• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 17 شهریور 1398
کد مطلب : 77596
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qGYk
+
-

10ساعت عملیات برای انتقال سنگ‌نورد مصدوم از دیواره عقاب‌ها

10ساعت عملیات برای انتقال سنگ‌نورد مصدوم از دیواره عقاب‌ها


امدادگران هلال احمر برای نجات سنگ‌نوردی که در دیواره عقاب‌های بیستون سقوط کرده بود 10ساعت تلاش کردند تا اینکه سرانجام توانستند در عملیات سخت و نفسگیر او را نجات دهند.
به گزارش همشهری، ساعت 9:30صبح جمعه 15شهریور امدادگران پایگاه بیستون هلال احمر در جریان سقوط یک سنگ‌نورد در دیواره عقاب‌ها در کوه بیستون قرار گرفتند. گزارش اولیه حاکی از آن بود که مرد سنگ‌نورد، بعد از این سقوط، دچار آسیب در پای راست شده و قادر به حرکت نیست، با این اطلاعات، تیم عملیاتی به بررسی اولیه مسیر پرداختند و دو تیم ۵ نفره از امدادگران کوهستان برای نجات مصدوم، عازم منطقه شدند. امدادگران برای رسیدن به مصدوم، راه دشواری را پیش رو داشتند، آنها باید در این مسیر ابتدا از مسیری کوهستانی صعود می‌کردند و سپس از چند دیواره صاف و سنگی عبور می‌کردند تا به مصدوم برسند.
یزدان اسفندیاری، سرپرست تیم امداد و نجات کوهستان پایگاه شهدای بیستون در این‌باره می‌گوید: «عملیات بسیار سخت و نفسگیری بود، با توجه به اینکه محلی که مصدوم در آنجا حضور داشت یک دیواره سنگی بود برای رسیدن به او باید علاوه بر کوهنوردی، از چند دیواره سنگی عبور می‌کردیم که عبور از این دیواره‌ها زمان زیادی می‌برد.» وی ادامه می‌دهد: «وقتی به مصدوم رسیدیم در معاینه اولیه مشخص شد که او از ناحیه پای راست دچار شکستگی شده است. به همین دلیل امدادگران به سرعت دست به‌کار شدند و آتل‌بندی، بانداژ و کنترل خونریزی را انجام دادند.»
دسترسی به مصدوم و انجام اقدامات درمانی اولیه، نخستین بخش از این عملیات نفسگیر بود؛ چراکه امدادگران مراحل سخت‌تری را پیش رو داشتند. اسفندیاری ادامه می‌دهد: «عملیات پایین آ‌وردن مصدوم دقایقی بعد شروع شد. در این مرحله، تیم امداد و نجات مجبور بودند مصدوم را با کارگاه زنی و از طریق بسکت به پایین کوه انتقال دهند. برای انجام این عملیات چندین مرتبه عملیات فرود انجام دادیم و چندین بار مجبور به کارگاه زنی شدیم تا بتوانیم مصدوم را که قادر به حرکت نبود به پایین انتقال دهیم. همین مسئله باعث شد این عملیات حدود 10ساعت طول بکشد اما سرانجام مصدوم به بیمارستان منتقل شد و تحت درمان قرار گرفت.»







این خبر را به اشتراک بگذارید