• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 27 شهریور 1398
کد مطلب : 79329
+
-

برداشت انگور از تاکستان‌های خراسان شمالی

در استان
برداشت انگور از تاکستان‌های خراسان شمالی

برداشت انگور در ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از تاکستان‌های خراسان شمالی آغاز شد. به گزارش ایرنا، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برداشت گونه‌های انگور کلاهداری و کشمشی از تاکستان‌های مناطق گرم استان آغاز شده و برآورد می‌شود امسال در مجموع ۱۷۵ هزار تن انواع انگور در این استان برداشت شود. از مجموع انگور تولیدی خراسان شمالی ۱۰۵ هزار تن کشمشی، ۷۰ هزار تن کلاهداری و بقیه شامل دیگر گونه‌هاست.«محمدعلی شریکیان» از تاکداران استان خواست تا تمهیدات لازم را برای برداشت محصول بیندیشند و افزود: کشاورزانی که انگور کشمشی دارند باید پیش از برداشت مکان مناسبی برای کشمش خشک‌کنی آماده کنند. 

وی گفت: باغداران باید مرحله برداشت را به درستی مدیریت کنند. محصول باید به موقع برداشت شود، به طوری زود یا دیر نباشد، زیرا این امر بر کمیت و کیفیت محصول اثرگذار است. پیش‌بینی می‌شود که از گونه انگور کشمشی تولیدی استان ۲۱ هزار تن به کشمش تبدیل و بقیه به صورت تازه‌خوری مصرف شود.این مسئول ادامه داد: انگور کشمشی تولیدی خراسان شمالی کیفیت بالایی دارد و ظرفیت صادرات سالانه این گونه ۱۵ هزار تن است.شریکیان با اشاره به این‌که بیشترین میزان تولید انگور کشمشی استان مربوط به شهرستان‌های فاروج و شیروان است، بیان کرد: توصیه می‌شود تاکداران به منظور افزایش ارزش اقتصادی این محصول، انگور کشمشی را به کشمش تبدیل کنند.

این اقدام با توجه به افزایش قابلیت نگهداری و صادرات این محصول، موجب ثبات قیمت در بازار نیز خواهد شد.  مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، مهرماه را زمان اوج برداشت انگور کلاهداری دانست و افزود: این محصول دیررس است و بیشتر نیز به عنوان تازه‌خوری مصرف می‌شود. بیشترین میزان گونه کلاهداری نیز در شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان و راز و جرگلان تولید می‌شود.شریکیان گفت: با وجود بارندگی‌های مطلوب در سال جاری و افزایش رطوبت که زمینه را برای بروز برخی آفت‌ها از جمله سفیدک انگور مساعد می‌کند، اقدامات پیشگیرانه از گسترش بیماری سفیدک داخلی انگور جلوگیری و این بیماری را مهار کرد.

گونه انگور کلاهداری و کشمشی به عنوان عمده‌ترین گونه‌های تولیدی خراسان شمالی نسبت به دیگر انواع آن جنبه اقتصادی بیشتری دارد. خراسان شمالی جایگاه پنجم کشور از نظر سطح تاکستان‌ها و رده دهم از لحاظ میزان تولید انگور را در میان استان‌های کشور دارد. بیش از ۴۲ درصد باغ‌ها و ۵۷ درصد تولیدات باغی استان خراسان شمالی به انگور اختصاص دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید