• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 24 شهریور 1398
کد مطلب : 78578
+
-

آغاز اجرای طرح جامع مردم‌نگاری در سقز

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سقز گفت: جامع‌ترین طرح مردم‌نگاری با هدف مردم‌شناسی دانش بومی، ادبیات شفاهی و مراحل حیاتی زندگی و آداب و رسوم مردم این شهرستان آغاز شد.

«صلاح نصراللهی» در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: این طرح در قالب طرح‌های مردم‌نگاری دانش بومی، ادبیات شفاهی و مراحل حیاتی زندگی (تولد، ازدواج و مرگ) از دهم شهریور ماه امسال آغاز شده است. وی با بیان این‌که طرح مردم‌نگاری توسط هیاتی 8 نفره به سرپرستی «عبدالهادی قادرپور» فوق لیسانس مردم‌شناسی انجام می‌شود، افزود: این طرح مقدمه‌ای برای مردم‌شناسی است و اطلاعات اولیه از آداب و رسوم و آیین‌های کهن منطقه را درمی‌یابد و به عنوان یک مستند جامع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: این پروژه، تمام حوزه شهرستان را دربرخواهد گرفت و بر اساس آن، جشن‌ها و مراسم مختلف و نیز فنون و دانش‌های محلی همچون حجامت، داروهای گیاهی و پزشکان معالج منطقه ثبت و ضبط شده و گام بسیار مهمی در جلوگیری از فراموشی این ذخایر فرهنگی و تمدنی منطقه و انتقال آن به نسل‌های بعدی است. 

نصراللهی علت فراموشی آیین‌های منطقه‌ای کردستان از سوی مردم را ورود تکنولوژی و آداب و رسوم‌های جدید دانست و تاکید کرد: با اجرای شدن این طرح و تهیه یک مستند جامع از مردم‌نگاری منطقه سقز می‌توان از این مستند در کتاب‌های مدارس، دانشگاه‌ها و مقالات پژوهشی و همایش‌های مرتبط با این موضوع استفاده کرد. 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سقز با اشاره به این‌که طرح مردم‌نگاری در ۹۰ روستای هر 4 بخش سقز انجام می‌شود، اظهار کرد: کارشناسان برای تهیه و جمع‌آوری این اطلاعات به میان مردم روستایی می‌روند تا دقیق‌ترین و جزئی‌ترین اداب و رسوم از قلم نیفتد.

این خبر را به اشتراک بگذارید