• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79749
+
-

خط دوم مترو اصفهان به ایستگاه زینبیه رسید

در استان اصفهان
خط دوم مترو اصفهان به ایستگاه زینبیه رسید

کار حفاری خط دوم مترو اصفهان که از اسفندماه سال گذشته کار خود را آغاز کرده بود اکنون به ایستگاه دوم (زینبیه) رسیده است.

به گزارش ایرنا، کار حفاری خط دوم قطار شهری اصفهان از جبهه غربی از اسفندماه سال گذشته و حفاری همزمان جبهه شرقی از خردادماه جاری آغاز شده است.
تاکنون یک هزار و ۱۵۴ رینگ و یک هزار و ۶۱۶ متر طول حفاری تونل این خط بوده، همچنین ۴۴ هزار و ۳۸۳ مترمکعب حجم خاک حفاری شده از این تونل بوده است. هزار و 940 رینگ قطعات بتنی پیش ساخته تولید شده در این مسیر است و هزینه اجرایی تونل‌ها بر مبنای آخرین صورت وضعیت ابلاغی براساس فهرست سال ۹۵، ۱۷۱ میلیارد و ۱۶۳ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۹۶۸ ریال بوده است.

جمع هزینه‌های انجام شده تاکنون حدود ۲۹۰ میلیارد ریال برآورد شده است. مسیر اولویت بهره‌برداری خط دوم مترو اصفهان حدفاصل ایستکاه دارک شهرک امام حسین(ع) تا مدرس نجفی به طول 7/14 کیلومتر است. ویژگی خاص ایستگاه‌های خط دوم مترو، ساخت ایستگاه‌ها قبل از ورود تی بی ام است که این موضوع باعث می‌شود که در این خط نسبت به خط یک، در هر ایستگاه به میزان قابل توجهی صرفه‌جویی صورت گیرد.


مذاکره برای فاینانس ۵۰۰ میلیون یورویی 

شهردار اصفهان در بازدید از پیشرفت خط ۲ قطار شهری اصفهان افزود: 6 ماه پیش زمانی که کاترهد تی بی ام از پیچیدگی‌های گمرک آزاد و در اسفندماه کار خود را آغاز کرد، هیچکس باور نداشت طی 6 ماه شاهد رسیدن تی بی ام به ایستگاه زینبیه باشیم.
قدرت الله نوروزی با بیان اینکه تی بی ام از جبهه غرب از ایستگاه دارک حرکت خزنده خود را از سنگلاخ‌هایی باعمق زیاد حرکت داد که اکنون به اینجا رسیده است.

وی ادامه داد: برای رسیدن کاترهد تی بی ام دوم از جبهه شرقی گره‌های کور اداری را باز کردیم و ‌ارتباطات را در سطح‌ بالا اجرا و ‌مشکلات فراوان با پیمانکاران را حل کردیم.
شهردار اصفهان تصریح کرد: با پرداخت هزینه‌های سنگین در خردادماه جاری کار تونل دوم در بخش شرقی آغاز شد همچنین حجم خاکبرداری و حفاری در بخش شرقی ۲۰ هزار متر مکعب و در بخش غربی ۵۰ هزار مترمکعب بوده است.

وی با بیان اینکه اکنون هزار متر حدفاصل ایستگاه زینبیه تا دارک حفاری و سگمنت گذاری شده، گفت: اگر این مسیر می‌خواست روال سابق را طی کند اکنون این پیشرفت را شاهد نبودیم.

نوروزی تصریح کرد: اکنون تامین هزینه‌های مترو با اوراق مشارکت صورت گرفته است و دیوان محاسبات بر ریال به ریال این هزینه‌ها نظارت دارد.
وی بیان کرد: طی سال‌های گذشته ابتدا کار حفاری انجام می‌شد بعد ایستگاه‌ها را می‌ساختند اما در دوره جدید تونل‌های باریک در چهار زاویه زیرزمین ایجاد تا جای شمع‌ها حفاری شود.

شهردار اصفهان ادامه داد: کار مهم‌تری که رخ داده و باید همه شهروندان بدانند این است که تی بی ام با قطر 6 متر فعالیت می‌کند تا روزانه ۱۰ متر مسیر را حفاری و سگمنت گذاری کنند، همچنین در جبهه غربی خط دوم کاترهد قطر ۹ متری دارد و ‌یک تونل برای رفت و آمد دو خط حفاری می‌شود.
وی با اشاره به اینکه باید زمان احداث خطوط را کاهش داده تا طی ۵ سال شاهد بهره برداری از خطوط مترو خط دوم باشیم، گفت: امکانات و تجهیزات را تامین می‌کنیم تا هرچه سریع‌تر مترو در اختیار مردم این منطقه قرار بگیرد.

نوروزی با اشاره به اینکه اکنون ۷۰ هزار نفر به صورت روزانه از خط یک مترو اصفهان استفاده می‌کنند، افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که روزانه ۲۰۰ هزار نفر از خط یک مترو استفاده کنند که این کار نیازمند تجهیزات و سرعت بیشتر است از این رو باید واگن‌ها را افزایش داده و ‌سرفاصله‌ها را کاهش دهیم.
وی با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون هیچ اتفاق ناگواری در خطوط حفاری شده مترو گزارش نشده است، گفت: این موضوع نشان دهنده رعایت مسائل ایمنی است. شهردار اصفهان تصریح کرد: در حال مذاکره برای فاینانس ۵۰۰ میلیون یورویی هستیم تا بتوانیم برای تجهیزاتی که تحت تاثیر تحریم‌ها است اقدامات لازم را انجام دهیم و از این شرایط عبور کنیم، اگر مشکلات تحریم و ‌عوامل خارج از اراده ما نبود، می‌توانستیم قاطعانه اعلام کنیم چه زمانی مردم از خط دوم مترو استفاده خواهند کرد.


سالیانه ۲ کیلومتر مسیر مترو خط دوم حفاری می‌شود

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: باید بتوانیم رکورد بهتری از احداث خطوط مترو را با حمایت نهادهای خدمت‌رسانی داشته باشیم.
ایرج بنکدار با بیان اینکه مسیر خط دوم مترو اصفهان از شمال شرقی این کلانشهر آغاز شده است همچنین این پروژه از دو ‌جبهه فعالیت می‌کند، افزود: با شرایط کنونی می‌توانیم سالانه ۲ کیلومتر مسیر مترو را حفاری کنیم.
وی اضافه کرد: همزمان با عملیات حفاری، نازک کاری ایستگاه‌ها را آغاز می‌کنیم و ‌به صورت موازی عملیات را پیش می بریم از این رو امیدواریم با حمایت و تامین بودجه و منابع مالی سازه‌ها و نازک کاری را طی پنج سال انجام دهیم.

تسریع در اجرای خط دوم مترومطالبه جدی مردم

رئیس شورای شهر اصفهان با بیان اینکه مردم مطلع نیستند چه اتفافی زیر شهر رخ می‌دهد، تصریح کرد: کوتاهی ما در راستای اطلاع رسانی به شهروندان است در حالیکه شرایط برای پیشرفت خط دوم مترو اصفهان مهیاست و کوتاهی در این راستا صورت نمی‌گیرد.
علیرضا نصر اصفهانی با اشاره به اینکه تسریع در اجرای خط دوم مترو اصفهان از مطالبات جدی مردم است، ادامه داد: امیدواریم در کوتاهترین زمان ممکن و مدیریت یکپارچه در شهر شاهد بهره برداری از خط دوم مترو باشیم. وی اظهار کرد: اگر به هردلیلی بهره برداری از خط یک مترو به طول انجامید اما امروز باید تلاش بیشتری داشته باشیم تا مردم طعم حمل‌ونقل پاک و رفاه و آسایش را بچشند.

رئیس شورای شهر اصفهان گفت: در حال حاضر ۷۰ هزار نفر در خط یک سرویس دهی می‌شوند که با بازگشایی مدارس به ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد.
تیغه برشی «تی بی ام» تی‌بی‌ام غربی خط دوم قطار شهری ۶ دی سال ۱۳۹۷ پس از ورود به اصفهان وارد شفت ورودی تی بی ام خط در شهرک امام حسین(ع) اصفهان شد.
کاترهد یا تیغه برشی ماشین حفاری تونل خط دوم قطارشهری اصفهان (تی بی ام) به وزن تقریبی ۶۰ تن و قطر نزدیک به 7 متر (92/6 متر) از طریق حمل بار ترافیکی وارد شهر اصفهان شد.

این قطعه که به عنوان تیغه برشی «تی بی ام» خط دوم قطار شهری اصفهان محسوب می‌شود، از پیمانکار حفر تونل خط دوم با بودجه بالغ بر ۸۱۶ هزار یورو خریداری شده و بر روی دستگاه S۲۲۷ در تونل غربی خط دوم نصب شد.
پس از نصب این قطعه بر ماشین حفار و با توجه به تکمیل و آماده‌سازی «تی بی ام» خط دوم، عملیات حفاری تونل این خط آغاز شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید