• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 26 شهریور 1398
کد مطلب : 79134
+
-

هشدار صالحی در وین:

در نجات فوری برجام کوتاهی نکنید

منصفانه است که ایران به اجرای یکجانبه این توافق ادامه دهد؟

هسته ای
در نجات فوری برجام کوتاهی نکنید

رئیس سازمان انرژی اتمی که در کنفرانس سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صحبت می‌کرد، نسبت به پاپان حیات برجام هشدار داده و گفته است: اگر جامعه بین‌المللی در نجات فوری برجام کوتاهی کند، چندجانبه‌گرایی کارایی خود را از دست خواهد داد، هرگونه حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات به چالش کشیده خواهد شد و در نهایت شرایط در راستای منافع جنگ‌طلبان خواهد بود.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی ضمن تأکید بر نقش مهم انرژی هسته‌ای در چرخه‌های مختلف زندگی و دستاوردهای جمهوری اسلامی در این حوزه و همچنین انتقاد از عدم‌اجرای تعهدات طرف‌های باقیمانده در برجام، نسبت به یکجانبه‌گرایی و اقدامات مخرب آمریکا در ضربه به چندجانبه‌گرایی و دستاوردهای مهم دیپلماسی در چند دهه گذشته هشدار داد.

صالحی با ذکر اینکه برجام به‌عنوان یک دستاورد بارز از سال‌ها تلاش دیپلماتیک، مورد ستایش واقع شده است، اضافه کرد: با این حال، دولت‌های مربوطه به غیر از ابراز تأسف از نقض قطعنامه 2231شورای امنیت سازمان ملل توسط عضو آمریکا، کار دیگری انجام نداده‌اند؛ لذا خروجی این توافق برای ایران هم‌اکنون تبدیل به تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی علیه تجارت، اقتصاد و سرمایه‌گذاری خارجی در تضاد آشکار با مقررات برجام و قطعنامه شورای امنیت شده است و متأسفانه این تحریم‌ها روی بخش‌هایی مانند غذا، دارو، محصولات رادیو دارویی و حتی نهاد نظام ایمنی هسته‌ای ایران نیز اثر گذاشته است.

وی در ادامه خطاب به اعضای حاضر در جلسه، گفت: اجازه بدهید از شما یک سؤال بپرسم و آن، اینکه با چنین همکاری گسترده ایران با آژانس که فراتر از تعهدات استاندارد ذیل موافقتنامه جامع پادمان است و اجرای کامل تعهداتمان ذیل توافق هسته‌ای بدون به‌دست آوردن مزایای آن، عکس‌العمل ما باید چه می‌بود؟ آیا هنوز هم منصفانه است که ایران به اجرای یکجانبه این توافق ادامه دهد؟ با این حال و بعد از خروج یکجانبه آمریکا از برجام، ایران برای بیش از یک سال از خود صبر استراتژیک نشان داد تا به باقیمانده اعضای برجام اجازه دهد که اثرات این خروج را جبران کنند. رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به همه تلاش‌هایی که تاکنون از سوی برخی کشورها با هدف حفظ برجام صورت گرفته و ضمن احترام به آنها، افزود: متأسفانه ما کماکان دور از تحقق اهداف پایه‌ای این توافق و تحقق خواسته‌های مشروع ایران هستیم؛ از این رو، هیچ گزینه دیگری برای ایران به غیر از توسل به مقررات مربوطه ذیل برجام برای توقف بخشی از تعهداتش با هدف ایجاد پنجره جدیدی در دیپلماسی برای حفظ این توافق باقی نماند. باید ذکر شود که توقف جزئی تعهدات ایران درصورت اجرای مؤثر و کامل برجام توسط اعضای باقیمانده در این توافق، قابل برگشت است. وی در جمع‌بندی سخنرانی خود با اشاره به اینکه نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که شامل اعمال تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه و اعمال فراسرزمینی قوانین ملی به دیگر کشورها توسط آمریکاست، در حال به خطر انداختن رویه‌های دیپلماسی ایجاد شده در دهه‌های گذشته است، افزود: به‌منظور بازگرداندن نظم به وضعیت به هم ریخته کنونی که چندجانبه‌گرایی با آن مواجه است، تلاش‌های فردی و جمعی ما نه‌تنها باید معطوف به کسب دستاوردهای جدید باشد، بلکه باید همچنین معطوف به حفظ دستاوردهایی باشد که در گذشته برای رسیدن به آن تلاش‌های سختی انجام شده است. بدین‌منظور، رفتار مخرب ایالات متحده آمریکا و پیگیری تروریسم اقتصادی از سوی دولت این کشور علیه دیگر کشورها، باید از سوی جامعه بین‌المللی محکوم و رد شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید