• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 26 شهریور 1398
کد مطلب : 79072
+
-

افشاگری درباره استخدام سفارشی‌ها به جای قهرمانان ورزشی

«استخدام نیروهای سفارشی و خارج از ضوابط، حق قهرمانان تهرانی را ضایع کرده است.» این اعتراض سیدفرید موسوی، سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس و نماینده تهران به وضعیت استخدام قهرمانان ورزشی در اداره‌های ورزشی استان تهران است.
به گفته موسوی، اداره کل ورزش استان تهران 285پست رسمی استخدامی دارد که از این تعداد حدود ۱۵۰ پست بلاتصدی است و از 390نفری که سال‌های گذشته به استخدام هیأت‌های ورزشی استان تهران درآمده‌اند، فقط 30نفر مراحل قانونی جذب را طی کرده‌اند و کد استخدامی دارند. موسوی تأکید می‌کند که بیشتر این افراد سفارشی جذب اداره کل شده‌اند. او به همشهری می‌گوید: «این افراد عمدتا به‌صورت سفارشی و رانتی مشغول به‌کار شده‌اند و موقع جذبشان اصل عدالت، رقابت و شایستگی رعایت نشده است؛ هرچند در بین آنها افراد توانمندی هم حضور دارند. در مورد 300نفر از این افراد تشریفات قانونی جذب رعایت نشده است و به همین دلیل حقوق خود آنها هم تضییع می‌شود. نه می‌شود برایشان پستی تعریف کرد و نه می‌توان برنامه آموزشی و توانمندسازی برایشان در نظر گرفت. این روند جذب غیرقانونی تا اوایل دهه ۹۰ در اداره کل استان، روندی عادی بوده و بخشی از مشکلات ورزش استان ناشی از این اقدام غیرقانونی و تعلل در ساماندهی و تعیین‌تکلیف آنهاست.» 
نماینده استان تهران درباره تامین مالی برای پرداخت حقوق این افراد توضیح می‌دهد: «براساس ظرفیت قانونی موسوم به ماده ۸۸، درآمدهای حاصل از واگذاری ۲۰۴ مجموعه ورزشی استان تهران به بخش خصوصی به جای اینکه طبق قانون برای کمک به توسعه ورزش استان، حمایت از هیأت‌ها و رفع مشکلات اماکن ورزشی هزینه شود، صرف تامین حقوق افراد قراردادی می‌شود.»قهرمانان ورزش تهران دنبال استخدام در مراکز ورزشی هستند و موسوی این مطالبه را بحق می‌داند و معتقد است: «  ورزشکاران تهرانی هم به جای نیروهای سفارشی، می‌توانند در سطح استان به‌کار گرفته شوند.»
او با توجه به آمارها، تهران را مدال‌آورترین و پراستعدادترین استان کشور می‌داند: «در طرح استعدادیابی که اخیرا انجام شده، 245مدال متعلق به استان تهران است و پس از آن استان‌های اصفهان و مازندران با 178و 129مدال قرار دارند. این جوانان مدال‌آور سرمایه‌های ورزشی کشور هستند اما امکان جذب و رفع دغدغه معیشتی آنها فراهم نیست. برنامه خاصی هم برای تغییر روند و ساماندهی وضعیت فعلی وجود ندارد و به همین دلیل استعدادهای ورزشی استان هم چشم‌انداز و برآورد مثبتی از آینده پیش روی خود متصور نیستند. متأسفانه در برابر مطالبه بر حق ورزشکاران مطرح در میادین بین‌المللی مبنی بر رفع مشکلات استخدام پاسخی نداریم.» موسوی نمونه‌هایی از این قهرمانان را مثال می‌زند؛ سجاد گنج‌زاده از اسلامشهر یا حامد ملک محمدی از ری، نمونه‌هایی از صدها جوان تهرانی هستند که قهرمان مطرح بین‌المللی بوده‌اند: «این افراد ظرفیت مدال‌آوری در المپیک هستند و حق مسلم آنهاست که دغدغه استخدام از دوش خودشان و خانواده‌شان برداشته شود تا با خیالی راحت‌تر بتوانند به ورزش حرفه‌ای بپردازند.» موسوی از دولت توقع دارد این مسئله را حل کند: «از دولت انتظار داریم سریعا نسبت به ساماندهی وضعیت جاری نیروی انسانی این اداره کل اقدام کند و ظرفیت قانونی را که برای توسعه ورزش استان و رفع دغدغه ورزشکاران می‌تواند استفاده شود، از مسیر انحرافی به ریل اصلی بازگرداند، ولی تا آن موقع حتما باید از سایر ظرفیت‌ها برای رفع دغدغه مدال‌‌آوران و قهرمانان جوان استان بهره برد و آن را عملیاتی کرد.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :