• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 24 شهریور 1398
کد مطلب : 78369
+
-

کتابخانه مرکزی خرم‌آباد خاک می‌خورد

مسئولان دلیل پیشرفت کند این پروژه را تخصیص نیافتن به‌موقع اعتبار عنوان می‌کنند

پروژه
کتابخانه مرکزی خرم‌آباد خاک می‌خورد

پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد سال 80 کلنگ‌زنی و عملیات احداث آن 5 سال بعد آغاز شد. این پروژه قرار بود در 2 فاز اجرا شود و بخش ساختمان اداری، نهاد کتابخانه‌های عمومی استان و یک سالن آمفی‌تئاتر نیز در آن در نظر گرفته شده است. به گزارش ایسنا، پروژه تا حالا مسئولان زیادی به خودش دیده که بسیار وعده‌ داده‌اند، اما هیچ‌کدام موفق نشده‌اند‌ روبان افتتاح را قیچی کنند.

پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد در سال‌های اخیر درصد پیشرفت فیزیکی‌اش روی عدد 70 مانده است و مسئولان این اداره هر بار و هر سال این عدد را در زمان‌های مختلف اعلام می‌کنند و الان هم شرایط تغییری نکرده است.


لحظه‌شماری برای افتتاح به سال‌شماری رسید

مدیرکل وقت کتابخانه‌های عمومی لرستان تیرماه 96 درباره این پروژه گفت: کتابخانه مرکزی جزو پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است و استاندار لرستان تاکید دارد که در سال جاری فاز نخست آن به بهره‌برداری برسد، اما تخصیص اعتبار آن به کندی صورت می‌گیرد.

«علی جهان‌آرا» افزود: پروژه فعال است، اما به ‌علت محقق نشدن برخی از تخصیص‌ها در خردادماه تکمیل نشد. سازه فاز نخست آماده است و تاسیسات و تجهیزات آن باقی‌ مانده که نزدیک به 15 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. وی بیان کرد: برای افتتاح این کتابخانه لحظه‌شماری می‌کنیم و معتقدیم که این پروژه فرهنگی باید زودتر به بهره‌برداری می‌رسید، اما متاسفانه در سنوات گذشته در ساخت آن کم‌کاری شده است.

مدیرکل وقت کتابخانه‌های عمومی لرستان گفت: زیربنای این پروژه نزدیک به 8 هزار متر‌ مربع است و با بهره‌برداری از آن فضای مطالعاتی استان 2 برابر می‌شود. از صحبت‌های مدیرکل پیشین بیش از 2 سال می‌گذرد، اما پروژه نه‌تنها پیشرفت فیزیکی مناسبی در این مدت نداشته، بلکه نیاز به اعتبار از 15 میلیارد ریال نیز بیشتر و چندبرابر شده است.


وعده جدید به شرط اعتبار و تخصیص مناسب

در این باره مدیرکل کنونی کتابخانه‌های عمومی لرستان گفت: امسال برای پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد اعتبار خوبی در نظر گرفته شده است. «فرشته طهماسبی» ادامه داد: امیدواریم تخصیص اعتبار هم خوب باشد تا فاز نخست آن در سال جاری به بهره‌برداری برسد که به این امر خیلی خوشبین هستیم.

وی پیشرفت فیزیکی پروژه را بین 70 تا 80 درصد عنوان و بیان کرد: در حال حاضر بخشی از تاسیسات خریداری شده و در حال نصب هستند. این مسئول یادآور شد: با این‌که ما دستگاه مجری نیستیم، برای اعتبار خیلی پیگیری کردیم و به نتایج خوبی رسیدیم.

وی در خصوص این‌که وعده‌های زیادی در مورد افتتاح این کتابخانه به گوش رسیده است و چقدر احتمال داده می‌شود در سال 98 فاز نخست آن به بهره‌برداری برسد، گفت: اگر اعتبار و تخصیص مناسب باشد، احتمال آن خیلی زیاد است.


انتقاد نماینده ولی فقیه از زمان تکمیل پروژه

نماینده ولی ‌فقیه در لرستان از تعلل و طولانی شدن احداث کتابخانه مرکزی خرم‌آباد انتقاد و اظهار کرد: وقتی ساخت یک کتابخانه در مرکز استان با اهدای زمین از طرف مصلی این همه سال طول می‌کشد، مایه تاسف است.
آیت‌الله «سید احمد میرعمادی» ادامه داد: آیا این کتابخانه که مدت‌ها پیش طراحی شده است، می‌تواند پاسخگوی نیازهای امروز باشد؟! وی تاکید کرد: مسئولان باید پاسخ دهند که چرا چنین پروژه‌ای این همه سال طول کشیده در حالی‌ که واگذاری زمین کتابخانه مشروط به ساخت آن طی 2 سال بوده است.


اعتبار قطره‌چکانی

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان نیز گفت: از اعتبارات سال 97 با این‌که اوراق بهادار بود، خوب استفاده کردیم. وی افزود: بخشی از تاسیسات خریداری شده و در حال نصب هستند و برای مابقی آن به تامین اعتبار نیاز داریم. «رضا خالقی» در پاسخ به این پرسش که تکمیل فاز نخست چه مبلغی نیاز دارد، بیان کرد: حدود 30 میلیارد ریال، چون قیمت وسایل مورد نیاز تاسیسات چندین برابر شده است.

وی ادامه داد: در فاز نخست سالن آمفی‌تئاتر را حذف کرده‌ایم و فقط کتابخانه و ساختمان بخش اداری تکمیل می‌شود و با این شرایط 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. اما با احتساب سالن آمفی‌تئاتر 15 درصد پیشرفت فیزیکی کمتر است. خالقی با تاکید بر این‌که در صورت تامین اعتبار تا پایان سال جاری فاز نخست به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: متاسفانه اعتبار پروژه در سال جاری نیز قطره‌چکانی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید