• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 26 شهریور 1398
کد مطلب : 79203
+
-

کلاس اولی‌ها را چطور به مدرسه بفرستیم؟

کلاس اولی‌ها را چطور به مدرسه بفرستیم؟

زینب زینال زاده _ خبر‌نگار

 اولین روز سال تحصیلی، یکــی از خاطره‌انگیزتریــن روزهـــــاسـت و دانش‌آموزان کلاس اولی این روز را هرگز فراموش نمی‌کنند. به گفته بنفشه حیرت‌نگــاری، روانشناس با ورود دانش‌آموزان به مدرسه نیازها و انتظارات تازه‌ای برایشان ایجاد می‌شود که والدین باید در برآورده‌کردن آنها دقت کنند و همه جوانب را بسنجند. او می‌گوید: «با نزدیک شدن به ماه مهر، خانواده‌ها درگیر فراهم کردن مقدمات تحصیل فرزندانشان می‌شوند. انتخاب نوع و جنس و رنگ نوشت افزار و مایحتاج دانش‌آموزان اهمیت زیادی دارد و در ایجاد انگیزه و افزایش یادگیری مؤثر است». به گفته این روانشناس نکاتی که والدین در مورد دانش‌آموزان کلاس اولی باید بدانند:

  خودکار، ماژیک، مداد فشنگی، مداد فشاری و مداد شمعی نوشت افزارهایی هستند که در دوره اول ابتدایی کاربرد ندارند و استفاده از آنها سبب بد‌خطی، تقویت نشدن عضلات دست، زود خسته شدن دانش‌آموزان و ازبین رفتن دفاتر و کتاب‌ها می‌شود.
  کلاس اولی‌ها در این مقطع تحصیلی بهتر است از مدادهای معمولی و چند ضلعی استفاده کنند چرا که مدادهای صاف باعث تعریق دست و اضطراب دانش‌آموزان می‌شود.
  والدین هنگام خرید وسایل مدرسه و لوازم التحریر باید به موضوع ساده بودن توجه کنند. لوازم لوکس و تجملاتی باعث دلمشغولی دانش‌آموزان می‌شود و میزان یادگیری را کاهش می‌دهد.
  والدین باید با کمک کلاس اولی‌ها تمام دفاتر و کتاب‌ها را جلد کنند و نحوه نگهداری درست و اصولی از آنها را به فرزندانشان آموزش دهند.
  مدرسه جای یادگرفتن است و والدین می‌توانند در این مسیر بیش از دیگران به کلاس اولی‌ها کمک کنند. بنابراین بهتر است از همان ابتدا به دانش‌آموزان فرهنگ کمک کردن به یکدیگر و قرض دادن وسایل را بیاموزند.
  دلسوزی‌های والدین گاهی اوقات بی‌مورد است و موجب تنبلی دانش‌آموزان می‌شود. بنابراین والدین باید به فرزندانشان بیاموزند که به تنهایی وسایلشان را جمع کنند و آماده رفتن به مدرسه شوند. آنها باید یاد بگیرند که وارد دنیای جدید شده‌اند و باید به قوانین مدرسه احترام بگذارند.

  دانش‌آموزان برای رفتن به مدرسه باید صبح زود بیدار شوند. پس بهتر است والدین ساعت خواب آنها را مدیریت و 9 شب دانش‌آموزان را به رختخواب هدایت کنند. زود خوابیدن موجب می‌شود دانش‌آموزان صبح سرحال و با نشاط از خواب بیدار شوند و میزان یادگیری‌شان هم افزایش می‌یابد.
  دانش‌آموزان اگر تشویق شوند بهتر می‌آموزند و انگیزه‌شان برای درس خواندن بیشتر می‌شود. تشویق حتماً نباید مادی و خرید کادوهای بزرگ و گران قیمت باشد. والدین به صورت کلامی و لفظی هم می‌توانند دانش‌آموزان را تشویق کنند. 
  کلاس اولی‌ها بیش از 10 دقیقه نمی‌توانند به طور متمرکز درس بخوانند. این امر طبیعی است و والدین می‌توانند با نظارت‌های نامحسوس این وضعیت را گذر زمان اصلاح کنند. فشار آوردن در چنین شرایطی و اجبار به درس خواندن باعث دلسردی دانش‌آموزان می‌شود.
  درست و زیبا نوشتن بهتر از زیاد نوشتن است. اگر والدین این شعار را سرلوحه کارهایشان قرار دهند دیگر فرزند خود را به نوشتن زیاد مجبور نمی‌کنند. کلاس‌اولی‌ها تازه وارد دنیای جدید شده‌اند و پذیرش شرایط قدری سخت است. بنابراین والدین روزهای اول نباید سختگیری کنند و اجازه دهند دانش‌آموز در کنار نوشتن مشق‌هایش بازی هم بکند.
  ممکن است در مدرسه مشکلاتی برای کلاس اولی‌ها ایجاد شود که پس از رسیدن به خانه آنها را بازگو کنند. والدین باید با صبوری گوش دهند و منطقی برخورد کنند. قضاوت عجولانه نه تنها مشکل را رفع نمی‌کند بلکه در دراز مدت مسائل دیگری برای دانش آموز ایجاد می‌کند.

  به عنوان پدر و مادر با دانش‌آموزان دوست باشید و از آنها بخواهید اتفاقات مدرسه و چیزهایی که یادگرفته‌اند را برایتان تعریف کنند. این کار از یک سو باعث همبستگی بیشتر دانش‌آموز و والدین می‌شود و از سوی دیگر  موجب تقویت حافظه شنیداری، افزایش دقت و بالا رفتن مهارت‌های کلامی و یادگیری دائمی می‌شود.
  به عنوان والدین هرگز به جای فرزندتان تکالیف مدرسه را انجام ندهید. این کار موجب کاهش یادگیری دانش‌آموزان و وابستگی بیش از حد او به پدر و مادر می‌شود.
  به کلاس اولی‌ها مسئولیت بدهید. مثلاً بخواهید اتاقش را مرتب کند یا لباس‌های مدرسه‌اش را داخل کمد بگذارد. این کار حس بزرگی و استقلال در دانش‌آموزان ایجاد می‌کند.
  هیچ وقت توانایی فرزند خود را با همسالان و همکلاسی‌هایش مقایسه نکنید چرا که انسان‌ها تفاوت‌های زیادی با هم دارند و این کار موجب حس مدرسه‌زدگی در دانش‌آموزان می‌شود.
  اگر والدین به فرزندانشان اعتماد داشته باشند و علائق و توانمندی آنها را بدانند قطعاً از همان اولین سال تحصیل مسیر را برای شکوفا شدن استعدادهایشان فراهم می‌کنند و آنها را هدفمند به سوی پیشرفت سوق می‌دهند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید