
تاکسیهای هوایی آینده حملونقل جهان
ترافیک روی زمین بسیاری از شهرهای دنیا را وادار به ارائه طرح تاکسی هوایی کرده است تا شاید بتوان با این روش زودتر از حرکت روی زمین به مقصد رسید

گسترش کلانشهرها، افزایش جمعیت و همچنین ترافیک سنگین سالهاست که مسئولان شهری در نقاط مختلف جهان را به فکر راهاندازی تاکسیهای هوایی انداخته است؛ طرحی که سالهاست روی میز بسیاری از مدیران قرار دارد و برخی پیشدستی کرده و در این زمینه پروازهای آزمایشی انجام دادهاند. در این راستا و با توسعه فناوریهای مربوط به اتوپایلوت، حالا صحبت از پرواز تاکسیهای هوایی بدون خلبان است.
اوبر هوایی استارت زد
شرکت اوبر حدود 2ماه پیش نخستین سرویسهای بالگردیاش را در شهر نیویورک راهاندازی کرد. مسافران میتوانند با استفاده از اپلیکیشن اوبر، بالگردی را با قیمت 200 تا 250 دلار کرایه کنند و در مدت زمان 8دقیقه به فرودگاه جاناف کندی بروند. البته آنها ابتدا باید خود را به محلهای پرواز بالگرد برسانند. اوبر امیدوار است که بتواند چنین خدماتی را در سرتاسر آمریکا توسعه دهد. در عین حال بیل دهبلازیو، شهردار نیویورک نگران سوانح هوایی این بالگردهاست. بیستمخردادماه گذشته، یک فروند بالگرد به آسمانخراشی در این شهر برخورد کرد و طی این سانحه، خلبان کشته شد و خسارات سنگینی نیز به ساختمان محل برخورد
وارد آمد.
پرواز 520هزار تومانی بر فراز مسکو
به گزارش همشهری، شرکت یاندکس روسیه بههمراه شرکت بالگردسازی این کشور، طرحی را در دست دارند که براساس آن قرار است بهزودی تاکسی هوایی در شهر مسکو به پرواز درآید. براساس برآوردها، یک پرواز 15دقیقهای بر فراز پایتخت روسیه، 3هزار روبل معادل تقریبی 45دلار برای هر مسافر هزینه دارد. بالگردهای مخصوص این کار برای نخستین بار در نمایشگاه2019 هوایی مسکو بهنمایش درآمد. نحوه سفارش بالگرد از طریق اپلیکیشن مخصوص خواهد بود. در آینده نیز قرار است تا بخشی به اپلیکیشن اضافه شود که براساس آن، امکان ارائه خدمات هوایی در مسیرهایی که با خودرو درخواست میشود نیز وجود
خواهد داشت.
رقابت نزدیک بوئینگ و ایرباس
دو غول هواپیماسازی دنیا برای بهدست آوردن بازار تاکسیهای هوایی نسل جدید با یکدیگر رقابت تنگاتنگی دارند. بوئینگ، تاکسی هوایی خود را با نام «وسیله هوایی مسافری خودکار» درماه ژانویه2019 به پرواز درآورد و نخستین آزمایش را در نمایشگاه هوایی پاریس در سالجاری میلادی انجام داد. در مقابل ایرباس نیز بیکار نبوده و تاکسی هوایی خود با نام «واهانا» را به نمایش گذاشته است. ایرباس میخواهد نخستین تاکسی هوایی الکتریکی بدون خلبان خود را در بازیهای المپیک2024 پاریس بهکار بگیرد.
وولوکوپتر در آسمان هلسینکی
حدود 5سالی میشود که تاکسیهای هوایی آلمانی در دبی به پرواز درآمدهاند. با این حال این پرندهها هنوز در آسمان این شهر غریبه هستند و برنامههای آزمایشی آنها همچنان ادامه دارد. برنامهای که درخصوص آنها وجود دارد این است که وولوکوپتر پروازهای بدون خلبان خود را نیز انجام دهند؛ موضوعی که گفتهشده در سال2030 اتفاق خواهد افتاد. فعلا اما خلبان در پرنده حضور دارد. چند روز پیش وولوکوپتر بر فراز هلسینکی هم مورد آزمایش قرار گرفت. یکی از مسئولان این پروژه در فرودگاه پایتخت فنلاند گفت: «از آنجا که ترافیک هوایی خصوصا با حضور پهپادها در انواع مختلف بهشدت افزایش داشته است، ما نیازمند یک بهروز رسانی در این خصوص هستیم». این پروازها هم باخلبان و هم بدون خلبان انجام گرفت که هر دوی آنها با موفقیت روبهرو بود. برنامهریزیهای انجام شده توسط شرکت آلمانی این است که پروازهای بدون خلبان افزایش بیشتری داشته باشد.
پرواز موفق فناوری ژاپنی
ژاپنیها که همواره از پیشگامان فناوری در دنیا بودهاند برای تداوم این امر از سایر کشورها عقب نمانده و حرکت ویژهای را در صنایع هواپیماهای بدون خلبان مسافربری آغاز کردهاند. چندی پیش شرکت NEC از کوادکوپتر مسافربری بدون خلبان خود رونمایی کرد. این پرنده زیبا بدون آنکه سرنشینی داشته باشد، مقداری از زمین بلند شد و در فاصلهای نزدیک به سطح زمین چند دقیقهای پرواز خود را در مقابل حاضران انجام داد. نکته جالب توجه این بود که این کوادکوپتر داخل یک قفس پرواز خود را انجام داد که نشان میداد، سازندگان گویا اطمینان چندانی نسبت به کنترل آن ندارند! قرارست که تولید انبوه در سال2026 آغاز شود و هنوز راه طولانی تا تکمیل آن باقی است. یکی از مسئولان طرح میگوید: «ژاپن کشور پرجمعیتی است و بههمین دلیل میتوان گفت که تاکسیهای پرنده میتوانند به کاهش ترافیک جادهای کمک قابلتوجهی داشته باشند».
ژاپنیهای پیشتاز
چندی پیش شرکت NEC از کوادکوپتر مسافربری بدون خلبان خود رونمایی کرد. این پرنده زیبا بدون آنکه سرنشینی داشته باشد، مقداری از زمین بلند شد و در فاصلهای نزدیک به سطح زمین چند دقیقهای پرواز خود را در مقابل حاضران ادامه داد