• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 16 شهریور 1398
کد مطلب : 77255
+
-

اجرای طرح یارانه دستمزد در چهارمحال و بختیاری

در این طرح 30 درصد حداقل حقوق و مزایای نیروی جدید شغل اولی از سوی دولت پرداخت می‌شود

اشتغال
اجرای طرح یارانه دستمزد در چهارمحال و بختیاری

   معاون مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طرح یارانه کار دستمزد امسال در ۸ استان کشور از جمله چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود. به گزارش تسنیم، محمد آذرپناه در نشست با خبرنگاران استان اظهار کرد: طرح یارانه دستمزد امسال در 8 استان چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و‌بویراحمد، لرستان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی به صورت پایلوت اجرا می‌شود. وی افزود: سهمیه چهارمحال و بختیاری در طرح یارانه دستمزد هزار و 400 نفر است و در این طرح 30 درصد حداقل حقوق و مزایای نیروی جدید شغل اولی از سوی دولت پرداخت می‌شود. مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: جامعه هدف در طرح یارانه دستمزد، گروهی از جوانان هستند که در کم مزیت‌ترین شرایط قرار گرفته و فرصت مناسب برای اشتغال به کار آنها فراهم نشده است. آذرپناه خاطرنشان کرد: یارانه دستمزد فاصله بین پرداخت کارفرما و حقوق کارگر است که یک سیاست جدید در بازار کار بوده و استان چهارمحال و بختیاری در آن پیشروست.


بخش خصوصی مکمل بخش دولتی

وی با بیان اینکه بخش خصوصی مکمل بخش دولتی و تعاون است، گفت: اولویت جذب نیرو در طرح یارانه دستمزد با نیروی فارغ التحصیل دانشگاهی است.
آذرپناه تصریح کرد: در سرمایه انسانی ضعیف هستیم و سیستم دانشگاهی در مهارت آموزی دارای خلاء است که با اجرای اینگونه طرح‌ها خلاء موجود تکمیل و نیروی جذی شده در کارگاه‌ها مهارت لازم را می‌آموزد.

وی اضافه کرد: بودجه لازم برای اجرای طرح یارانه دستمزد به صورت 100 درصد تخصیص یافته و 124 قرارداد و حواله پرداخت‌ها از سوی استان‌ها صادر صادر و طی یک هفته اعتبار واریز می‌شود.
مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: انتظار است سهمیه هزار و 400 نفری چهارمحال و بختیاری تا پاییز امسال جذب و در صورت عملکرد مناسب استان هزار و 400 نفر دیگر برای زمستان اختصاص می‌دهیم.
وی با اشاره به طرح کارورزی به عنوان طرحی مهارت محور افزود: تاکنون 29 هزار کارورز از طریق این طرح به فرصت‌های شغلی جذب شده اند و برای کارآفرینی و اشتغال کارورزان تسهیلات و آموزش رایگان ارائه می‌شود.


طرح سرنوشت ساز

در ادامه استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: 470 میلیارد تومان سهمیه ابلاغ شده به استان در زمینه تسهیلات ارزان قیمت روستایی و عشایری بوده که از این میزان برای 2 هزار و 601 پرونده بررسی شده 431 میلیارد تومان جذب شده است . 
وی افزود: حدود 290 پرونده مغایرت و انحراف داشت که این مغایرت‌ها اصلاح و به مسیر اصلی خود بازگشت که تنها 5 درصد انحراف وجود داشت که مقرر شد بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی بررسی کرده و اگر پول گرفته شده و طرح اجرایی نشده است، باید پول را به بانک برگردانند و به دیگر متقاضیان دهند .  اقبال عباسی در خصوص طرح یارانه دستمزد و سهمیه تعیین شده برای استان، تصریح کرد: این طرح برای استان‌های پربیکاری همچون چهارمحال و بختیاری بسیار مهم و سرنوشت ساز بوده است. 

وی ادامه داد: اگر کارفرمایان از کارگران موجود که بیکار شده و بیمه بیکاری دریافت می‌کنند افرادی را به کار گیرند، دولت 30 درصد دستمزد کارگران را خود پرداخت می‌کند، این امر برای کارگران زیر دیپلم و کارگرانی که از کارگاه‌ها بیکار شده‌اند، است . 
استاندار گفت: مابقی برای افراد بالای دیپلم با تحصیلات عالیه است که بیکار هستند، به این منظور کارفرمایانی که در کارگاه‌های خود ، مازاد بر لیست بیمه از این افراد استفاده کنند 30 درصد حق الزحمه را دولت پرداخت خواهد کرد که شامل تمام کارگاه های تولیدی، صنعتی و خدماتی می‌شود .


   ۱۴۰۰ شغل در استان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال‌و‌بختیاری گفت: با اجرای طرح یارانه ‌دستمزد و با اولویت نیروهای جوان شغل‌اولی، یک‌هزار و ۴۰۰ شغل در استان ایجاد می‌شود. «حفیظ‌الله فاضلی» افزود: طرح یارانه دستمزد از طرح‌های جدید دولت دوازدهم برای مهار نرخ بیکاری، رونق تولید و اشتغال‌فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.

وی ادامه داد: در این طرح و در گام نخست یک‌هزار و ۴۰۰ شغل در استان ایجاد می‌شود و چنانچه این سهمیه جذب شود دوباره به همین میزان، سهمیه به استان تخصیص داده می‌شود. فاضلی اجرای طرح یارانه‌ دستمزد را فرصت مناسبی برای کاهش نرخ بیکاری در استان دانست و گفت: با اجرای این طرح هم واحدهای صنعتی فعال و راکد می‌توانند فعالیت‌های خود را توسعه داده و منجر به رونق تولید شوند و هم جوانان جویای کار مشغول کار می‌شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری، نقش رسانه‌ها در تبلیغ و اطلاع‌رسانی این طرح را بسیار مهم دانست و گفت: بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و کارفرمایان از این طرح بی‌اطلاع هستند، اما چنانچه بتوان در این خصوص به صورت گسترده اطلاع‌رسانی کرد، اعتباراتی که در این حوزه به استان داده شده به طور کامل جذب می‌شود و می‌توان اعتبارات بیشتری را دریافت کرد. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، چهارمحال‌و‌بختیاری از بین ۳۱ استان کشور با کاهش 1/6 درصدی بیشترین میزان کاهش نرخ بیکاری را در بهار امسال به خود اختصاص داده است. نرخ بیکاری این استان در بهار ۹۷ در حدود 8/22 درصد بود که این رقم در بهار ۹۸ به 7/16 درصد کاهش یافته است. چهارمحال و بختیاری طی سال‌های گذشته به دلایل متعددی با نرخ بیکاری بالایی مواجه بوده اما این چالش تا حد زیادی با تدبیر دولت و تخصیص اعتبار قابل توجه به حوزه اشتغال روستایی و عشایری، مشاغل خانگی و طرح‌هایی نظیر کارورزی مهار شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید