• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 21 شهریور 1398
کد مطلب : 77933
+
-

از خواندن خبرهای خوب این هفته غافل نشویم

بانوی ایرانی؛ داور جهانی

این هفته با اینکه شهر سیاهپوش عزای پسر فاطمه(س) بود و تعطیلی تاسوعا و عاشورا کمی از خبرهای معمول هفتگی جدایمان کرد، از دنیای علم، ورزش، هنر و اقتصاد خبرهای خوبی به گوش‌مان رسید که حیفمان آمد آنها را با شما به اشتراک نگذاریم. در این هفته دانشجویان ایرانی در مسابقات هوافضای آمریکا حسابی خوش درخشیدند و 2مقام اول کسب کردند، تیم ملی بسکتبال بانوان ایران برای نخستین‌بار در رقابت‌های بین‌المللی به مدال رسید، جمعی از هنرمندان برای ایجاد شادی و نشاط در میان کودکان سیل‌زده کشور پیشقدم شدند و یک پزشک ایرانی رکورد پیوند کلیه در دنیا را شکست. اگر می‌خواهید از جزئیات خبرهای خوشی که احتمالا از چشم و گوش‌تان دور مانده‌اند باخبر شوید، بسته خبرهای خوب این هفته را از دست ندهید.

نشان بین‌المللی برای بسکتبال بانوان
بانوان بسکتبالیست کشورمان حسابی خوش‌درخشیدند. تیم ملی بسکتبال بانوان ایران در رقابت‌های قهرمانی غرب آسیا و با برتری مقابل تیم کشور اردن به مدال برنز دست یافت؛ مدالی که نخستین مدال رسمی بین‌المللی بانوان بسکتبالیست ایران در 4دهه اخیر به شمار می‌رود. ادنا عیسائیان، معصومه اسماعیل‌نژاد و شادی عبدالوند امتیازآورترین بازیکنان تیم ملی در این رقابت‌ها بودند.


قهرمانی دانشجویان ایران در آمریکا
یکی از بهترین خبرهای خوش این هفته، قهرمانی دانشجویان ایرانی در مسابقات هوافضای آمریکا بود. در مسابقات بین‌المللی انجمن هوانوردی و فضانوردی آمریکا (AIAA) سال2019، بر‌و‌بچه‌های دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی‌شریف برای نخستین بار به‌عنوان یک تیم ایرانی در این مسابقات و در شاخه طراحی موتورهای توربین گاز هوایی به مقام اول دست یافتند.



هدیه هنرمندان به کودکان سیل‌زده
چه خبری بهتر از اینکه هنرمندان کشورمان آستین همت بالا زده‌اند تا با ساخت 500پارک بازی در مناطق سیل‌زده و محروم، بچه‌های این مناطق را خوشحال کنند؟ چنان که دبیر جشنواره‌های خودجوش دانش‌آموزی فیلم دفاع‌مقدس خبر داده، در این طرح چهره‌های مشهور و مردمی از جمله احسان علیخانی، پرویز پرستویی، رضا کیانیان، گوهر خیراندیش، فاطمه معتمدآریا و... مشارکت دارند.



ساخت داروی حیاتی نوزادان
مهم‌ترین داروی ریوی مخصوص نوزادان با نام «برکسورف» که به داروی درمان زجر تنفسی نوزادان هم مشهور است، با تلاش محققان ایرانی ساخته شد. این خبر برای خانواده‌هایی که کودکان نارس دارند یک خبر خیلی خوش به‌حساب می‌آید؛ چون قیمت نمونه خارجی این دارو 408دلار است اما داروی تازه ساخته شده ایرانی 500هزار تومان قیمت دارد؛ یعنی یک‌دهم قیمت نمونه خارجی دارو.


داوری بانوی ایرانی در جهان
اتفاق جالبی که این هفته شاهد آن بودیم، داوری فینال فوتسال مردان باشگاه‌های جهان توسط گلاره ناظمی بود. خانم ناظمی به قدری در سال‌های اخیر در حوزه داوری فوتسال خوش درخشیده که چند روز پیش به‌عنوان یکی از سه داور دیدار فینال رقابت‌های فوتسال مردان باشگاه‌های جهان انتخاب شد و با حجاب کامل داوری دو تیم بوکاجونیورز آرژانتین و مگنوس برزیل را به‌عهده گرفت.



مرخصی یک‌روزه پاکبانان نرماشیر
اتفاق خیلی خوب دیگری که این هفته شاهد آن بودیم، حرکت زیبای مردم نرماشیر کرمان بود. شاید شما هم کلیپ اقدام جالب‌توجه مردم نرماشیر کرمان را دیده باشید. چنان که از نرماشیر خبر ‌رسید، مردم این شهرستان در یک اقدام نمادین و جالب یک شب تا صبح به جای پاکبان‌ها، شهرشان را تمیز کردند تا پاکبان‌های زحمتکش شهرشان بتوانند یک روز بیشتر کنار خانواده‌هایشان باشند.



ساخت کوچک‌ترین روبات
این خبر را هم داشته باشید که کوچک‌ترین روبات پرنده دنیا در نمایشگاه فن‌بازار استان لرستان رونمایی شد. این پهپاد کوچک که در ابعاد  6در6سانتی‌متری طراحی شده و توانایی حمل یک‌سوم وزن خود را دارد، حاصل تلاش 18ماهه یک تیم پژوهشگری یازده نفره از کارشناسان ارشد و دانشجویان دکتری رشته هوافضاست و این روزها در انجمن‌های علمی دنیا مورد توجه قرار دارد.



رکورد پزشک ایرانی  درپیوند کلیه
باز هم یک خبر حال خوب‌کن دیگر در دنیای علمی و پزشکی؛ محمد‌حسین نوربالا، پزشک بیمارستان بقیه‌الله‌الاعظم(عج) رکورد پیوند کلیه جهان را شکست. این پزشک که بیش از 2دهه در مجموعه بقیه‌الله(عج) سابقه خدمت دارد، تا‌کنون 7075عمل جراحی پیوند کلیه انجام داده و با این تعداد عنوان چهره بین‌المللی بیشترین جراحی پیوند کلیه در دنیا را از آن خود کرده است.


نخستین مسافران تیمی المپیک
این هفته نخستین تیم ایرانی که جواز حضور در المپیک 2020توکیو را به دست آورد هم مشخص شد. تیم ملی تکواندوی کشورمان که در مسابقات تیمی هنرهای رزمی جهان حضور داشت، با کسب قهرمانی در این دوره سهمیه حضور در مسابقات تیمی المپیک 2020 توکیو را به‌دست آورد. امیرمحمد بخشی، عرفان ناظمی، کیمیا همتی و کیمیا علیزاده اعضای تیم تکواندوی کشورمان در این رقابت‌ها بودند.



300هزار شغل؛ هدیه دانش‌بنیان‌ها
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفته حوزه دانش‌بنیان در کشور بیش از 300هزار شغل ایجاد کرده که عمده فعالان و شاغلان در این بخش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند. هم‌اکنون 4هزارو 462شرکت دانش‌بنیان در کشورمان فعالیت دارند که فروش این شرکت‌ها در سال بالغ بر 900هزارمیلیاردریال است؛ این یعنی ارزآوری و اشتغال‌زایی همزمان در اقتصاد کشورمان.

این خبر را به اشتراک بگذارید