• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 24 شهریور 1398
کد مطلب : 78446
+
-

روستای جدید حسین‌آباد در مرحله راهسازی است

معاون عمرانی استاندار: محدوده ۶۴ هکتاری مشرف به سد کالپوش برای ساخت‌و‌ساز خانه‌های اهالی روستای حسین آباد اختصاص یافت

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان گفت: مردم روستای حسین‌آباد کالپوش شهرستان میامی که به خاطر رانش زمین امکان زندگی در روستای خود را نداشتند، اکنون روستای جدید برای اسکان آنها در مرحله زیرسازی و راهسازی است. «منوچهر فخری» در گفت‌و‌گو با ایرنا با اشاره به رانش زمین روستای حسین‌آباد بخش کالپوش و پیگیری برای اسکان اهالی آن در مکانی جدید افزود: با تأکید استاندار سمنان اقدام‌های ویژه‌ای برای اسکان و رفع مشکلات اهالی روستای حسین‌آباد شهرستان میامی انجام شد.

وی به بررسی گزینه‌های مختلف برای ایجاد روستا در مکانی جدید اشاره کرد و گفت: رعایت ملاحظات اجتماعی و جلوگیری از گسستگی روستا در جانمایی جدید در اسکان اهالی حسین‌آباد کالپوش مورد توجه مسئولان اجرایی قرار داشت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان بیان کرد: محدوده ۶۴ هکتاری مشرف به سد کالپوش برای ساخت‌و‌ساز خانه‌های اهالی روستای حسین‌آباد اختصاص یافت و مطالعه و بررسی فنی و علمی لازم در مورد آن انجام شد.

وی با بیان این‌که پژوهشکده سوانح طبیعی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مطالعات مکان‌یابی محل جدید برای جا‌به‌جایی اهالی روستای حسین‌آباد کالپوش را انجام داد افزود: ۱۵ هکتار از محدوده ۶۴ هکتاری، بر اساس مطالعات انجام شده برای ساخت‌و‌ساز مجاز تلقی شد و به تأیید دستگاه‌های مسئول نیز رسید. فخری بیان کرد: در 5 هکتار از این محدوده ۶۴ هکتاری براساس مطالعات پژوهشکده سوانح طبیعی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی احتمال رانش زمین کم است.

وی دقت و رعایت استانداردها در مطالعات مکان‌یابی را دلیل تأخیر در تعیین مکان جدید برشمرد و گفت: در مرحله نخست ۶۰ قطعه زمین برای کسانی که در جریان رانش زمین منزل مسکونی آنها به طور کلی تخریب شد، به صورت قرعه کشی جمعی و براساس نقشه بنیاد مسکن انجام و زمین‌ها واگذار شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان ادامه داد: برای ساخت هر واحد مسکونی ۵۵۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی و ۱۵۰ میلیون ریال نیز وام بدون بازپرداخت اعطا می‌شود.

فخری افزود: عملیات اجرایی ساخت روستای جدید حسین‌آباد کالپوش شهرستان میامی آغاز شد و بنیاد مسکن در حال انجام اقدام‌های آماده‌سازی است.


ارزش افزوده مکان جدید برای اهالی حسین‌آباد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان به مشخص شدن و واگذاری طرح و نقشه واحدها به اهالی اشاره کرد وگفت: اسکان مردم حسین‌آباد کالپوش در مکان جدید ارزش افزوده خوبی برای اهالی این روستا در پی دارد.

فخری بیان کرد: 5/1 کیلومتر راه دسترسی به روستای حسین‌آباد کالپوش شهرستان میامی ساخته شد و تلاش بر این است که با تخصیص اعتبار به راه و شهرسازی شرق استان سمنان، این محور آسفالت شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان تأکید کرد: همه تلاش‌ها برای اطمینان‌بخشی به مردم روستای حسین‌آباد در مکان‌یابی محل جدید انجام شد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مسئولیت را از صفر تا صد برای مکان جدید پذیرفته است.


علت رانش زمین بارش فراوان و نوع خاک بود

فخری در پاسخ به این مسأله که برخی علت وقوع رانش زمین در روستای حسین‌آباد کالپوش را زیادشدن آب پشت سد و برخی نیز انفجارهای در عمق ۱۰۰ متر برای ساخت تاج سد می‌دانند گفت: مکاتبه با ستاد مدیریت بحران کشور و وزارت نیرو برای بررسی علت این مسأله انجام شد و تاکنون کارشناس‌ها هیچ یک از شایعه‌ها و موضوع‌های بیان شده را تأیید نکردند و علت وقوع رانش در این منطقه بارش‌های فراوان و نوع خاک زمین بیان شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید