• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79673
+
-

بازار شکر در مشهد شیرین نیست

رئیس اتحادیه شیرینی‌فروشان مشهد: حواله شکر مشهد در مرداد امسال ۸۰۰ تن بود که از این مقدار ۱۸۶ تن تحویل داده شده و توزیع بقیه آن از ۲۷ مرداد متوقف شده است

گزارش
بازار شکر در مشهد شیرین نیست

 شیرینی‌سازان مشهدی وضعیت شکر به عنوان ماده اولیه تولید محصولاتشان را در بازار، شیرین نمی‌دانند، زیرا از تحویل داده نشدن حواله مرداد شکر از سوی شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران و کمبود آن در بازار ناخرسند هستند. هر چند مدیر کل اداره غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی علت مشکل در زمینه شکر را کوتاهی اتحادیه در خروج به موقع حواله شکر از انبار می‌داند. به گزارش ایرنا، رئیس اتحادیه صنف شیرینی‌سازان و شیرینی‌فروشان مشهد گفت: شکر جزو اقلامی است که تامین و نرخ‌گذاری آن با نظارت دولت انجام می‌شود و شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران هر ماه بر اساس مبلغ پرداختی اتحادیه‌ها به آن شرکت، حواله شکر را صادر و آن را توزیع می‌کند. 

«محمد فرزانی» افزود: دولت اخیرا نرخ شکر را ۲۰ درصد افزایش داده و بر اساس آن نرخ هر کیلوگرم شکر از ۳۴ هزار ریال به ۴۰ هزار و ۵۰۰ ریال افزایش یافته است. وی ادامه داد: این نرخ مربوط به مرداد است، اما خرید شکر حواله مرداد از شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران براساس نرخ قبلی انجام شده و مبلغ آن نیز به طور کامل به این شرکت پرداخت شده است. رئیس اتحادیه صنف شیرینی‌سازان و شیرینی‌فروشان مشهد گفت: حواله شکر شیرینی‌سازان مشهد در مرداد امسال ۸۰۰ تن بود که از این مقدار ۱۸۶ تن تحویل داده شده و توزیع بقیه آن از ۲۷ مرداد متوقف شده است. 

این مسئول افزود: نرخ جدید شکر باید در حواله‌های جدید شرکت مادرتخصصی بازرگانی اعمال شود و عطف به ماسبق نشود. تحویل ندادن بقیه حواله شکر مرداد باعث ایجاد مشکلاتی برای شیرینی‌سازان و شیرینی‌فروشان مشهدی شده است. فرزانی درباره افزایش نرخ شیرینی و شکلات هم گفت: با این‌که اتحادیه شیرینی‌سازان تهران نرخ شیرینی و شکلات را ۲۰درصد افزایش داده، این افزایش قیمت هنوز در مشهد اعمال نشده است. وی افزود: نرخ‌های جدید توسط این اتحادیه به کمیته نرخ‌گذاری و کمیسیون نظارت بر بازار خراسان رضوی اعلام شده، اما هنوز موافقتی با آن نشده است. 

رئیس اتحادیه صنف شیرینی‌سازان و شیرینی‌فروشان مشهد به فعالیت ۶۲۰ واحد صنفی زیر پوشش این اتحادیه اشاره و بیان کرد: اتحادیه شیرینی‌سازان مشهد از تعداد زیادی کارگاه با نیروی انسانی قابل توجه برخوردار است، بنابراین تداوم مشکلات در این صنف باعث بیکاری بسیاری از این افراد می‌شود.  


اتحادیه کوتاهی کرده است

با وجود گفته‌های رئیس اتحادیه صنف شیرینی‌سازان و شیرینی‌فروشان مشهد، مدیر کل اداره غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی گفت: بازاریان اغلب وقتی موجودی شکر در بازار خوب و قیمت آن پایین است، حواله شکر خود را از انبارهای دولتی خارج نمی‌کنند، اما همین که وضعیت شکر در بازار تغییر می‌کند و نرخ آن افزایش می‌یابد، بلافاصله درصدد خروج همه حواله خود از انبار بر می‌آیند. «حمیدرضا نوری» با اشاره به این‌که اتحادیه کوتاهی کرده است، افزود: اتحادیه شیرینی‌سازان مشهد باید همان روزی که حواله شکر صادر شد، آن را به طور کامل از انبار خارج می‌کرد، اما این کار را نکرده است. 

وی گفت: مدتی است هم اداره کل غله و هم سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به اتحادیه شیرینی‌سازان مشهد اعلام کرده است که روی حواله‌های شکر خود تاریخ تعیین و در همان تاریخ، کل شکر خود را از انبار خارج کند. تا زمانی که تاریخ مشخص برای خروج حواله از سوی اتحادیه تعیین نشود، این مشکلات پیش می‌آید. نوری افزود: مشکل اتحادیه شیرینی‌سازان مشهد برای دریافت بقیه حواله شکر در حال پیگیری است. هم‌اکنون هیچ کمبود شکری در بازار مشهد وجود ندارد، اما نرخ آن افزایش یافته و اداره کل غله نیز در حال توزیع سهمیه شکر، طرح نذور محرم و صفر در بازار استان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید