• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
پنج شنبه 28 شهریور 1398
کد مطلب : 79575
+
-

مجتمع فرهنگی رویش به مساحت 7هزار متر مربع بازگشایی شد

رویش دوباره در هرندی

 پریسا امیرقاسم خانی _ خبرنگار

طی مراسمی با حضور اعضای کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، شهردار منطقه، شورایاران و سمن‌ها، مجتمع فرهنگی رویش به مساحت 7هزار مترمربع و در دو طبقه، به‌عنوان مرکز ارائه خدمات پایدار به شهروندان کم برخوردار و در معرض آسیب محله هرندی، بعد از 2 سال تعطیلی، افتتاح شد. این مرکز در گذشته به زنان آسیب دیده محله هرندی اختصاص داشت و بعد از بازگشایی مجدد قرار است در 3 محور اصلی آموزش، سلامت و ‌اشتغال به فعالیت بپردازد. اعضای شورای شهر تهران ضمن بازدید از بخش‌های سلامت مجتمع، از کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جوار مجتمع نیز دیدن کردند.

افتتاح مجتمع رویش با کمک مشارکت‌های مردمی
محمد جواد حق شناس، ‌رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران

امروز شاهد رویکرد ارزشمندی بودیم که با پیگیری‌های کمیته اجتماعی و فرهنگی و همت شهرداری منطقه ۱۲ افتتاح شد. این مجموعه می‌توانست قبل از تعطیلی با رویکرد مناسب‌تری پیگیری شود و بلا استفاده نمی‌ماند، ولی اکنون خرسندیم که مجموعه وارد مسیر جدیدی شده و ظرفیت‌های مهمی از آن به بهره‌برداری می‌رسد. از شهردار محترم تقاضا داریم از کل ظرفیت‌های مجموعه با وجود تمام سختی‌ها و مشکلات استفاده کند تا بتوانیم در کنار انجمن‌های مردمی به فکر شهروندان آسیب‌پذیر باشیم. چرا که این اهم، مسئولیتی است که برعهده ماست. مسائل اجتماعی یکی از دغدغه‌های جدی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر است. با وجود تمام معضلاتی که وجود داشت، توانستیم مجتمع رویش را با کمک مشارکت‌های مردمی وکنار NGO‌ها فعال کنیم.


صدای پای هرندی‌های دیگر
حسن خلیل‌آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران

محله هرندی از چهار سو به قطب اقتصادی پایتخت متصل است. اما مداخلات غیرمسئولانه سبب شده که اوضاع در این محله بهبود پیدا نکند. باید ایجاد حفره‌های آسیب اجتماعی در میان قلب اقتصادی پایتخت، آسیب شناسی شود.انجام خدمات بهداشتی، سلامتی و دیگر فعالیت‌های این چنینی در منطقه لازم است، اما آسیب‌شناسی این محیط باید در اولویت قرار گیرد. متأسفانه زندگی در محله هرندی آنچنان که باید جریان ندارد و ما نتوانسته‌ایم این آسیب را متوقف کنیم که به‌دلیل عدم‌مدیریت صحیح بوده است. ما امروز صدای پای هرندی‌های دیگر را در مناطق مختلف تهران می‌شنویم و بیم آن می‌رود که هرندی‌های دیگری را در تهران شاهد باشیم. توسعه نامتوازن و غیرکارشناسی بسیاری از محلات، سبب شده که محلات به جزیره تبدیل شوند و زندگی در آنها جریان نداشته باشد. از این‌رو پیش از آنکه به وضعیتی مشابه با شرایط محله هرندی دچار شوند، باید بهبود یابند.


هیچ‌کس انتظار حل یک شبه مشکلات اجتماعی را ندارد
الهام فخاری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی

شهرداری منطقه ۱۲ رکورد دار عملکرد اجتماعی است. در مجتمع رویش که قرار است خدمات اجتماعی، آموزشی و سلامتی به جامعه هدف ارائه شود، از ظرفیت سمن‌ها به‌عنوان سرمایه‌های اجتماعی استفاده خواهد شد. هیچ‌کس انتظار حل یک شبه مشکلات اجتماعی را ندارد، اما مردم با امید به لیست امید رأی دادند و می‌خواهند ریل‌گذاری و نشانه‌های تغییر را در جامعه ببینند. ما قدرشناس اقدامات قبلی هستیم ولی باید رویه‌ها تغییر کند. خوشبختانه در مجتمع رویش کانون پرورش فکری کودکان، شهرداری و مدرسه، کنار یکدیگر قرار دارند و می‌توانند موجبات هم افزایی را هماهنگ کنند و امیدواریم چند سال دیگر کودکان و نوجوانان توانمند شده این مرکز را در سطوح مختلف ببینیم که چگونه در راستای بهبود شرایط تهران و ایران فعالیت می‌کنند. مجتمع می‌بایست روند پیشگیری از آسیب‌ها را‌ ماه به‌ماه به شورا ارائه کند. میزان اثربخشی هر بخش نیز باید مشخص شود و از نظر تنوع ظرفیتی نیز باید از همه سمن‌ها
(ان. جی. او) استفاده شود.


ماموریت اصلی مجتمع در حوزه خانواده و کودکان است 
علی محمد سعادتی، شهردار منطقه ۱۲

ماموریت اصلی این مجتمع در حوزه خانواده و کودکان است و خدمات بهداشت و سلامت به آنها ارائه می‌شود. خوشبختانه بازار تهران و تاجران همراهی خوبی با شهرداران داشتند و تفاهمی نیز با اتاق بازرگانی، مبنی بر تضمین خرید کالاهای بنگاه‌های اقتصادی ایجاد شده تا بتوانیم در امر اشتغال‌زایی اهالی محله اقدام کنیم. در امر اشتغال با ۱۱ واحد کارآفرین صحبت شده است. قطعا بدون همراهی و مشارکت مردم نمی‌توان اقدامی مؤثر در این محله داشت.ان .جی .اوها در این محله به‌صورت زنجیره‌ای عمل می‌کنند. همچنین محل‌هایی برای ایجاد حمام عمومی، مهد کودک و آشپزخانه اشتراکی درنظر گرفته خواهد شد تا خدمات به مردم افزایش یابد. شرکت نوآوری که در خیابان آزادی فعال است، اقدامات استارتاپی را ایجاد کرده تا برای کسب و کارهای نوین در محله‌ هرندی پیشنهادهایی را ارائه بدهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید