• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 24 شهریور 1398
کد مطلب : 78543
+
-

ساخت و ساز خانه‌‌ای #هوشمند

داشتن خانه‌ای بر پایه فناوری‌های جدید و اینترنت اشیاء شاید سخت و پرهزینه به‌نظر برسد اما راهکارهایی وجود دارد که می‌تواند این‌رؤیا را برآورده کند

ساخت و ساز خانه‌‌ای #هوشمند


ساسان شادمان‌منفرد ـ روزنامه‌نگار

چند سال پیش ایجاد یک خانه هوشمند با کنترل‌هایی هماهنگ برای روشنایی، سایه‌بان‌های موتوری، سیستم پخش صوت سراسری و گرمایش و سرمایش نیاز به یک سیستم اتوماسیون خانگی گران و جامع و همچنین نوسازی کل منزل داشت. در واقع وقتی به داشتن چنین خانه‌ای فکر می‌کردید، انتهایش نامحدود و فوق‌العاده هزینه‌بر بود. آن زمان، چنین چیزی یک طرح کاملا لوکس به‌حساب می‌آمد. امروزه اما بسیاری از این امکانات از طریق خرید محصولات مقرون‌به‌صرفه و مناسب برای مصرف‌کننده قابل‌دسترسی است. شما هر کدام از این امکانات را می‌توانید به‌راحتی بخرید و خودتان آن را نصب کنید، بدون آنکه نیازی به ریختن دیوار و کندن بخشی از زمین باشد. این امکانات به قدری متنوع و زیاد هستند که نمی‌شود تصمیم‌ گرفت که کار هوشمندسازی یک خانه را از کجا باید شروع کرد.

اینترنت بی‌سیم خود را کنترل کنید
ابتدا توجه داشته باشید که بیشتر محصولات خانگی هوشمند از سیم برای تامین برق مصرفی خود استفاده می‌کنند، اما برای برقراری ارتباط با اینترنت و تلفن‌های هوشمند به Wi-Fi یا همان اینترنت بی‌سیم متکی هستند. Wi-Fi خانگی در این میان یک نیاز اصلی به‌حساب می‌آید و البته دامنه پوشش آن هم اهمیت بسزایی دارد. باید به این موضوع مهم توجه داشته باشید که در یک خانه کوچک، مثلا یک خوابه، یک روتر وای‌فای، کافی به‌نظر می‌رسد، اما در خانه‌های بزرگ‌تر خیر. برای اینکه در خانه‌های بزرگ‌تر پوشش وای‌فای کامل باشد، می‌توانید از دستگاهی به‌نام ریپیتر استفاده کنید. به این صورت که این دستگاه کوچک و نه چندان گران‌قیمت را به پریز برق بزنید تا پوشش وای‌فای در منزل‌تان کامل‌تر شود. ضمن اینکه این روزها، لامپ‌های ال‌ای‌دی نیز در بازار وجود دارد که ضمن استفاده از روشنایی آنها می‌توانید جریان وای‌فای را هم در منزل‌تان تقویت کنید. این لامپ‌ به‌شکلی است که از طریق اپلیکیشنی که می‌توانید بر روی گوشی تلفن‌های همراه یا تبلت‌ خود نصب کنید، قابل کنترل و خاموش و روشن‌شدن نیز هست.

با یک چیز شروع کنید
لازم نیست هوشمندسازی خانه‌تان را به‌صورت گسترده آغاز کنید. می‌شود این کار را با یک حرکت کوچک مثل خرید و کارگذاشتن یک «پریز وای‌فای» شروع کرد. چیزی را انتخاب کنید که برای سبک زندگی‌تان مفیدترین است؛ مثلا دیمر، ترموستات، بلندگو، دوربین امنیتی یا چیزهایی از این دست. درصورت یافتن نخستین وسیله مفید و خرید و راه‌اندازی آن، سراغ موارد دیگر بروید. اگر کم‌کم کار هوشمندسازی خانه را آغاز کنید، در آینده‌ای نزدیک مشاهده خواهید کرد که به اهداف بزرگی در این زمینه دست پیدا کرده‌اید.

لامپ‌ها یا دیمرهای هوشمند
به‌نظر می‌رسد که اگر هوشمندسازی را با لامپ‌‌ها یا دیمرهای هوشمند شروع کنید، بهتر باشد. با استفاده از لامپ‌های هوشمند خاموش و روشن کردن آن به‌وسیله اپلیکیشن انجام می‌شود. می‌توانید زمانی که در منزل نیستید و به‌منظور حفظ مسائل امنیتی، چراغ را توسط اپ روشن کنید. همچنین در زمانی که منزل هستید، می‌توانید از خاموش بودن تمامی لامپ‌های خانه اطمینان حاصل کنید که این می‌تواند به کاهش مصرف برق کمک کند. در مورد دیمرها نیز وضعیت به‌همین شکل است. دیمرهای هوشمند می‌توانند به‌جای مدل‌های کنونی به‌کار گرفته شوند.

سیستم صوتی سراسری
پیش‌تر برای داشتن یک سیستم صوتی سراسری در تمامی اتاق‌ها باید هزینه بسیاری صرف می‌کردید و منزل‌تان طبیعتا پر از سیم و کابل‌هایی می‌شد که مربوط به سیستم صوتی بودند. این روزها اما شرایط به‌شکل عجیبی فرق کرده است. فناوری در این میان نقش بسیار مهمی را بازی می‌کند. استفاده از بلندگوهایی که به وای‌فای متصل می‌شوند کار را برای همه بسیار آسان کرده است. بدین‌ترتیب می‌شود در هر اتاق یک بلندگو متناسب با ابعاد آن اتاق داشت و در عین حال زیبایی بصری خانه را نیز حفظ کرد.

دوربین‌های امنیتی هوشمند
این دوربین‌ها که به اپلیکیشن مخصوصی متصل هستند به‌محض مشاهده تحرک، آن را به گوشی شما اطلاع می‌دهند. شما می‌توانید به‌صورت آنلاین با استفاده از دوربین، وضعیت خانه را تحت کنترل داشته باشید و البته می‌توانید سیستم را طوری برنامه‌ریزی کنید که تنها تحرکات را به‌ شما گزارش دهد.

کنترل دمای منزل
کولرهای گازی چنین سیستمی را دارند، اما برای کولر آبی و سیستم‌های گرمایشی مثل شوفاژ نیازمند کنترل هوشمند برای جلوگیری از هدر رفت انرژی هستیم. برای این کار می‌توان سراغ اپ‌ و دستگاه‌هایی که می‌توانند به وای‌فای منزل‌ متصل شوند رفت.

تصمیم‌گیری برای چگونگی کنترل خانه
اپ‌های بسیاری برای این کار وجود دارد اما وقتی دستگاه‌های زیادی دارید که عملکرد مختلفی دارند، کار کرد هماهنگ آنها ممکن است راحت‌تر باشد. خوشبختانه تولیدکنندگان و شرکت‌های مختلف فناوری، ارتباط با این دستگاه‌ها را برای ما بسیار راحت‌تر کرده‌اند و کاری کرده‌اند که این وسایل با روشی هماهنگ فعالیت می‌کنند. این هارمونی بین اپ‌های مختلف این اجازه را می‌دهد که شما راحت‌تر به کنترل خانه هوشمند خود بپردازید.

استفاده از دستیار مجازی
دستیارهای صوتی الکسا، سیری و گوگل می‌توانند خانه شما را با صدایتان کنترل کنند. شاید برای این کار نیاز به میکروفن‌های متعدد در منزل باشد که این موضوع برای برخی ناخوشایند است. گذشته از این، ممکن است اشتباه در کار اپلیکیشن‌ها عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد؛ به‌عنوان مثال، سال گذشته الکسا با یک اشتباه، مکالمه خصوصی یک زن و شوهر در پورتلند آمریکا را به‌صورت غیرعمد و کاملا اتفاقی برای بسیاری از کاربران ارسال کرد! به هرحال استفاده از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های دستیار مجازی موضوعی است که کاملا به‌خود شما بستگی دارد. بعضی‌ها با چنین چیزی مشکلی ندارند، اما برخی دیگر دوست ندارند که از طریق حرف‌زدن خانه خود را کنترل کنند.







لازم نیست هوشمندسازی خانه‌تان را به‌صورت گسترده آغاز کنید. می‌شود این کار را با یک حرکت کوچک مثل خرید و کارگذاشتن یک «پریز وای‌فای» شروع کرد. چیزی را انتخاب کنید که برای سبک زندگی‌تان مفیدترین است؛ مثلا دیمر، ترموستات، بلندگو، دوربین امنیتی یا چیزهایی از این دست

این خبر را به اشتراک بگذارید