• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 24 شهریور 1398
کد مطلب : 78527
+
-

نجات برجام با فروش نفت ایران

بیژن زنگنه: از نظر صنعت نفت، کاهش تحریم‌ به‌معنای بازشدن مسیر فروش نفت است

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران می‌گوید: برقراری خط اعتبار ۱۵میلیارد‌دلاری اروپا، به مفهوم کاهش تحریم‌ها نیست، بلکه از نظر صنعت نفت، کاهش تحریم‌ها به‌معنای گشایش مسیرهای فروش نفت ایران است. اظهارنظر این وزیر کهنه‌کار ایرانی نشان می‌دهد پیشنهاد امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برای اختصاص 15میلیارد دلار اعتبار، با هدف توقف برنامه ایران در کاهش تعهدات برجامی، مورد قبول نیست.  به‌گزارش همشهری، بیژن زنگنه دیروز در ‌حاشیه مراسم امضای قرارداد توسعه میدان گازی بلال بین شرکت ملی نفت ایران با شرکت ایرانی پتروپارس، ‌در جمع خبرنگاران، تأکیدکرد: باید بتوانیم نفت بفروشیم زیرا این خط اعتباری در آینده، ایران را بدهکار می‌کند.

پیش از این هم مقامات ایرانی شرط نجات برجام را، رفع تحریم‌ها، علیه صادرات نفت ایران اعلام کرده بودند. پیش‌تر عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی هم به صراحت از ناکافی‌بودن پیشنهاد فرانسه سخن گفته و خواستار ایجاد کانالی مطمئن برای دسترسی ایران به درآمدهای نفتی خود شده بود.
حالا پرسش اینجاست که آیا کشورهای اروپایی که خواستار بازگشت ایران به تعهدات برجام هستند، به بازنگری در پیشنهاد خود حاضر می‌شوند یا اینکه آمریکایی‌ها محدودیت‌های اعمال‌شده علیه صنعت نفت و نقل‌و‌انتقال درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت را کاهش خواهند داد؟

پیشنهاد ایران روشن است؛ به جای گشایش یک خط اعتباری، که در عمل سطح تعهدات و بدهی‌های خارجی ایران را افزایش می‌دهد، اروپایی‌ها نفت ایران را بخرند. مشخص نیست پس از تشدید تحریم‌های آمریکا چه میزان از صادرات نفت ایران کم شده، اما پیام وزیر نفت روشن است؛ باید بتوانیم نفت‌مان را بفروشیم.

تردید 2خریدار نفت ایران
چالش بر سر سرمایه‌گذاری هند و چین در صنعت نفت و گاز ایران همچنان دغدغه نخست زنگنه است. او به گفته خودش دنبال آن است که این دو خریدار اصلی نفت ایران را به برداشتن گام‌های عملی برای ایفای تعهدات و اجرای قراردادها ترغیب کند. وزیر نفت ایران درباره آخرین وضعیت حضور هند برای تعیین تکلیف میدان نفتی فرزاد‌ بی، اعلام کرد: اگر هندی‌ها در زمان مشخص حاضر شوند، کار را با آنها جلو می‌بریم در غیر این صورت مستقل عمل می‌کنیم. زنگنه همچنین به توسعه فاز۱۱ پارس‌جنوبی نیز اشاره کرد و افزود:‌ چین به‌طور رسمی اعلام نکرده از قرارداد فاز۱۱ خارج شده اما در عمل کاری انجام نمی‌دهد. به‌گفته او، در حال مذاکره با شرکت چینی هستیم تا موضوع را مسالمت‌آمیز حل کنیم.

تعیین تکلیف میدان‌های مشترک
زنگنه در ادامه به برنامه اعلام‌شده خود به مجلس، مبنی بر تعیین تکلیف تمام میدان‌های مشترک تا پایان کار دولت فعلی اشاره کرد و گفت: البته من نگفتم کار تمام میدان‌های مشترک تمام می‌شود؛ اما در پایان کار دولت هیچ میدانی نخواهد بود که پیمانکار، با نظام اجرایی و مالی روشن و شفاف روی آن مشغول کار نباشد. او با اشاره به نگرانی‌ها درباره سرنوشت میدان‌های مشترک نفتی تأکید کرد: نگرانی‌ها را به‌خوبی درک کرده‌ایم. در پارس‌جنوبی از همسایه عقب نیستیم و حتی در تولید روزانه جلوتر هم هستیم؛ درغرب کارون هم، چنین است، بنابراین با وجود تحریم‌ها، قطار توسعه صنعت نفت متوقف نشده است.

   زنگنه دیگر چه گفت؟ 

   تغییر وزیر انرژی عربستان، مسئله داخلی است.
   از تصمیم چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری 280میلیارد دلاری در صنعت نفت ایران ظرف ۲۵سال آینده خبر ندارم.
   چیزی درباره پیشنهاد روسیه برای صادرات نفت ایران از طریق دریای خزر نشنیده‌ام.
   آمریکا نمی‌تواند صادرات نفت ایران را صفر کند و تحریم‌ها صنعت نفت ایران را متوقف نکرده است.
   امسال تکلیف توسعه فاز۱۱ پارس‌جنوبی و میدان گازی فرزاد‌بی ‌مشخص می‌شود.

وزیر نفت: باید تحریم‌ها برداشته شود تا بتوانیم نفت بفروشیم زیرا خط اعتباری ۱۵میلیارد دلاری در آینده ایران را بدهکار می‌کند

این خبر را به اشتراک بگذارید