• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79692
+
-

سفر معاون وزیر کشور به زنجان

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی با بیان این‌که چند عامل سبب شده  است که به‌رغم تلاش‌های فراوان، توفیق آنچنانی در مهار آسیب‌های اجتماعی حاصل نشود، گفت: نبود تمرکز ساختاری، پراکنده‌کاری و موازی‌کاری از جمله این مشکلات است. 

به گزارش روابط عمومی استانداری زنجان، تقی رستم‌وندی در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان زنجان بیان کرد: دستگاه‌های بسیاری در همه حوزه‌ها از جمله محرومیت‌زدایی، امدادرسانی و خدمات اجتماعی فعالیت می‌کنند، اما به دلیل نداشتن یک نقطه مرکزی برای ترسیم نقشه راه این فعالیت‌ها پراکنده صورت می‌گیرد و مدیریت عالی اعمال نمی‌شود و از این رو شاهد هستیم که مردم همچنان به خدمات فراگیر و گسترده نیاز دارند. 

وی ناکارآمدی را مشکلی دیگر در این زمینه خواند و ادامه داد: در حوزه‌های اقتصادی، معیشتی، فقرزدایی و محرومیت‌زدایی با وجود دستگاه‌های فعال در این زمینه نتوانسته‌ایم توازن را برقرار کنیم. 

معاون وزیر کشور افزود: مشکل سوم این است که در مقایسه با نیازها سرمایه‌گذاری لازم در گلوگاه مد نظر که همان پیشگیری است، انجام نشده است. 

رستم‌وندی خاطرنشان کرد: مثلا ۱۷۰ هزار میلیارد تومان در سال که معادل ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی است، فقط در حوزه اعتیاد هزینه می‌شود اما نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود در حالی که اگر عُشری از این مبلغ را در حوزه آموزش و پرورش صرف کنیم، بسیاری از مشکلات حل می‌شود اما چون مدیران دید اجتماعی ندارند اختصاص این مبلغ برایشان سخت است. 

وی مشکل چهارم را استفاده نکردن از مشارکت مردم خواند و گفت: تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی این است که زمام امور کشور را به دست مردم بسپارید، زیرا حضور مردم به ‌ویژه در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی سبب حل مشکلات می‌شود. 

معاون وزیر کشور یادآور شد: دلیل موفقیت کشورهای پیشرفته در مهار آسیب‌های اجتماعی این است که برنامه‌ریزی و تقسیم کار ملی دارند و هریک از دستگاه‌ها و بخش‌ها وظایف و ماموریت خود را به خوبی تشخیص و انجام می‌دهند. 

رستم‌وندی در خصوص پیشنهاد استاندار زنجان مبنی بر پایلوت قرار گرفتن این استان در پیشگیری و کاهش۲ آسیب اجتماعی اعتیاد و طلاق توضیح داد: استان زنجان می‌تواند پیشگام و پیشران کشور در کاهش مصرف دخانیات و قلیان باشد. توجه به کنترل و کاهش مصرف دخانیات به کاهش مصرف مواد مخدر نیز منجر می‌شود. 

وی با اعلام موافقت و حمایت برای پیشگام شدن استان زنجان در کاهش اعتیاد و طلاق گفت: موافقت با این قید است که مسئولان استان تلاش کنند تا روش مشارکت‌جویانه را به عنوان استان نمونه در کشور نهادینه کنند و از مشارکت عموم مردم، جوانان، خیران و سازمان‌های مردم‌نهاد در این مسیر استفاده شود. 

در پایان این جلسه، از سند کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و سند امنیت غذایی استان رونمایی شد. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید