• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 17 شهریور 1398
کد مطلب : 77654
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/vNln
+
-

بورس؛ آهن‌ربای نقدینگی در اقتصاد ایران

سرمایه‌گذاران از اول امسال تاکنون در بازارهای طلا و دلار 11درصد زیان دیده‌اند

بورس
بورس؛ آهن‌ربای نقدینگی در اقتصاد ایران


با رشد 1.5درصدی بورس در مبادلات دیروز شنبه، میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام به 65 درصد رسید. از اول امسال تاکنون سرمایه‌گذاران در بازارهای طلا و دلار 11 درصد زیان دیده‌اند و میانگین بازده بازار مسکن هم، در پی نزول 40 روز گذشته قیمت‌ آپارتمان در تهران، به زیر 20 درصد کاهش یافته است.

به گزارش همشهری، بازار سهام روزهای سرنوشت‌سازی‌ را سپری می‌کند، این روزها بورس تنها بازار اقتصاد ایران است که نقدینگی جذب می‌کند. هم‌اکنون حجم نقدینگی 1900 هزار میلیارد تومان است و سالی 25 درصد به آن اضافه می‌شود. برآوردها نشان می‌دهد که  در یک سال آینده 470 هزار میلیارد تومان دیگر به نقدینگی اضافه شود که این نقدینگی به لحاظ تورم‌زا بودن برای اقتصاد خطرناک است و درصورتی که به بازارهای دیگر مهاجرت کند، به رشد شدید قیمت‌ها در آن بازار منجر می‌شود. پارسال بخشی از نقدینگی وارد بازار طلا و ارز و موجب شد قیمت هر دلار آمریکا حتی تا 18 هزار و 500 تومان هم افزایش یابد، اما امسال بخش زیادی از نقدینگی وارد بازار سهام شده است؛ به‌طوری که هم‌اکنون ارزش روزانه معاملات به 2تا 3هزار میلیارد تومان رسیده و از ابتدای امسال تاکنون 220 هزار میلیارد تومان اوراق بهادار در بازار سرمایه دادوستد شده است. ورود نقدینگی به بورس موجب رشد ارزش سهام در این بازار شده، ارزش کل سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس دیروز به مرز 1300 هزار میلیارد تومان رسید.

 همه این ارقام نشان می‌دهد درصورت خروج نقدینگی از بورس، بازارهای دیگر با رشد مواجه خواهند شد، اما فعلا علائمی از خروج نقدینگی از بازار سهام دیده نمی‌شود و بورس همچنان در حال رشد بوده و مقدار بازده سرمایه‌گذاری در بورس تحت‌تأثیر همین رشد به‌طور مداوم در حال افزایش است.

بازده 65 درصدی
با تداوم روند ورود نقدینگی به بورس دیروز شاخص کل بورس تهران 4423 واحد معادل 1.5 درصد رشد کرده و مقدار بازده سرمایه‌گذاری از اول سال تاکنون به 65 درصد رسیده است.

این مقدار بازده نشان می‌دهد که امسال بازار سهام تنها بازاری است که قادر است از پس انداز سرمایه‌گذاران در مقابل تورم 40 درصدی محافظت کند. هم‌اکنون سپرده‌گذاری در بانک به‌دلیل نرخ سود 15تا 20درصدی توجیه خود را ازدست داده و بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند برای جلوگیری از کاهش قدرت پول، منابع مالی‌شان را در بازار‌ها سرمایه‌گذاری کنند که مقدار بازده‌اش بیش از تورم است.

آمار‌ها نشان می‌دهد از شتاب رشد قیمت مسکن هم در تابستان امسال کاسته شده و سرمایه‌گذاری در بازار مسکن توجیه‌اش را از دست داده است. قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران به‌طور میانگین از اول امسال تاکنون به 19.8درصد رسیده که این مقدار کمتر از میزان تورم است.

این ارقام به‌ویژه در مورد بازارهای طلا و ارز متفاوت است. از ابتدای امسال تاکنون به‌دلیل تغییر سیاست‌های بانک مرکزی اجازه رشد از بازار ارز گرفته شده و نه فقط قیمت دلار از اول سال تاکنون رشد نکرده بلکه قیمت هر دلار آمریکا در این مدت با 11.6 درصد کاهش از 12 هزار و 900 تومان به 11 هزار و 400 تومان رسیده است.

پارسال بخشی از سرمایه‌گذاران با خرید هر دلار بین 14 تا 16 هزار تومان انتظار داشتند قیمت هر دلار آمریکا در سال‌جاری بیشتر رشد کند. حتی در زمان اوج قیمت‌ها در مهر‌ماه سال قبل ارزش هر دلار آمریکا به 18هزار و 500تومان هم رسید، اما به‌دلیل اعمال سیاست‌های جدید این اتفاق رخ نداد و قیمت دلار افت کرد.

سکه هم مانند قیمت دلار شرایط مشابهی را در سال‌جاری سپری کرده زیرا قیمت طلا و سکه تابعی از قیمت دلار است و رشد یا کاهش ارزش دلار می‌تواند به رشد قیمت طلا و سکه منجر شود. داده‌های آماری نشان می‌دهد قیمت هر سکه طرح جدید از اول امسال تاکنون با 11.3 درصد کاهش از 4میلیون و 650 هزار تومان به 4میلیون و 124هزارتومان رسیده است.



میانگین بازده بازار مسکن به زیر 20 درصد کاهش یافت

ارزش کل بازار سهام به مرز 1300 هزار میلیارد تومان رسید

این خبر را به اشتراک بگذارید