• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79678
+
-

آغاز برداشت زیتون کنسروی در طارم

زراعت
آغاز برداشت زیتون کنسروی در طارم

برداشت زیتون از سطح ۲۰ هزار هکتار از باغ‌های شهرستان طارم آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود از این سطح بیش از ۴۵ هزار تن محصول برداشت و روانه بازار شود. 

به گزارش ایرنا، طبق اذعان کارشناسان جهاد کشاورزی طارم، مهم‌ترین محصول باغی شهرستان طارم زیتون است که بالاترین سطح زیر کشت را بین محصولات باغی و زراعی دارد به طوری که این شهرستان با بیش از ۲۰ درصد سطح زیر کشت کشور و ۴۰ درصد تولید محصول زیتون رتبه اول تولید این محصول را در کشور دارد و بسیاری از تولیدکنندگان برتر زیتون کشور از این شهرستان معرفی می‌شوند. 


باغ‌های بارور

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم با اشاره به این‌که عملکرد این محصول در باغ‌های شهرستان در سال جاری نسبت به سال قبل افزایش یافته است، گفت: از این میزان سطح زیر کشت، ۱۵ هزار و ۶ هکتار بارور و 5180 هکتار غیربارور است. 

مجتبی اسکندری تعداد بهره‌بردارانی را که مشغول کشت و کار محصول زیتون در شهرستان طارم هستند 8700 بهره‌بردار با ۴۵۰ هزار نفر روز برشمرد و افزود: با توجه به این‌که سالانه ۷۰ درصد محصول به صورت کنسروی و سبز برداشت می‌شود، در سال زراعی جاری پیش‌بینی می‌شود حدود ۳۱ هزار و ۵۰۰ تن محصول کنسروی زیتون برداشت شود. بر این اساس 1890 میلیارد ریال از راه برداشت زیتون کنسروی، درآمد ناخالص نصیب بهره‌برداران این محصول خواهد شد. 


محصول سالم

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم با بیان این‌که زیتون شهرستان طارم از لحاظ کیفیت مرغوب‌ترین زیتون کشور است، بیان کرد: با توجه به استفاده نکردن از سموم شیمیایی در زمان تشکیل میوه تا موقع برداشت زیتون و همچنین استفاده اصولی و به موقع از کودهای شیمیایی، کودهای دامی، کمپوست و...، محصول تولیدی از نظر باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی در حد مجاز و استاندارد بوده و به همین علت طرفداران زیادی در بازار داخلی و خارجی نظیر کشورهای عراق، روسیه، پاکستان و افغانستان دارد. 

اسکندری ادامه داد: در سال‌های اخیر با توسعه صنایع تبدیلی و راه‌اندازی بازارهای مختلف فروش زیتون، این محصول به عاملی مهم در توسعه اقتصاد و اشتغال پایدار در شهرستان و استان تبدیل شده است. 

وی افزود: طارم به دلیل برخورداری از شریان حیاتی رودخانه قزل‌اوزن و خاک حاصلخیز به بزرگ‌ترین قطب کشاورزی استان و منطقه تبدیل شده است.

 کیفیت محصولات باغی و زراعی به ویژه محصول زیتون آن شهرت جهانی دارد به طوری که این شهرستان برای چندمین بار رکورد جهانی برداشت زیتون را به خود اختصاص داده و بالاتر از کشورهایی نظیر اسپانیا، ایتالیا، مراکش و ترکیه قرار گرفته است. 


ارقام کشت‌شده

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم گفت: ارقام زیتون داخلی کشت‌شده در شهرستان طارم شامل زرد زیتون، روغنی، شنگه، ماری و گلوله زیتون است. رقم زرد زیتون با ۹۰ درصد سطح زیر کشت بیشترین سطح را بین ارقام زیتون به خود اختصاص داده است. 

وی یادآور شد: در سال‌های اخیر باغداران شهرستان از کشت ارقام خارجی نظیر کنسرو الیا، مانزانیلا، کرونائیکی و آربکین به علت سازگاری با منطقه، عملکرد بالا و خواص خوب استقبال فراوانی کرده‌اند و کشت این ارقام در حال گسترش است. 

اسکندری تصریح کرد: طارم یکی از بزرگ‌ترین بانک ژن‌های زیتون خاورمیانه است و در حال حاضر ایستگاه تحقیقات زیتون طارم، با در نظر گرفتن ژنوتیپ‌ها و ارقام موجود خود، بین ایستگاه‌های زیتون کشور مقام اول را دارد. 


زمان برداشت

برداشت زیتون کنسروی شهرستان طارم از نیمه دوم شهریورماه شروع می‌شود و تا اواخر مهر ادامه می‌یابد. 

هر سال کارگران فصلی بسیاری از استان‌های گیلان، اردبیل، زنجان، کهگیلویه و بویراحمد، شهرکرد، اردبیل، کرمانشاه، کردستان و... برای یافتن شغل به این شهرستان می‌آیند. در سال جاری، از مرحله داشت تا برداشت این محصول، برای یک میلیون نفر کارگر فصلی شغل ایجاد شده است. 

زیتون تولیدی طارم به اقصی نقاط کشور از جمله استان‌های گیلان، قزوین، تهران، قم، مرکزی، همدان، آذربایجان شرقی و غربی، مازندران، گلستان و سایر شهرستان‌های استان زنجان صادر می‌شود به طوری که یکی از مهم‌ترین بازارهای فروش زیتون کشور در شهر رودبار استان گیلان بیشترین زیتون خود را از شهرستان طارم تامین می‌کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید