• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 27 شهریور 1398
کد مطلب : 79339
+
-

افتتاح ۱۲۰۰ کلاس درس جدید در خراسان رضوی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی گفت: در سال تحصیلی ۹۹-۹۸، ۲۹۳ پروژه آموزشی جدید با زیربنای ۱۶۵ هزار متر‌مربع و ۱۲۰۴ کلاس درس در خراسان رضوی افتتاح می‌شود. به گزارش تسنیم «جاسم حسین‌پور» در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: در خراسان رضوی یک میلیون و 200 هزار دانش‌آموز در استان داریم که در 44 هزار کلاس درس 48 منطقه آموزش و پرورش خراسان رضوی تحصیل می‌کنند و سالانه در بحث نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تلاش می‌شود. در سال تحصیلی جدید بخاری‌های نفتی جمع‌آوری شده و کلاس‌های خشتی نیز تخریب شد و تمامی تجهیزات نوین و استاندارد هستند.  

وی افزود: امسال با وجود مشکلات اقتصادی رشد قابل توجه کمک‌های خیران نیک‌اندیش را در استان داشتیم و به‌طور مثال خیرانی داشتیم که پروژه‌های 11 هزار مترمربعی آموزشی و 6 هزار مترمربعی ورزشی را ساخته‌اند که در اول مهر امسال و با حضور وزیر آموزش و پرورش به بهره‌برداری می‌رسند؛ پروژه‌هایی که در سطح کشور نمونه آن را نداشته‌ایم. مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی با بیان این‌که به‌ازای هر دانش‌آموز 4/2 مترمربع فضای آموزشی، ورزشی و اقامتی داریم، گفت: در سال تحصیلی 99-98، 55 درصد اعتبارات از محل کمک خیران و 45 درصد از محل بودجه دولت است.

همچنین به‌واسطه سیل نوروزی امسال و زلزله ایام نوروز سال 96 با کمک خیران 3 مدرسه آسیب‌دیده را تخریب و بازسازی کردیم و مدارسی که کمتر آسیب‌دیده بودند تعمیر و تجهیز شدند. حتی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی به عنوان استان معین گلستان تعمیر، تجهیز و بازسازی کانکس‌های‌ آموزشی آق‌قلا را داشت و قول تحویل هزار دست میز و صندلی هم داده شد که تا قبل از شروع سال تحصیلی جدید تحویل داده شد. وی تاکید کرد: همه‌ساله بالغ بر 110 میلیارد تومان در جشنواره خیران مدرسه‌ساز جمع‌آوری می‌شود و برای امسال با وجود مشکلات اقتصادی، پیش‌بینی جمع‌آوری حداقلی 90 درصد این میزان را داشته‌ایم.

در استان 30 درصد مدارس نیازمند بازسازی و مقاوم‌سازی هستند که با کمک مردم خیر و نیک‌اندیش میسر می‌شود و برای این امر نیازمند 5 هزار میلیارد تومان است.  مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی در رابطه با مدارس حاشیه ‌شهر مشهد، بیان کرد: در سال تحصیلی جدید 140 هزار دانش‌آموز با 980 کلاس درس و سرانه 2/2 داریم که این عدد نصف سرانه استان است و این مناطق نیازمند توجه بیشتر هستند تا از اعتبار ویژه 1100 میلیارد تومانی برخوردار شوند؛ متوسط هر کلاس درس 25 دانش‌آموز بوده که این عدد در هر کلاس مدارس حاشیه‌ شهر 40 نفر است. 

حسین‌پور گفت: تعداد 3700 خیر در خراسان رضوی جذب شده‌اند که در ساخت 4800 مدرسه مشارکت داشته‌اند و از مجموع خیران استان 400 نفر از آنها مستمر بوده‌اند و بیش از یک مدرسه ساخته‌اند و تعهد خیران خراسان رضوی از سهم دولت پیشی گرفته و نسبت آن 40 به 60 است. وی افزود: در سال گذشته 17 میلیارد تومان هزینه تجهیز مدارس را داشتیم و برای امسال با توجه به گرانی‌ها رقم 34 میلیارد تومانی برآورد شده است و با آغاز سال تحصیلی 99-98، 293 پروژه آموزشی جدید با زیربنای 165 هزار مترمربع و 1204 کلاس درس در خراسان رضوی افتتاح می‌شود و برای این پروژه‌ها بالغ بر 250 میلیارد تومان هزینه شده است. در سطح استان و به‌ویژه مشهد با وجود افزایش بیش از 50 هزار نفری دانش‌آموزان کمبود زمین برای ساخت فضای آموزشی را داریم و امیدواریم که با درایت و تدبیر مسئولان این مشکل برطرف شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید