• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 26 شهریور 1398
کد مطلب : 78951
+
-

گامی برای اقتصادی‌تر کردن صنعت ابریشم

نوغانداری
گامی برای اقتصادی‌تر کردن صنعت ابریشم

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: انتخاب نوغانداران پیشرو و مراقبت و آموزش آنها می‌تواند یکی از راه‌های اقتصادی‌تر کردن ابریشم باشد. به گزارش ایسنا، اکنون فقط یک درصد ابریشم جهان در کشور ما تولید می‌شود که این آمار نشان می‌دهد با وجود ظرفیت‌های زیاد در این حوزه، هنوز تا رسیدن به جایگاه مطلوب در جهان فاصله داریم.صنعت نوغانداری صنعتی بازارپسند، سودآور و ارزشمند است. 

به همین دلیل تلاش‌ها برای شکوفایی و احیای دوباره این صنعت و افزایش و ارتقای کیفیت تولید پیله ابریشم در کشور در حال انجام است تا این صنعت جانی دوباره بگیرد. رئیس مرکز نوغانداری کشور کشور گفت: طی ۲۳ سال قبل تجربه ۲ بار پرورش کرم ابریشم را در سال داشتیم، اما با اقدامات و پیگیری‌های انجام شده امسال در ۸ استان گیلان، مازندران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، گلستان و کرمانشاه پرورش پاییزه به مقدار ۳۰۰ جعبه در حال انجام است.

«عدیل سروی» افزود: تا سال ۱۳۹۳ توسعه نوغانداری کشور در قالب شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم پیگیری می‌شد که با مصوبه هیات دولت، تکالیف وزارت در امور نوغانداری ‌اکنون در ساختار اداری و توسط مرکز توسعه نوغانداری انجام می‌شود. وی ادامه داد: در ساختار جدید باید نیازهای مالی مربوط به انجام پروژه‌های تامین نهاده‌ها مانند تکثیر نهال توت اصلاح شده، آموزش نوغانداران و ایجاد سایت‌های الگویی در قالب بودجه دولتی پیش‌بینی شود.

سروی اظهار کرد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های نوغانداری در تحقق اهداف مهمی مانند اقتصاد مقاومتی، ایجاد اشتغال مولد، زنجیره ارزش افزوده بالا، جلوگیری از خروج ارز، جلوگیری از مهاجرت روستاییان اهمیت بسیار زیادی دارد. ضمن این‌که انتخاب نوغانداران پیشرو و مراقبت و آموزش آنها می‌تواند در اقتصادی‌تر کردن ابریشم موثر باشد.رئیس مرکز نوغانداری کشور از افزایش خوداتکایی تولید نخ از ۲۸ درصد در سال گذشته به ۴۲ درصد در سال جاری خبر داد و گفت: امیدواریم با اجرای برنامه‌های فنی و حمایتی پیش رو و اهتمام استان‌های نوغان‌خیز شاهد رونق نوغانداری در کشور باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید