• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 27 شهریور 1398
کد مطلب : 79488
+
-

«میانکاله» را دریابید

حدود ۲۰درصد از مسافت تالاب میانکاله خشک شده است. اگر سازمان محیط‌زیست هر چه سریع‌تر اقدامی در جهت احیای این تالاب نکند ۸۰درصد باقیمانده هم به سرنوشت تالاب‌های دیگر کشور که خشک شده‌اند، دچار می‌شود.

علی‌محمد شاعری، عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس با انتقاد از شرایط بد تالاب میانکاله به خانه ملت، گفت: طی 10 سال اخیر به‌دلیل فرورفت آب دریای خزر تالاب میانکاله به سمت خشک شدن پیش می‌رود. متأسفانه حدود 20درصد از مسافت این تالاب خشک شده است و اگر سازمان محیط‌زیست هر چه سریع‌تر اقدامی در جهت احیای این تالاب نکند 80درصد باقیمانده هم به سرنوشت تالاب‌های خشک شده کشور ازجمله هامون، شادمان، گاوخونی و... دچار می‌شود.

نماینده مردم بهشهر، گفت: وزارت نیرو حقابه تالاب‌های کشور را طبق قانونی که در مجلس به تصویب رساندیم باید تثبیت کند، ولی متأسفانه تاکنون اقدامی در این راستا صورت نگرفته است. وزارت نیرو باید وظیفه قانونی خود را در قبال حفاظت از تالاب‌ها انجام دهد و عکس‌العمل مناسبی داشته باشد. براساس قانونی که در سال 1396 تصویب و به دولت ابلاغ شد، وظیفه حفاظت از تالاب‌ها برعهده محیط‌زیست است و مسائل اقتصادی و حقابه تالاب‌ها بر عهده وزارت نیروست اما تاکنون سازمان محیط‌زیست هیچ اقدام جدی در جهت حفاظت از تالاب میانکاله انجام نداده است.
وی تصریح کرد: هم‌اکنون نه‌تنها تالاب میانکاله مورد توجه نیست، بلکه تالاب‌های دیگر کشور هم مورد بی‌مهری مسئولان مربوطه قرار گرفته و مسئولان توجهی به خشک شدن تالاب‌های کشور ندارند. حدودا 50درصد تالاب‌های کشور به‌دلیل خشکسالی و عدم‌تخصیص حقابه از طرف وزارت نیرو و سهل‌انگاری سازمان محیط‌زیست خشک شده‌اند که اگر این روند ادامه پیدا کند تالاب‌ها که مهم‌ترین زیستگاه حیاتی موجودات زنده هستند در کشور کاملا خشک می‌شوند. به‌گفته او،  این تالاب‌ها که در گذشته نه چندان دور مانع ورود ریزگردها به داخل کشور می‌شدند و نقش مؤثری در اکوسیستم طبیعی داشتند به مرور زمان با بی‌توجهی درحال تبدیل شدن به کانون ریزگردها شده‌اند و بی‌شک با گذر زمان زندگی ساکنان اطراف خود را به مخاطره می‌اندازند.
وی تأکید کرد: بحران جنگل‌خواری، تالاب‌خواری و کوه‌خواری، خشک شدن آب دریاها و رودخانه‌ها، بحران هوای پاک و... یکی پس از دیگری در حال رشد است. در هر کشوری اگر آب، خاک و هوا احیا نشود، نه‌تنها سلامت مردم جامعه به مخاطره می‌افتد، بلکه حتی کشور از توسعه‌یافتگی هم دور می‌شود. هر فصلی از سال ما با بحران‌های مختلفی از محیط‌زیست درگیر هستیم؛ از آلودگی هوا گرفته تا بی‌آبی تابستان که قوه قضاییه باید به این حوزه ورود پیدا کند.

 عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: هم‌اکنون بحث انتقال آب دریای خزر است. نباید اجازه اجرای طرح‌های غیرکارشناسی را به احدی بدهیم. هر طرحی در محیط‌زیست باید با کارشناسی شروع شود؛ چه برداشت از آب خزر باشد و چه بهره‌برداری از جنگل‌ها و تالاب‌ها. فراموش نمی‌کنیم تالاب میانکاله یکی از تالاب‌های ثبت شده در کنوانسیون رامسر است که ما باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید