شد و شهروندان باید برای این وضعیت آماده باشند. به گفته او، همزمان با عبور این توده سرد از سمت شمال غربی کشور به سمت شرق، در استان‌های مرکزی نیز کاهش دمای هوا و وزش باد تجربه می‌شود اما این مسئله گذرا و موقتی خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید