• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 17 شهریور 1398
کد مطلب : 77657
+
-

گام تازه برای ایجاد رونق در چابهار

اعمال ۳۰درصد تخفیف گمرکی از بندر چابهار در دستور کار قرار گرفت

گمرک
گام تازه برای ایجاد رونق در چابهار


اعمال ۳۰درصد تخفیف گمرکی از بندر چابهار در دستور کار قرار گرفت و افغانستان هم نخستین محموله میوه صادراتی خود را از این بندر به هند فرستاد، اینها اقدامات تازه دولت برای ایجاد رونق در چابهار است.

به‌گزارش همشهری، راه گذر یا کریدور بین‌المللی شمال- جنوب از مسیرهای استراتژیک و راهبردی در نیم‌کره شرقی جهان بوده که مورد توجه بسیاری از کشورهای بزرگ جهان است. این مسیر از روسیه آغاز و به هندوستان ختم می‌شود و ایران یکی از مهم‌ترین کشور‌ها در مسیر این کریدور است. هنوز برآورد دقیقی از درآمد‌هایی که از محل ترانزیت کالاها از این راه گذر نصیب ایران می‌شود انجام نشده اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند، درصورت توسعه زیر‌ساخت‌ها حجم درآمد‌هایی که از این محل نصیب ایران می‌شود بیش از درآمد‌های نفت است.

 در این میان بندرچابهاردرکنار بندر شهید رجایی نقش کلیدی را در ایجاد این کریدوردارند زیرا این راه گذر درمقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰درصد کوتاه‌تر و از نظر هزینه تا ۳۰درصد ارزان‌تر است، با این حال طرح توسعه بندر چابهار 18سال طول کشیده و حتی خطوط ریلی این بندر برای حمل کالا تا بنادر شمالی هنوز تکمیل نشده و مشخص نیست اجرای آن، ‌چه زمانی انجام خواهد شد. با این حال به‌باور تحلیلگران آنچه در توسعه ترانزیت در این راه گذر اثرگذار است، نه احداث زیرساخت‌ها، بلکه تسهیل فرایندهای نرم‌افزاری عبور کالا از مسیر ایران است. به همین دلیل عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی از سال۹۵ تلاش کرد با ایجاد تغییراتی درساختار وزارت راه و شهرسازی معاونت حمل‌ونقل را به این وزارتخانه اضافه کند. این معاونت بلافاصله نسبت به ایجاد واحدی به نام مدیر کریدورها اقدام کرد، تا مهم‌ترین وظیفه مدیر کریدور، پیگیری موضوع کریدور شمال - جنوب باشد تا بتواند طرحی را که ۱۸سال بر زمین مانده بود؛ به سرانجام برساند.

با این حال به‌نظر می‌رسد طرح توسعه بندر چابهار یک موضوع کاملا سیاسی و محل اختلاف بین آمریکا و روسیه است و توسعه این بندر فقط در تعیین تکلیف شرایط سیاسی محتمل است.

در چنین شرایطی ظرف ماه‌های گذشته دولت تلاش کرده از طریق برخی اقدامات یک رونق نسبی در این بندر ایجاد کند و در تازه‌ترین برنامه‌ریزی، قرار است 30درصد تخفیف گمرکی برای حمل کالا از بندر چابهار را درنظر بگیرد. همچنین ظرف روز‌های گذشته برای نخستین بار صادرات میوه از افغانستان به هند از طریق بندر چابهار انجام شد.

تخفیف 30درصدی
دیروز ایرج حسن پور،مشاور قائم‌مقام وزیر صنعت گفت: اعمال ۳۰درصد تخفیف گمرکی از بندر چابهار همانند سایر بنادر کشور در دستورکارقرارگرفته و پیگیر ارائه تخفیف به کشتیرانی از بنادر چابهار هستیم.

ایرج حسن پورگفت: ظرفیت‌هایی برای پهلوگیری کشتی‌های نسل جدید با ظرفیت بیش از ۸۰هزار تن و همچنین تخلیه و بارگیری غلات و مواد معدنی به‌وجود آمده است؛ همچنین، قرار است بخشی از محموله‌های صادراتی مواد معدنی با هدایت ایمیدرو از مبدا چابهار انجام شود.

صادرات میوه افغانستان به هند
همزمان با در دستور کار قرار گرفتن تخفیف‌های گمرکی در بندرچابهار وزارت صنعت و تجارت افغانستان هم اعلام کرد: این کشور برای نخستین بار از مسیر بندر چابهار ایران به هند میوه صادر کرده و قرار است صادرات از این مسیر افزایش یابد. اجمل احمدی، وزیر تجارت و صنعت افغانستان با بیان اینکه افغانستان تاکنون 700 تن میوه از این مسیر به هند صادرکرده در توییتی نوشت:در 3 هفته آینده 100 تن تولیدات داخلی از این طریق به هند صادر خواهد شد.

نخستین محموله حاوی کالاهای افغانستان اواخر زمستان پارسال با حضور رئیس‌جمهوری افغانستان و سفیران کشورهای هند، ایران و ترکیه انجام شد.

پیش از گشایش بندر چابهار، افغانستان برای صادرات کالاهای خود به پاکستان وابسته بود که به‌دلیل تنش‌های اسلام‌آباد و دهلی نیز این صادرات همواره با چالش‌هایی مواجه بود.

افزایش توان کشتیرانی
بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان هم درباره افزایش ظرفیت‌های بندر چابهارگفت: یک اقدام قابل توجه برای صادرات کالا از افغانستان به هند انجام شده و عملا مسیر پاکستان را برای افغانستانی‌ها با توجه به تخفیف‌های ارائه شده، دشوار کرده‌ایم.

آقایی گفت: قندهار در قسمت شرقی افغانستان و به پاکستان نزدیک است، اما انار این شهر را از غرب افغانستان صادر می‌کنیم، این کار بسیار بزرگی است و توانسته‌ایم تجار افغانی را به سمت ایران سوق دهیم.

او با یادآوری اینکه افغانستان سالانه ۲۴۰هزار تن انار صادراتی دارد، تأکید کرد:‌ در حوزه سایر کالاها هم هند را مجاب کرده‌ایم تا کالاهای خود را به سمت ایران برای صادرات بیاورد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ‌در بخش تجهیزات بندری چابهار هیچ کم و کسری ندارد، تأکیدکرد: اسکله‌های کانتینری بندر چابهار برای ۳۴۰متر طراحی شده‌ و درافت آب هم حدود ۱۸,۵متر است از این‌رو دیگر هیچ محدودیتی در بحث تخلیه و بارگیری انواع کالا در بندر چابهار نداریم.

او اعلام کرد: در برخی فصول کشتی‌ها را به سختی در بندر چابهار پهلو می‌دادیم که اکنون با ساخت موج‌شکن ۳کیلومتری، دیگر هیچ محدودیتی برای پهلودهی کشتی‌ها در بندر چابهار نداریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید