• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 27 شهریور 1398
کد مطلب : 79262
+
-

هلستان نوشهر؛ کمربندی غیر رسمی خودروهای سنگین

تردد کامیون‌های باری و خودروهای سواری رفت و آمد را  برای ساکنان این منطقه نا ایمن کرده است

راه
هلستان نوشهر؛ کمربندی غیر رسمی خودروهای سنگین

تردد خودروهای سنگین حامل بار از خیابان فرعی منطقه شهری هلستان نوشهر به سمت کمربندی نوشهر-چالوس نه تنها آرامش و رفاه شهروندان این منطقه را سلب کرده، بلکه به دلیل باریک بودن مسیر امنیت عابران را نیز تهدید می‌کند. به گزارش ایرنا، این منطقه با جمعیتی دست‌کم 3 هزار نفری در جنوب غربی شهر نوشهر قرار دارد و از یک دهه پیش به منطقه شهری پیوست، اما با گذشت این همه سال، نه تنها زیرساخت‌های شهری برای این روستای سابق و محله شهری کنونی در ابعاد مختلف به‌ویژه حمل‌و‌نقل مهیا نشده، بلکه تردد انبوه خودروهای سبک و سنگین حامل بار در این خیابان با عرض کم، مشکلاتی برای ساکنان و عابران پیاده این منطقه فراهم کرده است.

بر اساس بررسی‌های انجام شده، این خیابان که در گذشته به عنوان یک مسیر روستایی مورد استفاده قرار می‌گرفت، اکنون به کمربندی شهری برای هدایت خودروهای سنگین تبدیل شده؛ در حالی که باریک بودن این خیابان و مهم‌تر از همه نداشتن پیاده‌رو سبب بروز مشکلاتی برای اهالی این منطقه شده است.


افزایش مشکلات پس از افتتاح تونل

مشکل منطقه به ‌ویژه پس از افتتاح تونل کمربندی شهری چالوس تاکنون به دلیل تردد بسیار زیاد خودروها در این مسیر چندین برابر شده است. این تونل واقع در مسیر کنارگذر نوشهر-چالوس پیونددهنده مسیر شرق به غرب و شهرهای غربی مازندران به محور مواصلاتی چالوس-تهران است. اغلب مسافران داخل شهری نوشهر و چالوس نیز که قصد سفر به شهرهای شرقی یا غربی را داشته باشند، از این مسیر استفاده می‌کنند.


پیوستن به شهر روی کاغذ

یکی از ساکنان هلستان نوشهر در این‌باره گفت: این منطقه اگرچه از سال ۱۳۸۵ جزو محدوده شهری محسوب می‌شود ولی زیرساخت‌های آن هیچ تغییری نکرده و در پوشش یک روستا باقی مانده است. از خیابان اصلی این منطقه با عرض کم و بدون پیاده‌رو و شانه خاکی، روزانه تعداد زیادی خودروی سبک و سنگین حامل بار تردد می‌کنند که مشکلات فراوانی را برای شهروندان این منطقه ایجاد کرده است. 

در واقع این منطقه فقط روی کاغذ بخشی از شهر شد.«زین‌العابدین زکی‌پور» افزود: تردد خودروهای سنگین در طول شبانه‌روز باعث سلب آرامش و آسایش شهروندان به‌ویژه جمعیت ساکن حاشیه این خیابان شده است. بارها دیده شد خیلی از خانواده‌ها به علت شلوغی خیابان و ترافیک پرحجم از بیم آن‌که مبادا سانحه رانندگی رخ دهد و جانشان به خطر بیفتد به دیوارهای اطراف این خیابان‌ها تکیه می‌دهند و پناه می‌برند.وی با اشاره به تردد تعداد زیاد دانش‌آموزان هنگام بازگشایی مدارس در این مسیر اظهار کرد: در این منطقه 3 واحد آموزشی و آموزشگاه‌های خصوصی دیگری برای دانش‌آموزان وجود دارد.

 به همین دلیل خانواده‌ها مجبورند هر روز صبح با ترس و لرز فرزندانشان را راهی مدارس کنند و با استرس و اضطراب نگران برگشت آنها باشند. این شهروند گفت: تردد خودروهای سنگین مشکلات دیگری هم به دنبال دارد که تخریب و فرونشست خیابان منطقه یکی از این موارد است. ‌اکنون در نقاط مختلف این مسیر دست‌اندازهای متعدد و چاله‌های عمیق ایجاد شده است. بارها دیده شده که خیلی از خودروها به علت این وضعیت آسیب دیده‌اند. 


کلافگی اهالی 

 رئیس شورایاری منطقه هلستان نوشهر نیز بیان کرد: شهروندان این منطقه از این وضعیت آشفته و نابسامان به ستوه آمده‌اند. این موضوع بارها به اطلاع مسئولان از جمله فرماندار، رئیس راهنمایی و رانندگی و شهردار نوشهر رسیده و نشست‌های متعددی راجع به این موضوع برگزار شده است. مسئولان وعده‌هایی برای رفع آن دادند، اما متاسفانه هیچ‌کدام از این وعده‌ها محقق نشده است.«علیرضا اکبرپور» خواستار چاره‌اندیشی فوری در این مورد تا پیش از بازگشایی مدارس شد و افزود: مسئولان شهری به‌ویژه شورای ترافیک باید درباره تردد پرتعداد خودروها در این محور فکری کنند. چون روزها که تردد کامیون‌ها و خودروهای سنگین داخل شهر ممنوع است، رانندگان از این مسیر برای تردد استفاده می‌کنند. 

پس از گذشت سال‌ها از الحاق هلستان به محدوده شهری متاسفانه با وجود پیگیری‌های فراوان در وضعیت زیرساخت‌های این منطقه هیچ توسعه‌ای مشاهده نمی‌شود.وی گفت: یکی از مهم‌ترین وظایفی که قانون برای شهرداری‌ها در ارائه خدمات به شهروندان در کشور تعیین کرد ایجاد خیابان‌ها، کوچه‌ها، میدان‌ها، بوستان‌ها و باغ‌های عمومی، تسطیح معابر، تاسیس اماکن عمومی و مجاری هدایت آب‌های سطحی و فاضلاب‌ است ولی این منطقه از بیشتر این زیرساخت‌ها محروم است.


 اجرای برنامه زمان‌بندی برای تردد خودروها

سرهنگ «بهمن مرادی» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نوشهر با بیان این‌که هلستان محروم از زیرساخت‌های شهری است و شرایط یک روستا را دارد، بیان کرد: خیابان هلستان جزو مسیرهای فرعی و محلی این شهر است که به‌ویژه در زمان اوج سفرها زیر بار ترافیک بیشتری می‌رود. برای رفع مشکلات مردم این منطقه تصمیمات خوبی در شورای ترافیک شهرستان اتخاذ شد که یکی از این تصمیم‌ها اجرای برنامه زمان‌بندی برای تردد خودروها در شبانه‌روز است.شهردار نوشهر هم در این‌باره گفت: برای تقاطع هلستان در نشست قبلی شورای ترافیک طرحی ارائه شد که امیدوارم در نشست بعدی این طرح نهایی شود.

 این مسیر از زمان گشوده شدن تونل شهری چالوس از ترافیک پرحجمی برخوردار شد، زیرا بسیاری از شهروندان و مسافران چالوس که مقصد آنها کمربندی نوشهر-چالوس یا تهران باشد، با گذر از پل آب‌نما در فرج‌آباد چالوس سعی دارند از شریعت‌آباد و بهجت‌آباد عبور کنند و در نهایت به علت کوتاهی مسیر از هلستان به کمربندی برسند.«علی امانی» با بیان این‌که این مسیر به تعریض نیاز دارد، افزود: 2 طرف این مسیر زمین‌های شخصی قرار دارد و برای شهرداری خرید املاک عرصه و عیان اشخاص حقیقی ممکن نیست تا بتوان پس از تملک تعریض را انجام داد. 

مگر آن‌که مردم برای عقب‌نشینی همکاری کنند و شهرداری هم برابر ضوابط در صدور جواز ساخت از آنان حمایت می‌کند.وی اظهار کرد: عرض معبر این مسیر در برخی از نقاط به زیر ۱۰ متر می‌رسد. در قسمتی از خیابان هلستان به ‌ویژه در بالادست شهرداری تحت هیچ شرایطی به افراد اجازه ساخت‌و‌ساز غیرمجاز نمی‌دهد و در صورت صدور مجوز ساخت بنا، باید عرض معبر کاملا رعایت شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید