• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 23 شهریور 1398
کد مطلب : 78269
+
-

مناقشه قیمت در آسمان

حمل‌و‌نقل
مناقشه قیمت در آسمان

قیمت‌گذاری بلیت هواپیما به محل مناقشه سازمان حمایت با سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی تبدیل شده؛ سازمان حمایت می‌گوید: براساس مصوبه شورای هماهنگی سران قوا، متولی اصلی قیمت‌گذاری بلیت هواپیماست و بر همین اساس حکم کرده، قیمت بلیت هواپیما به همان محدوده آذرماه 97 بازگردد و هرگونه تخطی از این دستور را تخلف محسوب می‌کند؛ اما در مقابل، سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی همچنان روی نرخ‌نامه‌ای که کف و سقف قیمت بلیت را تعیین کرده پافشاری می‌کنند و معتقدند این کار براساس مفاد قانون برنامه پنجم توسعه انجام شده و تخلف نیست.

به گزارش همشهری، پس از آزادسازی قیمت‌گذاری بلیت هواپیما، مقرر شد بلیت بالاتر از سقف‌های تعیین شده برای هر مسیر فروخته نشود تا این حوزه در جریان آزادسازی، دچار رهاشدگی و هرج‌ومرج نشود. در ادامه، برای جلوگیری از رقابت مخرب ایرلاین‌ها در کاهش نرخ بلیت در ایام کم سفر، کف قیمتی هم برای مسیرهای مختلف تعیین شد تا ایرلاین‌های ضعیف‌تر، فدای دامپینگ و نرخ‌شکنی ایرلاین‌های قوی‌تر نشوند، اما در جریان بروز تنش‌های ارزی، این حوزه نیز مانند دیگر بازارهای اقتصاد ایران با هرج‌ومرج و رشد شدید قیمت‌ها مواجه شد تا اینکه در نهایت پس از موافقت دولت با تخصیص ارز نیمایی به ایرلاین‌ها، نرخ‌نامه فروش بلیت نیز با قیمت‌های جدید به‌روزرسانی شد. در این نرخ‌نامه، سقف قیمت بلیت چندین مسیر پروازی پرطرفدار از یک‌میلیون تومان هم بیشتر بود و در جریان تعطیلات نوروزی که در اغلب مسیرها سقف قیمت بلیت برای فروش به مسافران اعمال می‌شد، شکایت‌های گرانفروشی بلیت هواپیما بیشتر شد و کار به‌جایی رسید که دستگاه‌های تعزیراتی وارد گود شدند.

اختلاف‌نظر در مصادیق گرانفروشی
از اوایل امسال که موضوع گرانفروشی بلیت هواپیما داغ شد، سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کردند چنانچه مواردی از تخطی فروشندگان بلیت از سقف قیمتی نرخ‌نامه گزارش شود، برخورد با شکایت‌ها را پیگیری خواهند کرد، اما سازمان حمایت، فروش بلیت در سقف قیمتی را نیز از مصادیق گرانفروشی می‌دانست و معتقد بود باید بهای فروش بلیت به محدوده آذرماه 97بازگردد. استدلال سازمان حمایت این بود که نرخ ارز از اوایل پاییز 97وارد روند نزولی شده و به محدوده 13هزار تومان در اوایل امسال رسیده اما نرخ بلیت بعد از افت قیمت ارز نیز ادامه پیدا کرده است. بر این اساس سازمان حمایت، از سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی خواست مستندات خود را درباره دلایل بالا رفتن قیمت بلیت ارائه دهند؛ درخواستی که طبق ادعای متولیان سازمان حمایت پاسخی به همراه نداشته و حتی مورد بی‌اعتنایی نیز قرار گرفته است. در مقابل انجمن شرکت‌های هواپیمایی، تعیین قیمت بلیت براساس نرخ نامه را، مطابق با قانون برنامه پنجم توسعه می‌داند و معتقد است مسئولان باید به این مسئله توجه کنند که ایرلاین‌ها باید بتوانند با فروش خدمات، روی پای خودشان بایستند.

   نرخ بلیت هواپیما همچنان روی هوا

در آخرین اظهارنظرهای رسمی درباره نرخ بلیت هواپیما، مدیرکل نظارت بر خدمات سازمان حمایت گفته است: شرکت‌های هواپیمایی در تیرماه امسال نرخ بلیت هواپیما را در پروازهای داخلی بدون هماهنگی افزایش داده‌اند. به گفته سیدجواد احمدی، فروش بلیت هواپیما بالاتر از نرخ‌های آذرماه ۹۷ تخلف است. احمدی توضیح داده؛ به‌رغم مکاتبات سازمان حمایت برای اصلاح روند قیمت‌گذاری بلیت هواپیما، اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. او مدعی شده است: مقرر شده تا تعیین تکلیف نهایی، بلیت هواپیما بر مبنای نرخ‌های آذرماه پارسال، محاسبه و فروخته شود. به گفته او، این موضوع مورد تأیید وزیر راه و شهرسازی نیز قرار گرفته است. با این ‌وجود انجمن شرکت‌های هواپیمایی که اخیراً سقف قیمت بهای بلیت هواپیما را در نرخ‌نامه خود تا 35درصد در مسیرهای مختلف کاهش داده، هیچ عکس‌العملی به موضع‌گیری‌های سازمان حمایت نشان نداده و برای بازگرداندن قیمت بلیت به سطح نرخ‌های آذرماه 97اقدامی انجام نداده است. البته مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر این انجمن می‌گوید: نتیجه فروش بلیت هواپیما، براساس نرخ‌نامه جدید انجمن، پایین‌تر آمدن میانگین نرخ بلیت از قیمت آذرماه 97است. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در واکنش به ادعای سازمان حمایت گفته است: این نرخ‌ها با حضور کارشناسان سازمان حمایت تصویب و اعلام شده و غیرقانونی نیست. او توضیح داده؛ نرخ بلیت هواپیما از ۲۱ شهریورماه کاهش یافته است. به گفته او، قیمت بلیت، در ۶۰ مسیر پروازی پرتردد داخلی، حتی از نرخ‌های آذرماه هم پایین‌تر است. اسعدی‌سامانی با ذکر ‌مثالی توضیح داده؛ مثلا در پرواز تهران-مشهد سقف نرخ بلیت تعیین شده ۷۵۴ هزار تومان است؛ درحالی‌که میانگین فروش بلیت تهران-مشهد در مردادماه ۴۸۰ هزار تومان بود و در 5‌ماه امسال به‌صورت میانگین ۳۸۰ هزار تومان فروخته شد که از نرخ آذرماه 97پایین‌تر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید