• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 24 شهریور 1398
کد مطلب : 78382
+
-

خشکسالی مصنوعی در خوزستان

استاد علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌که انتقال آب از سرشاخه‌های کارون باعث خشکسالی مصنوعی شده است، گفت: وقوع پدیده خشکسالی در سال‌های اخیر تشدیدکننده خشکسالی مصنوعی در این حوضه بوده و این نظریه به شکل‌های مختلف اثبات شده است.

«علی‌محمد آخوندعلی» در گفت‌وگو با ایرنا با تاکید بر صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی در خوزستان افزود: البته این صرفه‌جویی‌ها باید برای جبران حقابه محیط‌ زیست رودخانه کارون باشد و نباید عاملی شود که افرادی مانند مسئولان محیط‌ زیست کشور مدعی وجود آب اضافه در خوزستان شوند و مجوز انتقال آب را صادر کنند.

وی مهم‌ترین تاثیر کاهش سهم آب پایین‌دست رودخانه‌ها را کم شدن کیفیت آب و آلودگی آن بیان کرد و گفت: هم‌اکنون آب رودخانه کارون با تخلیه پساب شور و کودهای شیمیایی و فاضلاب‌های شهری به شدت آلوده شده است. آخوندعلی ادامه داد: برخلاف این‌که گفته می‌شود بهره‌وری آب در خوزستان ۲۵ تا ۳۰ درصد است، معتقدم راندمان آب در این استان ۸۰ درصد است زیرا آبی که به زمین‌های کشاورزی داده می‌شود، دوباره به صورت پساب به رودخانه وارد و مصرف می‌شود و این چرخه ادامه دارد.

این استاد دانشگاه مهم‌ترین تبعات آلودگی آب کارون را مسائل اجتماعی عنوان کرد و گفت: منبع آب شرب و تخلیه فاضلاب شهری در برخی شهرها یکی شده و این عاملی برای بیماری‌ها و مشکلات و هزینه‌های زیاد گندزدایی آب شرب است. آخوندعلی با بیان این‌که چه کسی پاسخگوی بحران‌های خوزستان است، اظهار کرد: این بحران‌ها نتیجه برنامه‌ریزی غلط، خودخواهی، افزون‌طلبی، تفکر منطقه‌ای و لابی‌های متعدد برای اجرای طرح‌های انتقال آب است.

این خبر را به اشتراک بگذارید