نمایشگاه پاییزه چنگی به دل خرمآبادیها نزد
شهروندان خرمآبادی از قیمتهای بالا، کیفیت پایین و نبود تنوع در اجناس عرضه شده در این نمایشگاه انتقاد دارند
فاطمه حافظی | خرم آباد - خبرنگار:
با نزدیک شدن به فصل پاییز و مهرماه و بازگشایی مدارس و دانشگاهها، برپایی نمایشگاه پاییزه میتواند فرصتی را برای مردم فراهم کند که بتوانند مایحتاج خود را با درصدی تخفیف و ارزانتر از قیمتهای سرسام آور بازار تهیه کنند. اکنون خرمآباد همانند سایر شهرهای کشور میزبان نمایشگاه پاییزه است که از 22 شهریور آغاز شده و تا 31 شهریورماه ادامه دارد. به این نمایشگاه سری زدهایم تا ببینیم استقبال از آن چگونه است و آیا مورد رضایت شهروندان قرار گرفته است یا خیر.
مقایسه قیمتهای نمایشگاه با مغازههای شهر
یکی از شهروندانی که همراه با خانوادهاش در نمایشگاه حضور دارد، به همشهری اظهار میکند: قیمتهای نمایشگاه با مغازههای شهر تفاوتی ندارند. نهتنها هیچ انگیزه و رغبتی برای خرید در من ایجاد نشده است، بلکه فکر میکنم با آمدن به نمایشگاه تنها وقت خود و خانوادهام را هدر دادهام.
«مهرداد علیپور» میگوید: کیفیت کالاهایی همچون کیف، کفش، لباس و... مدارس در این نمایشگاه با مراکز خرید شهر که دارای کیفیت چندانی نیستند، برابری میکند. قیمتها در اینجا نهتنها کاهش نیافته، بلکه افزایش هم پیدا کرده است. وی ادامه میدهد: چرا این نمایشگاه محلی برای عرضه کالاهای خوب و باکیفیت نیست؟ چرا از فروشگاههای مطرح شهر که دارای کالاها و اقلام خوب و باکیفیت هستند، نمیخواهند که در نمایشگاه شرکت کنند و تخفیفها را برای این دست از فروشگاههای مطرح اعمال کنند؟
علیپور بیان میکند: وقتی تنها فروشگاههای معمولی یا برخی از دستفروشان سطح شهر غرفهداران نمایشگاه شدهاند، انتظار چندانی در مورد کیفیت اقلام و کالاهای عرضهشده نداریم. نیازی نیست وقت و هزینه زیادی برای آمدن به نمایشگاه صرف کنیم چون میتوان این کالاها را خیلی راحت در سطح شهر با قیمت پایینتر هم تهیه کرد.
کالاها تنوع ندارند
یکی دیگر از مراجعهکنندگان نمایشگاه میگوید: برای خرید لوازمالتحریر نظر بچهها مهم است. آنها به دنبال تنوع شکل و رنگ در لوازمالتحریر هستند، اما متاسفانه چنین چیزی در این نمایشگاه وجود ندارد. «ایمان مهدینسب» اظهار میکند: اکثر بازدیدکنندگان این نمایشگاه را خانوادهها و دانشآموزان تشکیل میدهند و باید بنا بر نیازها و علایق آنها نیز اجناس و کالا وجود داشته باشد. وی میافزاید: اجناس نمایشگاه در مغازههای شهر و بازار هم وجود دارند و از نظر کیفیت تفاوتی بین آنها نیست. این در حالی است که با تخفیف گرفتن از فروشگاههای شهر قطعا میتوان خرید بهتری انجام داد.
تخفیفهای اندک
یکی دیگر از مراجعهکنندگان به نمایشگاه بیان میکند: یکی از مزیتهای برپایی نمایشگاه این است که افراد بتوانند همه نیازهای خانواده را به طور یکجا و از یک مکان خریداری کنند که علاوه بر صرفهجویی در هزینهها، باعث صرفهجویی در وقت نیز شود.
«پری جایدری» ادامه میدهد: تخفیف اعمال شده در نمایشگاه پاییزه خرمآباد برای اقلام بسیار کم است و همین باعث میشود خانوادهها میل و رغبت چندانی به خرید نداشته باشند. از طرف دیگر، کیفیت برخی اقلام نیز پایین است و بعضی از خانوادهها تنها به دلیل اینکه مسافت زیادی را تا نمایشگاه آمدهاند، خریدهای کوچکی انجام میدهند که حداقل وقت و هزینه صرف شده خیلی اذیتشان نکند.
وی میگوید: با توجه به سنگینی مخارج زندگی، هدف از برپایی این نمایشگاهها و عرضه مستقیم کالا باید کسب رضایت مردم باشد، اما عدهای از فروشندگان معمولا اجناسی را که در مغازه فروش نمیروند، به نمایشگاه میآورند. این موضوع باعث میشود مردم گمان کنند کیفیت همه محصولات نمایشگاه پایین است. جایدری اظهار میکند: نمایشگاه پاییزه با هدف تامین کالاها و اقلام مورد نیاز دانشآموزان برپا شده، اما دفتر با نرخ دولتی در آن عرضه نمیشود. این موضوع میتواند یکی از دلایل اصلی پایین بودن کیفیت نمایشگاه باشد.
عرضه کالاهای بنجل توسط دلالان
یکی از فعالان بازار میگوید: برگزاری نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا به نوعی تهدیدی برای اصناف است و به همین دلیل بهترین کار تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از طریق فروشگاههای عرضه مستقیم کالاست. «محمد زمانی» میافزاید: زمانی به برگزاری نمایشگاه نیاز است که میزان عرضه کالا در بازار کمتر از تقاضا باشد. اما خوشبختانه در حال حاضر میزان عرضه کالاهای مورد نیاز دانشآموزان مثل نوشتافزار، کیف، کفش و لباس بسیار بیشتر از تقاضای مردم است و هیچگونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
وی بیان میکند: نمایشگاه به نام «عرضه مستقیم کالا» برگزار میشود پس باید تولیدکننده کالا را به صورت مستقیم عرضه کند، اما متاسفانه در نمایشگاه دلالان و واسطهها کالاهای بنجل را به مردم تحویل میدهند. هنگام برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا، بازرسی اصناف میتواند بر قیمتهای ارائه شده از سوی غرفهداران نظارت کند.
این فعال بازار ادامه میدهد: با توجه به در پیش بودن فصل پاییز و رسیدن زمان خرید اقلام مورد نیاز دانشآموزان و مدارس، اصناف نقش مهمی در تامین کالاهای این حوزه دارند. وی میگوید: در نمایشگاه پاییزه میتوان سایر کالاها همچون شکر، برنج، ماکارونی و... را که در بازار به میزان کافی وجود ندارند یا اگر هستند با قیمتهای بالا عرضه میشوند، با نرخهای دولتی و به صورت عادلانه توزیع کرد.
نبود تبلیغات درست
یکی از غرفهداران نمایشگاه نیز اظهار میکند: برای برگزاری نمایشگاه متاسفانه تبلیغات درستی صورت نگرفته و این موضوع از میزان استقبال مردم کاملا مشهود است. «رضا والیزاده» میافزاید: تقریبا در این نمایشگاه هرگونه کالایی با کیفیتها و قیمتهای متفاوت وجود دارد و دست مشتری برای خرید باز است، اما باز هم تمایل چندانی در مردم برای خرید وجود ندارد.
وی میگوید: این در حالی است که خانوادهها میتوانند نیازهای دانشآموزان را برای شروع سال تحصیلی و نیازهای منزل را از این نمایشگاه تامین کنند و وقت و هزینه کمتری صرف کنند. والیزاده بیان میکند: نبود تبلیغات خوب در سطح شهر برای برگزاری این نمایشگاه موجب کم شدن استقبال مردم نسبت به گذشته شده است. از طرف دیگر، نرخ اقلام نیز از دلایل خرید نکردن مردم است.
عرضه کالاهای ایرانی
مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی لرستان میگوید: نمایشگاه پاییزه خرمآباد با ۸۰ غرفه برای ارائه و عرضه پوشاک، لوازمالتحریر، کیف، کفش و مواد غذایی دایر شده است. «جلال طاهری» بیان میکند: اکثر غرفهداران بومی هستند و بیشتر غرفهها به لوازمالتحریر، کیف، کفش و پوشاک مدارس اختصاص دارد. در این نمایشگاه سعی کردهایم کالاها و اقلام مورد نیاز مردم را با قیمت مناسب به آنها عرضه کنیم به همین دلیل 10 تا 20 درصد تخفیف دارند.وی میافزاید: یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه، عرضه کالاهای ایرانی است. در این نمایشگاه اولویت ثبتنام با غرفهدارانی بوده که محصولات ایرانی عرضه میکنند.