• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 26 شهریور 1398
کد مطلب : 79139
+
-

روایت رسمی ربیعی از جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی قوا

دادگاه‌های مفاسد جای صید سیاسی نیست

محسن تولایی _ خبرنگار

سخنگوی دولت موضوع اختلاف‌نظر دولت با قوه قضاییه بر سر بازداشت‌ها و نحوه برگزاری دادگاه‌های مفاسد اقتصادی را صرفا ناشی از انتشار یک خبر ناقص و جهت‌دار از جلسه ‌شنبه شورای‌عالی هماهنگی قوا دانست. بخش عمده‌ای از نشست خبری روز دوشنبه علی ربیعی اختصاص به توضیح این شائبه و همچنین اتهام مطرح‌شده از تریبون نمازجمعه نسبت به دوقطبی‌سازی دولت داشت. ربیعی با بیان اینکه خبر جدال لفظی روحانی و رئیسی به‌صورت سازمان‌یافته منتشر شد، گفت: تشکیل شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی قوا به دستور مقام معظم رهبری برای ایجاد هماهنگی در شرایط جنگ اقتصادی بوده است. این جلسه یک ستاد هماهنگی جنگ اقتصادی است. درحقیقت می‌خواهد قوای همه کشور را برای مقابله با جنگ اقتصادی متحد کند. اخباری که پشت ستاد جنگ را تضعیف می‌کند خلاف مصلحت و امنیت ملی است. خبرگزاری فارس روز یکشنبه در گزارشی نوشته بود «رئیس‌جمهور معتقد است که با مفاسد اقتصادی برخورد جناحی شده است. در این جلسه حجت‌الاسلام رئیسی ضمن توضیحاتی در رد این ادعا از دولتمردان و آقای روحانی خواسته است که هر پرونده‌ای که دولت مدعی است با آن برخورد جناحی شده، اعلام کند تا مورد رسیدگی قرار گرفته و در انتها نتیجه نیز به اطلاع مردم برسد.» ربیعی اما با بیان اینکه «این خبر به‌صورت مخدوش از جلسه بیرون آمده است و دلیل مخدوش بودن آن هم این است که ترکیب اعضای جلسه به‌گونه‌ای است که جایگاه و شأن‌شان اصلا این نیست که خبر به بیرون بیاورند»، تصریح کرد: من نمی‌دانم چطور چنین استنباطی شکل گرفته و این خبر چگونه بیرون آمده‌است. آنچه در 2جلسه ‌شنبه و دوشنبه هفته پیش در دستور کار قرار گرفت در مورد شیوه انعکاس مطالب دادگاه و رعایت حقوق مردم، امکان تجدیدنظر و ضرورت رسیدگی و اعلام پرونده‌ها به‌صورت یکسان بود. همه هم روی این موضوع اتفاق‌نظر داشتند. اتفاقا آقای رئیسی نیز به‌صورت متواضعانه گفتند هرآنچه را در این زمینه وجود دارد بگویید. دیدگاه‌ها در این جلسه نزدیک به هم بود. بیان رئیس‌جمهور هم این بود که هم آیین دادرسی و هم حقوق افراد حفظ شود، اطلاع‌رسانی در دادگاه‌ها به‌صورت گزینشی نباشد یا اطلاع‌رسانی بدون حکم صورت نگیرد و طرف تا وقتی هنوز متهم است و حکمی نگرفته است تحت عنوان اخلالگر و مفسد اقتصادی مطرح نشود. بحث‌ها بر این اساس بود و اختلاف‌نظری هم وجود نداشت.

آیین دادرسی رعایت شود
او با بیان اینکه دادگاه‌های مبارزه با مفاسد جایی برای صید سیاسی نیست، افزود: بحثی که مطرح شد این بود که ما تبلیغات نمی‌خواهیم، ما ریشه‌کنی فساد را باید دنبال کنیم. خطر جدی در مبارزه با فساد همین است که از صورت ملی و بی‌طرفانه دربیاید و در ذهن مردم اینگونه طرح شود که همه اینها تبلیغات و هیاهوی سیاسی یا انتخاباتی است تا مردم را فریب دهند. بحث در نحوه انعکاس اخبار بوده است که جهت‌دار و ناقص نباشد. سران هر 3قوه تأکید کردند که هیچ خط قرمزی برای هیچ مقام و قوه‌ای نباید وجود داشته باشد و قضاوت‌ها قابل دادخواهی و فرجام‌خواهی باشد. همه نیز روی آن اتفاق‌نظر داشتند. بحث آیین دادرسی نیز هم از سوی روحانی و هم از سوی آقای لاریجانی، رئیس مجلس مطرح شد. اینکه آیین دادرسی باید به‌نحوی به‌خصوص درمورد مسائل تبلیغاتی رعایت شود.

دوقطبی خائن و ماله‌کش را چه‌کسی ساخت؟
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اتهام دوقطبی‌سازی به دولت از سوی علیرضا پناهیان در نماز جمعه گفت: آنچه رئیس‌جمهور درخصوص انتخابات بیان کردند چیزی نبود به جز فراخواندن مردم به مشارکت در انتخابات. چرا باید تعبیر دوقطبی‌سازی از آن شود. انتخابات96که برگزار شد، دوقطبی‌سازی‌ها از همانجا آغاز شد. عده‌ای گفتند رأیی که شما مردم دادید در مقابل جریان ارزشی خواهد ایستاد. دوقطبی دولت ارزشی و غیرارزشی از همان سال 96شروع شد. دوقطبی‌های مقاومت و مذاکره، فاسد و سالم، خادم و خائن یا ماله‌کش و ... را چه‌کسانی می‌سازند؟ ما هم با دوقطبی‌سازی مخالف هستیم و معتقدیم مردم باید حضور پرشور داشته باشند. هدف آقای روحانی همان چیزی بود که رهبری دوست دارند اتفاق بیفتد و آن حضور پرشور مردم در انتخابات است.

حضور زنان گزینشی نخواهد بود

سخنگوی دولت با بیان اینکه در بازی تیم ملی فوتبال با کامبوج زنان حضور خواهند داشت گفت: این حضور پلکانی افزایش پیدا خواهد کرد. او افزود: بلیت‌فروشی قطعا وجود خواهد داشت. خودم هم همراه آقای سلطانی‌فر، وزیر ورزش در استادیوم حضور خواهیم یافت. ربیعی همچنین با اشاره به حواشی شکل‌گرفته در فوت سحر خدایاری، هوادار تیم فوتبال استقلال موسوم به دختر آبی گفت: حادثه‌ای که پیرامون عدم‌حضور زنان در ورزشگاه‌ها رخ داد و باعث خودسوزی سحر خدایاری شد، حادثه تلخی بود و درس‌آموزی برای ما داشت. فضای رسانه‌ای و تحلیلی ایجاد شده درخصوص درگذشت دختر آبی بسیار تقلیل‌گرایانه نسبت به موضوع نگاه کرد. اتفاقاتی در تحولات جمعیتی و ساختار جمعیت رخ داده و ما نمی‌توانیم آنها را نادیده بگیریم. ما امروز به سیاست‌های معطوف به جنسیت نیاز داریم و نمی‌توانیم آنها را نادیده بگیریم. ربیعی با بیان اینکه ما نباید بن‌بست‌های هنجاری ایجاد کنیم، تصریح کرد: آستانه تحمل افراد باید درنظر گرفته شود. چه چیزی رخ می‌دهد که به یک حادثه ناگوار، تلخ و غیرقابل‌قبول می‌انجامد. ما در دولت گروهی را برای بررسی همه‌جانبه این موضوع تعیین کرده و تبدیل آن را به اصلاح برخی سیاستگذاری‌ها مدنظر قرار داده‌ایم. ما نمی‌توانیم چشم‌مان را روی واقعیت‌ها ببندیم. این حادثه تلخ و ناگوار که به بهانه حضور در ورزشگاه صورت گرفت فرصتی را برای ما مهیا کرد تا یک نگاه همه‌جانبه جامعه‌شناسانه نسبت به این پدیده داشته باشیم و از اینگونه حوادث پیشگیری کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید