• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 24 شهریور 1398
کد مطلب : 78393
+
-

پارک‌های اراک روشن می‌شود

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری اراک: مشکل روشنایی 3 پارک امیرکبیر، آزادی و پارک شهر در اراک تا پایان سال برطرف می‌شود

گزارش
پارک‌های اراک روشن می‌شود


آوا صادق| اراک- خبرنگار :


ایجاد فضاهای سبز شهری و پارک‌ها با هدف استفاده هرچه بیشتر شهروندان برای تفریح و گذران اوقات فراغت باید یکی از اهداف اصلی و مهم سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری باشد و در این زمینه سازمان وظیفه دارد زیرساخت‌های لازم را برای حضور رضایتمندانه شهروندان در این فضاها مهیا کند. سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری علی‌رغم تلاش‌های خود هنوز نتوانسته در این مورد به شرایط مطلوب برسد و زمینه رضایت شهروندان را فراهم کند. 

در این مورد تاکنون اتفاقات خوشایندی رخ نداده و نارضایتی‌های بسیار زیادی از سوی شهروندان از نبود بسیاری از امکانات در پارک‌های شهر وجود دارد. ناکافی بودن نور کافی در بسیاری از پارک‌ها سبب شده افراد نتوانند در این اماکن ساعاتی را با خیالی آسوده در کنار خانواده یا دوستان و اقوام خود بگذرانند و نبود نور کافی و سرویس‌های نه چندان تمیز و... در برخی از پارک‌ها مشکلات بسیار زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است. این در حالی است که حدود 3 سال از وعده‌های این سازمان در زمینه ایجاد روشنایی مناسب برای پارک‌ها می‌گذرد و همچنان این وعده امسال نیز روی زمین مانده و باز هم به سال آینده موکول شده است.


تبعیض در امکانات پارک‌های حاشیه شهر

یکی از شهروندان اراکی می‌گوید: با توجه به این‌که بیشتر خانه‌ها آپارتمانی و بدون حیاط هستند بیشتر افراد ترجیح می‌دهند ساعاتی را در پارک‌ها یا فضاهای سبز سپری کنند تا بتوانند از هوای آزاد و محیطی سرسبز و زیبا بیشترین بهره را ببرند. 

«مرجان محمدی» بیان می‌کند: بیشتر پارک‌ها نورکافی ندارند و هنگامی که به پارک‌ها می‌رویم به جای این‌که دل ما باز شود بیشتر حس دلتنگی و افسردگی بر ما غالب می‌شود و ترجیح می‌دهیم در همان آپارتمان کوچک خود که دارای نور کافی است وقت خود را سپری کنیم. وی ادامه می‌دهد: این‌که مدیریت شهری و سازمان مربوطه به این مسأله بی‌توجه است جای تعجب دارد. زیرا استفاده از این فضاها با ایجاد زیرساخت‌های لازم و کافی حداقل حقوق شهروندان است که باید از سوی مسئولان شهری فراهم شود. 

این شهروند اراکی با اشاره به این‌که پارک‌ها و فضای سبز شهر باید حداقل امکانات را برای تفریح خانواده‌ها و بخشی نیز برای تفریح بچه‌ها داشته باشند اظهار می‌کند: برخی از پارک‌های مرکز شهر دارای وسایل مناسب تفریحی برای کودکان هستند و زمین زیر پای بچه‌ها از قالب‌های مخصوص است که در هنگام زمین خوردن آسیب چندانی به کودکان وارد نمی‌شود، اما زمین زیر پای بچه‌ها در پارک نزدیک خانه ما آسفالت است و هنگام زمین خوردن آسیب جدی به آنها وارد می‌شود.


نبود احساس امنیت در پارک‌ها

شهروند دیگری می‌گوید: برای گذراندن ساعاتی در پارک باید قبل از غروب آفتاب به پارک برویم تا بتوانیم زیر یکی از چراغ‌های موجود در پارک که اگر روشن باشد و نور داشته باشد بنشینیم و شبی را در کنار خانواده و دوستان بگذرانیم. «مجید بهرامی» بیان می‌کند: اگر موفق به انجام این کار نشویم باید در فضای تاریک بدون این‌که متوجه شویم چه می‌کنیم و چه می‌خوریم چند ساعتی را بنشینیم و بدون لذت از فضایی که در آن قرار گرفته‌ایم به خانه بازگردیم. وی ادامه می‌دهد: با داشتن فرزندان خردسال مدت زمانی هم که در پارک نشسته‌ایم هیچ احساس امنیتی در پارک نداریم که همین مسأله یکی از مهم‌ترین معضلات در پارک‌های شهر اراک است.


استفاده از برج نوری

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر اراک با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در مورد کیفیت پارک‌های اراک در شورا می‌گوید: در زمینه وجود روشنایی در پارک‌ها مشکلاتی وجود دارد که با پیگیری‌های انجام شده استفاده از برج نوری در 3 پارک شهر اراک از جمله پارک آزادی، امیرکبیرو پارک شهر در دستور کار قرار گرفته است. 

«حامد آجرلو» بیان می‌کند: استفاده از فضاهای سبز شهری و پارک‌ها یکی از حقوق اولیه شهروندان است که باید زیرساخت‌ها و امکانات اولیه برای حضور شهروندان در این فضاها ایجاد شود تا این افراد بتوانند با آرامش و بدون دغدغه ساعات خوبی را در پارک‌ها سپری کنند. وی ادامه می‌دهد: در همین زمینه کابل‌های لازم برای ایجاد این اقدام در پارک‌ها توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری خریداری شده و تا پایان امسال روشنایی در این پارک‌ها بهبود می‌یابد و اصلاح خواهد شد.


اصلاح روشنایی در 3 پارک شهر 

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری اراک نیز می‌گوید: رفع نواقص و مشکلات موجود در روشنایی پارک‌ها باید به صورت دوره‌ای مورد بررسی قرار گیرد و رفع شود که با اقدامات انجام شده بهبود روشنایی در 3 پارک شهر اراک در دستور کار قرار گرفته است. «محمدرضا کشاورزیان» بیان می‌کند: با توجه به اهمیت اصلاح روشنایی در پارک‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین حقوق شهروندی و تأکید شهردار در این زمینه به منظور اصلاح روشنایی در 3 پارک امیرکبیر، آزادی و پارک شهر خرید کابل با هزینه یک میلیارد و 700 میلیون تومان انجام شده است. 

وی در ادامه به تفاهم بین سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری با جهاد دانشگاهی به منظور بازطراحی چند پارک اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: متأسفانه بیشتر پارک‌های موجود در شهر اراک به دلیل دارا بودن نواقص و نداشتن زیرساخت‌های مناسب پاسخگوی نیازهای شهروندان نیست. سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری اراک می‌افزاید: از مهم‌ترین مشکلات موجود در پارک‌های شهر اراک می‌توان به عدم بهره‌برداری برابر برای همه سنین و نبود استانداردهای مناسب اشاره کرد که با همکاری جهاد دانشگاهی به دنبال رفع این نواقص هستیم که برای شروع نیز بازطراحی 2 پارک در دستور کار قرار دارد.


نبود کارکرد مطلوب در پارک‌ها

یک جامعه‌شناس و استاد دانشگاه با اشاره به این‌که پارک‌های ایجاد شده در شهر باید دارای کارکردی مناسب و لذت‌بخش برای شهروندان باشد می‌گوید: از مهم‌ترین این کارکردها، کارکرد انسانی این پارک‌هاست که باید زیرساخت‌های لازم برای حضور افراد را داشته باشد.«مجتبی دانشفر» بیان می‌کند: یکی از اصلی‌ترین این زیرساخت‌ها در پارک‌ها و فضاهای سبز شهری نور است. 

زیرا بیشتر افراد برای گذراندن اوقات فراغت خود به‌ویژه در ایام تابستان شب‌ها در پارک‌ها حضور می‌یابند و نبودن نور کافی در این فضاها کاربرد این فضاها را کم می‌کند و در بیشتر مواقع از بین می‌برد.وی ادامه می‌دهد: زمانی که این خاصیت از این فضاها گرفته شود پارک‌ها تبدیل به فضایی برای حضور افراد معتاد، مواد فروش، کارتن‌خواب و افرادی که از خانه فرار کرده‌اند می‌شود و دیگر افراد احساس امنیت برای حضور در این اماکن را نخواهند داشت و می‌توان گفت پارک‌ها کج‌کارکرد می‌شوند.این جامعه‌شناس و استاد دانشگاه می‌افزاید: اکثر پارک‌های موجود در اراک با این معضل مواجه هستند و بیشتر پارک‌ها به دلیل نداشتن روشنایی کافی کارکرد مطلوب خود را از دست داده و زمینه‌ساز افزایش آسیب‌های اجتماعی شده است.

دانشفر اظهار می‌کند: فضای سبز موجود در اراک بسیار کم است و همین مقدار فضای سبز موجود هم به دلیل نداشتن زیرساخت‌های لازم از جمله نور کافی و نبود امنیت بدون استفاده مانده و می‌توان گفت در این شهر فضای نشاط‌آور و تفریحی وجود ندارد

این خبر را به اشتراک بگذارید