• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 26 شهریور 1398
کد مطلب : 79102
+
-

سازمان ملل به نجات میش‌مرغ ایران آمد

وحش
سازمان ملل به نجات میش‌مرغ ایران آمد

طرح‌ حفاظتی پرنده میش‌مرغ توسط صندوق تسهیلات خرد دفتر حفاظت محیط‌زیست سازمان ملل متحد در شهرستان بوکان آغاز شد.
رحیم عبدالکریمی، سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست بوکان با اعلام این خبر به ایرنا گفت: پروژه‌های حفاظتی میش‌مرغ در قالب طرح «مناطق تحت حفاظت عرفی جوامع محلی» (Community conserved areas)
توسط صندوق تسهیلات خرد دفتر حفاظت محیط‌زیست سازمان ملل در بوکان اجرا می‌شود.
وی افزود: کارشناسان این صندوق که یک تشکل غیردولتی و مردمی است از زیستگاه میش‌مرغ در دشت «سوتاو » بازدید و با مردم این روستا گفت‌وگو کرده‌اند.
وی درخصوص جزئیات این طرح گفت: در این پروژه که با مشارکت مستقیم مردم روستاهای واقع شده در زیستگاه این پرنده اجرا می‌شود، بعد از طی مراحل نگارش و تصویب طرح، مبالغی برای اجرای آن در راستای حفاظت از این گونه و مطابق با طرح‌های ارائه شده در اختیار نمایندگان مردم این روستاها قرار می‌گیرد.
سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست بوکان افزود: تلاش می‌شود این موضوع در دستور کار حفاظت از زیستگاه قوچ و میش ارمنی نیز قرار گیرد تا بتوان با جذب فاندها (کمک‌های مالی جهانی) از پتانسیل روستاییان برای حفاظت و مدیریت گونه‌های در خطر انقراض به بهترین شیوه ممکن استفاده کرد. «عبدالکریمی» اعلام کرد: دفتر تسهیلات محیط‌زیست جهانی برنامه عمران سازمان‌ملل (UNDP/GEF/SGP)، تسهیلاتی را برای حفاظت از گونه‌های شاخص جانوری و همچنین زیستگاه‌های حساس هزینه می‌کند.
در زیستگاه‌های شهرستان بوکان علاوه بر میش‌مرغ، قوچ و میش ارمنی نیز زندگی می‌کنند.
میش‌مرغ که در زبان محلی به آن «چیرگ» می‌گویند از رده پرندگان، راسته درسانان، خانواده هوبره و از جنس Otis و جزو بزرگ‌ترین پرندگان گیاهخوار محسوب می‌شود که با جثه بزرگ و بال‌های کشیده و پرتوان، سنگین‌ترین پرنده قادر به پرواز جهان لقب گرفته است که هم‌اکنون در لیست سرخ (IUCN) با درجه حفاظتی آسیب‌پذیر قرار گرفته است.
این پرنده در حال انقراض که نماد محیط‌زیست آذربایجان ‌غربی است با وجود دغدغه فعالان محیط‌زیست و وعده مسئولان در سال‌های گذشته همچنان در معرض خطر قرار داشته و بروز مشکلی با عنوان «چاله ژنتیک» آینده این گونه را با تهدید جدی مواجه ساخته است.
با وجود آنکه مرکز تحقیقات میش‌مرغ در این شهرستان ایجاد شده ولی تجهیز نشدن این مرکز و تعریف نشدن آن به‌عنوان پلان راهبردی سازمان محیط‌زیست گام‌های مؤثر در راستای برنامه حفاظتی این گونه با ارزش را با مشکل مواجه ساخته است.
هم‌اکنون کمتر از ۴۰قطعه میش‌مرغ در ایران باقی‌مانده که تنها در بوکان زاد و ولد می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید