• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 6 اسفند 1396
کد مطلب : 7754
+
-

خرده‌روایت‌های خانه‌داری

هرچیزی را چند‌وقت یک‌بار بشوییم

خانه‌دار‌های حرفه‌ای برای نگهداری از خانه چک‌لیست دارند. آنها برای اینکه بدانند چه مواد شوینده‌ای تمام شده، چه ابزارهایی نیاز به خریداری مجدد دارد، وسایل تمیزکاری و بخش‌های مختلف خانه چند وقت یک‌بار باید تعویض و تمیز شود، فهرستی تهیه می‌کنند. در اینجا چند فوت و فن خانه‌داری و تمیزکاری برای یادآوری ارائه می‌شود.

تلفن همراه: چندبار در روز صفحه گوشی خود را لمس می‌کنید؟ چربی که از این ارتباط روی گوشی تلفن برجای می‌ماند باعث چسبیدن انواع میکروب‌ها به آن می‌شود. توصیه می‌شود روزی یکی، دوبار تلفن همراه‌تان را تمیز کنید. مطالعات زیادی نشان داده که الکل بهترین گزینه برای از بین بردن باکتری‌هاست، ولی برای اطمینان نگاهی به کاتالوگ گوشی خود بیندازید که بهترین ماده را انتخاب کرده باشید.

کانتر آشپرخانه: میز آشپزخانه را علاوه بر اینکه هر بار پس از استفاده دستمال می‌کشید، روزانه نیز تمیز کنید. آلودگی می‌تواند به راحتی از میزی که روی آن غذا مهیا می‌کنید به درون بشقابتان راه پیدا کند.

ماشین ظرفشویی: این وسیله کاربردی خانه‌دارها با گذشت زمان می‌تواند جرم بگیرد. برای تمیز کردن این وسیله می‌توانید یک لیوان آب و جوش‌شیرین را در طبقه پایین و یک‌دوم لیوان سرکه را در طبقه بالا قرار دهید و بگذارید یک‌بار بدون ظرف کثیف کار کند.

یخچال: غذاهایی که مدت‌ها در یخچال می‌ماند و یادمان می‌رود تکلیف‌شان را مشخص کنیم می‌تواند عامل بیماری شود. برای پاک کردن میکروب‌ها از یخچال هر 4-3‌ماه یک‌بار  همه محتویات آن را خالی و تاریخ مصرف‌‌ها را بررسی کنید. قفسه‌ها را با یک قاشق جوش‌شیرین در یک‌چهارم لیتر آب بشویید و پس از خشک شدن در یخچال قرار دهید. این کار را هر فصل تکرار کنید.

فرش‌: فرش و موکت را هر هفته جارو بکشید و قالیچه‌های کوچک دم دستشویی و حمام را هر دو هفته  یک‌باردر ماشین لباسشویی بیندازید. تمیز کردن موکت و فرش از بروز آلرژی به‌شدت می‌کاهد.

مبلمان: با جارو کشیدن هفتگی فرش‌ها می‌توان روی مبل‌ها را هم تمیز کرد، ولی لای شکاف‌های مبل را حداقل ماهی یک‌بار تمیز کنید. خرده‌ خوراکی‌های خشک می‌تواند در دراز‌مدت باعث تجمع میکروب و حشرات موذی شود.

کنترل تلویزیون: کنترل تلویزیون را با پنبه آغشته به آب و صابون تمیز کنید و دکمه‌های چسبناک و چرب آن را هر‌از‌چند‌گاهی بشویید. برای از بین بردن باکتری‌های روی کنترل تلویزیون از ترکیب مساوی سرکه و آب هم می‌توانید استفاده کنید. پیش از برگرداندن باتری‌ها به داخل کنترل تلویزیون از خشک بودن آن مطمئن شوید.

پنکه و کولر: پنکه و دریچه‌های کولر از جاهایی است که خیلی زود کثیف می‌شوند و خیلی دیر متوجه آن می‌شویم. در چک‌لیست خود زمان‌هایی را برای تمیز کردن آنها بگذارید. تمیز کردن این قسمت‌ها زمان‌بر، ولی مفید است.

پرده: گردوغبارهایی که روی این اشیا می‌نشیند با باز‌وبسته شدن پرده کم می‌شود، ولی کامل از بین نمی‌رود،  بهتر است آن را هر 4-3ماه یک‌بار در ماشین لباسشویی بشویید. اگر در نزدیکی خانه‌تان عملیات ساختمان‌سازی صورت می‌گیرد، این فاصله کوتاه‌تر می‌شود.

کف آشپزخانه: هر هفته سطح آشپزخانه را بشویید اما اگر بچه زیر ۵ سال دارید، شاید مجبور شوید بعد از هر وعده غذایی این کار را بکنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید