• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 20 شهریور 1398
کد مطلب : 77881
+
-

تولید برق از زباله و تصفیه فاضلاب شهری در وین

آلمان و اتریش از موفق‌ترین کشور‌ها در زمینه بازیافت زباله‌های شهری هستند و حجم زیادی از پسماند تولید شده در این کشور‌ها با استفاده از فناوری نوین تبدیل به مواد قابل استفاده می‌شود. عضو شورای اسلامی شهر تهران که به همراه شهردار تهران به وین رفته بود، ‌با اشاره به توجه خاص شهرهای اروپایی به کاهش تولید سرانه پسماند و حل مسائل محیط‌زیستی ناشی از دفن زباله، گفت: در وین 4 واحد زباله‌سوز سالانه یک میلیون تن زباله را به انرژی تبدیل می‌کنند. این واحد‌ها روزانه ۶۵۰ تن زباله را به ۱۲ مگاوات برق تبدیل کرده و آبگرم ۵۰ هزار واحد مسکونی را تامین می‌کنند. به گزارش همشهری، سیدمحمود میرلوحی، رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورا، گفت: امروزه شاهد محیط‌زیست پایدار وین هستیم که این مهم و سبزینگی شهر نتیجه آشتی فولاد و طبیعت است. بایستی بین این دو آتش‌بس برقرار کرد تا اینگونه همدیگر را در آغوش بگیرند.

در شهر‌های بزرگ آسیایی و آفریقایی می‌توان رودخانه‌های زیادی را دید که به‌علت تخلیه فاضلاب شهری ماهیت خود را از دست داده‌اند اما در کشور‌های توسعه‌یافته مسیر دیگری طی شده است. بخشی از سیاست‌های محیط‌زیستی در اتریش به پاکیزه نگه‌داشتن رودخانه‌ها بازمی‌گردد. عضو شورای شهر تهران در این‌باره بیان کرد: تنها تصفیه‌خانه فاضلاب شهر وین در منطقه 11 جنوب شرقی شهر، 200میلیون مترمکعب فاضلاب و بارش باران را به آب تمیز تبدیل کرده و به رودخانه دانوب می‌ریزد که وجود پرندگان و مرغان دریایی متعدد کیفیت آب را تأیید می‌کند. در همین راستا فاز دوم تصفیه‌خانه با هدف تبدیل ۶۸ هزار تن لجن به گاز متان و تولید سالانه ۶۳گیگاوات الکتریسیته در دست اقدام است. میرلوحی در ادامه گفت: در وین 4واحد زباله‌سوز سالانه یک میلیون تن زباله را به انرژی تبدیل می‌کنند. این واحد‌ها روزانه ۶۵۰ تن زباله را به ۱۲ مگاوات برق تبدیل کرده و آبگرم ۵۰ هزار واحد مسکونی را تامین می‌کنند؛ این در حالی است که در فاصله ۵۰متری این واحد، همسایگان دغدغه‌ای از بابت بوی بد ناشی از آن ندارند. رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورا، گفت: اهداف شهرهای اروپایی کاهش سرانه تولید پسماند و بازیافت مجدد و کاهش حجم بخش غیرقابل بازیافت و حل مسئله زیست‌محیطی دفن زباله بوده که بدان نایل شده‌اند و این در حالی است که ما با فاصله زیاد با آنها ایستاده‌ایم.

وی ادامه داد: شاید راه‌حل بهتر و فراتر از برنامه و اقدامات آنها وجود داشته باشد، اما هم‌اکنون سالانه قله‌ای به قلل آرادکوه اضافه می‌شود و بوی تعفن آن تبدیل به مسئله مهم امروز پایتخت شده است.
میرلوحی در بخش دیگر سخنان خود، گفت: سیاست تولید مسکن اجتماعی در وین یکصدسال قدمت دارد و در قوانین مربوطه، سازندگان بخش خصوصی موظفند ۶۰ درصد آن را به‌صورت ترجیحی و با اجاره معین (در شرایط کنونی ماهانه متری 10 یورو) در اختیار سطوح با درآمد پایین قرار دهند. هم‌اکنون ۶۰ درصد از مسکن موجود متعلق به شهرداری و دولت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید