• پنج شنبه 30 مرداد 1404
  • الْخَمِيس 26 صفر 1447
  • 2025 Aug 21
چهار شنبه 27 شهریور 1398
کد مطلب : 79508
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qJYR
+
-

ساماندهی تبلیغات محیطی برای رونق تولید

اعضای شورای شهر تهران دیروز کلیات لایحه «اصلاحیه مصوبه ساماندهی تبلیغات محیطی» را به تصویب رساندند

ساماندهی تبلیغات محیطی برای رونق تولید

 جلسه شورای شهر تهران دیروز ابتدا با ریاست سیدابراهیم امینی آغاز شد؛ او که نایب‌رئیس شوراست در غیاب محسن هاشمی‌رفسنجانی، اداره جلسه را برعهده گرفت. هاشمی همراه پیروز حناچی، شهردار تهران و محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی به مصلای تهران رفته بودند تا آخرین وضعیت این مجموعه را برای تکمیل، مورد بررسی قرار دهند.

بــــه گـــــزارش همشـــهری، یکصدوشصت‌وپنجمین جلسه شورای پنجم با این خبر از سوی امینی شروع شد که کمیته‌ ویژه بررسی شایعه حذف نام شهدا از برخی تابلوهای شهری در پارلمان شهری تشکیل شده است. سپس جلسه با ارائه چند تذکر از سوی اعضا ادامه یافت تا نوبت به بررسی لایحه «اصلاحیه مصوبه ساماندهی تبلیغات محیطی» برسد؛ لایحه‌‌ای که هدفش ایجاد فضای بیشتر برای افزایش سهم تبلیغات در شهر است تا راه برای نهادها و شرکت‌های متقاضی در تبلیغات بازتر از پیش شود. کلیات این لایحه دیروز به تصویب رسید و سپس تعدادی از اعضای شورا پیشنهادهای خود را برای این منظور بیان کردند. در این بین، محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی‌-اجتماعی شورا در دفاع از لایحه و توضیحات بیشتر درخصوص آن گفت: «این اصلاحیه در جهت حضور صاحبان کالا و تبلیغات در راستای رونق تولید ملی و حضور مستقیم برای استفاده از تبلیغات محیطی شهر تهران و امکان بهره‌برداری بهینه از تمامی کالاهاست. سازمان زیباسازی در زمینه اصلاحیه لایحه فوق همکاری داشته که طبق ماده چهارم این لایحه شهرداری تهران (سازمان زیباسازی شهر تهران) موظف است شرایط و زمینه را برای رقابت آزاد و قانونمند بین صاحبان نام و نشان تجاری و شرکت‌های تبلیغاتی مجاز و واجد صلاحیت در زمینه تبلیغات محیطی و توزیع عادلانه بهره‌برداری تبلیغاتی با رعایت قوانین و مقررات ایجاد کند.» او افزود: «سازمان زیباسازی موظف است به‌منظور کسب سهمی از بازار تبلیغات اینترنتی و فضای مجازی با رعایت قوانین بر فضای مجازی موضوع را امکان‌سنجی و شیوه عمل آن را حداکثر تا 6‌ماه ابلاغ کند.» به گفته حق‌شناس، لایحه مذکور موجب فراهم شدن شرایط مناسب‌تر برای صاحبان کالا و خدمات و امکان حضور فعالان اقتصادی خواهد شد.
پس از سخنان این عضو شورا، کلیات لایحه ساماندهی تبلیغات محیطی شهر تهران به رأی گذاشته شد و با 20رأی موافق به تصویب رسید.

در ادامه سیدمحمود میرلوحی پیشنهاد داد که در متن، مدیریت پیمان و کارگزاری قید شود که این پیشنهاد، با مخالفت برخی از اعضا مواجه شد و در نهایت با ۱۴رأی مخالف و ۴ رأی موافق، تصویب نشد. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران که در جلسه حاضر شده بود، هم گفت: «در این لایحه یک جا اجازه مزایده و یک جا اجازه مناقصه داده شده؛ اینکه قاطع بگوییم همه از یک طریق انجام گیرد درآمدزایی را دچار مشکل خواهد کرد و نمی‌توانیم برای اینکه جلوی ستاد را بگیریم عقب‌عقب از پشت‌بام بیفتیم. کارگزاران را باید انتخاب کرده و نظارت‌ها را انجام دهیم.» سپس با وجود موافقت بهاره آروین با مسئله مورد نظر میرلوحی، این پیشنهاد آرای لازم را کسب نکرد. میرلوحی مجدد پیشنهاد دیگری را مطرح کرد تا در متن نظام رتبه‌بندی وزارت فرهنگ و ارشاد در تبلیغات محیطی لحاظ شود. او درباره پیشنهاد خود گفت: «با چنین ساختار کنونی، به‌دنبال انحصار هستیم. باید اولویت و سیاستی که در برنامه مورد توجه قرار گرفته و تأکید آن در حوزه رقابت است را مورد توجه قرار دهیم. سازمان زیباسازی از تبلیغات محیطی ۵۰۰ میلیون تومان درآمد کسب کرده که این درآمد می‌تواند برای سال‌های آتی تا یک میلیارد تومان نیز افزایش یابد.» افشین‌ حبیب‌زاده ولی در مخالفت با این پیشنهاد، با بیان اینکه نظام بروکراتیک موجود در کشور بسیار پیچیده است و نظام رتبه‌بندی، مانع افزایش رقابت خواهد شد، افزود: «باید در ارتباط با واگذاری سازه‌های تبلیغات محیطی، این مهم مورد توجه قرار گیرد که واگذاری کار به اشخاص حقیقی یا حقوقی، با توانایی آنها سنخیت دارد یا نه؟ باید موجب تسهیل حضور شرکت‌کنندگان بیشتری در این حوزه شویم و این سازمان‌های بازرسی هستند که باید بر فضای موجود نظارت کنند.» سپس آروین در موافقت با پیشنهاد میرلوحی گفت: «نظام رتبه‌بندی، نظام بسیار سهل‌گیرانه‌ای است و حتی شرکت‌هایی که فعالیت ندارند نیز دارای رتبه هستند. باید ضمانت‌های لازم برای شرکت‌هایی که اعلام آمادگی دارند، لحاظ شود. باید قراردادهایی که با شرکت‌ها منعقد می‌شود، به شکل حقوقی و دقیق باشد.»

در نهایت این پیشنهاد با ۱۱ رأی موافق و ۸ رأی مخالف به تصویب رسید.
همچنین در این جلسه سیدحسن رسولی پیشنهاد حذف تبصره ۴ الحاقی به ماده ۴ را مطرح کرد که براساس ارائه توضیحات، این پیشنهاد با ۹ رأی موافق از ۱۵ عضو حاضر در جلسه به تصویب رسید. در این تبصره آمده بود که «سازمان زیباسازی موظف است به‌منظور کسب سهمی از بازار تبلیغات اینترنتی و فضای مجازی، با رعایت قوانین و ضوابط حاکم بر فضای مجازی، موضوع را امکان‌سنجی کرده و نسبت به بررسی آن و شیوه عمل حداکثر تا ۶ماه از ابلاغ این مصوبه، اقدام کند.»
گفتنی است؛ اینطور که برزین ضرغامی، رئیس سازمان زیباسازی دیروز اعلام کرد شرکت‌ها و کانون‌های تبلیغاتی در تهران وجود دارند که 80درصدشان کاغذی هستند. به گفته او، این شرکت‌ها در مناقصات شرکت می‌کنند و حتی برنده می‌شوند اما نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند و به همین دلیل تعداد زیادی پرونده قضایی مفتوح در این زمینه وجود دارد. او برخلاف پیشنهاد میرلوحی معتقد بود اگر به غیر از شرکت‌های دارای گرید 1تا 3، شرکت‌های با گرید 4هم در مناقصات حضور یابند، وضعیت بدتر می‌شود. با وجود این، پیشنهاد میرلوحی برای اضافه کردن امکان حضور شرکت‌های با گرید 4در آیین‌نامه به تصویب رسید.

   مصلی هم همکاری نیاز دارد و هم منابع مالی

رئیس شورای شهر تهران روز گذشته و در پایان جلسه، توضیحاتی را درباره مصلای تهران و بازدیدشان از این مجموعه بزرگ بیان کرد. محسن هاشمی در جمع خبرنگاران، گفت: «مهم‌ترین مشکل توسعه مصلی این است که برخی از اموال مردم در طرح توسعه‌ای قرار دارد؛ به‌عنوان مثال بخشی از خیابان پاکستان، تعارضاتی را به‌وجود آورده که باید برای آن راهکارهایی اندیشیده شود. همچنین اتوبان مدرس بخشی از طرح را متوقف کرده است.» او با بیان اینکه مسئولان مصلی، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری باید برای این منظور با یکدیگر همکاری کنند، تصریح کرد: «همچنین تکمیل پروژه نیاز به منابع دارد و مشکلات رواق و گنبد نیز باید با همکاری شهرداری و وزارت راه مرتفع شود؛ اگرچه مجری این طرح وزارت راه و شهرسازی است.» هاشمی در پاسخ به این سؤال که چه‌کسی تولیت مصلی را بر عهده دارد، توضیح داد: تولیت مصلی زیرنظر مقام معظم رهبری است که ایشان نماینده‌ای را نیز در آنجا دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید